Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Hvordan si nei til å låne bort penger ? Det er ikke det at jeg er gjerrig, men når jeg gang på gang har "lånt" vekk flere hundre kroner og nå tilsammen flere tusen kroner uten å få dem tilbake, blir jeg litt lei. Ikke det at pengene betyr så mye for meg, men vennskapet gjør jo det. Føler at det blir feil å ha det sånn. Føler også det er feil å si nei, å vet ikke hvordan jeg skal si at det er nok nå? Uten at vi blir uvenner, vil ikke at det skal skje.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Er det samme person som stadig låner penger og aldri betaler tilbake? Da ville jeg sagt at "sorry, men du må betale tilbake det du allerede har lånt først", hvis jeg skulle sagt det på en diplomatisk måte. Mest sannsynlig ville jeg bare sagt tvert nei og aldri mer lånt penger til en sånn person.
Morea Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Synes ikke du skal føle deg forpliktet til å låne bort penger. Si fra på en fin måte. Dette gjelder om du har penger til overs eller ei. Hvis du ikke får dem tilbake er det ikke greit. Hvis du fortsetter å gi etter, kommer ikke andrepart til å fatte tegninga. Min kjære har en ekskone som alltid spør om å låne penger (og han har lite og betaler langt over det han skal for deres felles barn, samt har barnet mer enn de har avtalt). Jeg er svært fleksibel med å takle hennes nykker, men jeg har nå sagt til ham at dersom dette går utover våre fellesaktiviteter (og ikke gjelder faktiske ting til dattera, som sko og aktiviter) så setter jeg faktisk ned foten! Har noen venninner hvor vi kjøper vin eller mat til hverandre ute, uten å regne kronene, og det vil gå opp i opp etterhvert. Men har også en som alltid skulle låne. 100 her, 400 der. Jeg sa fra! Det gikk faktisk greit. Jeg sa ganske enkelt at jeg har akkurat kjøpt meg leilighet, har vanlig lønn, og har ikke råd til å låne henne penger hvis hun ikke betaler tilbake. På en fin måte.
Gjest Gjest_Jason_* Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Hvordan si nei til å låne bort penger ? Det er ikke det at jeg er gjerrig, men når jeg gang på gang har "lånt" vekk flere hundre kroner og nå tilsammen flere tusen kroner uten å få dem tilbake, blir jeg litt lei. Ikke det at pengene betyr så mye for meg, men vennskapet gjør jo det. Føler at det blir feil å ha det sånn. Føler også det er feil å si nei, å vet ikke hvordan jeg skal si at det er nok nå? Uten at vi blir uvenner, vil ikke at det skal skje. Det er jo ikke snakk om å være gjerrig, men du kan legge det ut på følgende måte: "Vi er gode venner og alt det så null hard feelings, men at du hele tiden skal låne penger av meg, har beggynt å gå utover meg. Økonomien min er ikke helt på topp, og jeg trenger å få tilbakebetalt pengene du hittil har lånt av meg. Ellers ender jeg opp fattig selv" Dette må personen forstå, og gjør hun ikke det, så burde du ikke være venn med personen=) Jason,
lilleGrethe Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 Var på kurs nylig, og dette var "oppskriften" på å si nei: Empati - forklar at du forstår situasjonen hennes Forklar din egen situasjon / hva du føler Foreslå en løsning Så f.eks. Jeg forstår at du har lite penger for øyeblikket. Dessverre har jeg ikke mer penger enn jeg trenger selv, og jeg kan ikke fortsette å låne deg penger. Jeg kan hjelpe deg med å sette opp budsjett, så du klarer deg bedre på de pengene du har?
makkapakka Skrevet 6. mars 2010 #6 Skrevet 6. mars 2010 Tror du må ta sjansen på å si nei og håpe på at dere ikke blir uvenner. Hvis dere blir uvenner av at du setter foten ned, hvilken venn er det du mister? må du kjøpe denne med penger for å beholde vennskapet? hvordan du sier ifra har egentlig ingen betydning for noe som helst.
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Jeg opplevde det en gang. En kompis ringte, og ville låne penger. Jeg svarte at han først måtte betale tilbake det han allerede skyldte meg. Så lett var det for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå