Gjest Gjest_EmmaL_* Skrevet 3. mars 2010 #1 Del Skrevet 3. mars 2010 Heisann! Jeg spiser alltid salat til lunsj, og titter etter måter å variere den på. Hittil har jeg brukt mye kidneybønner. Det er godt og mettende, og ikke minst sunt! Overhørte i dag at linser er et godt alternativ. Har aldri smakt det før, og vil gjerne prøve! Har sett litt rundt på nettet, og de finnes i mange varianter og farger (hvit, svart, grønn, rød?). Hva i alle dager skal jeg velge? Vil helst ha noe så enkelt som kidneybønnene: bare åpne boksen, skylle av bønnevannet, og tilsette i salaten. Hvilken linsetype skal jeg velge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 3. mars 2010 #2 Del Skrevet 3. mars 2010 Du kan bruke alle typer linser i salatar. Sjekk ut denne oppskrifta, der eg har blanda linser med couscous: http://altgodt.wordpress.com/2009/08/28/haustleg-overflod/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 3. mars 2010 #3 Del Skrevet 3. mars 2010 Puy-linser eller Berry-linser egner seg absolutt best i salater, både fordi de beholder formen bra under koking, og pga den gode smaken. Jeg vil absolutt anbefale deg å koke selv - det tar omlag 20 minutter eller litt mindre, og linser trenger ikke bløtlegges. Mye lettere enn med bønner, altså. Du kan også koke opp en stor porsjon, ha vinaigrette over, avkjøle og oppbevare 2-3 dager i kjøleskap, eller du kan fryse ferdigkokte linser i passe porsjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 4. mars 2010 #4 Del Skrevet 4. mars 2010 Grønne linser beholder også formen bra, og egner seg godt i salat. Røde og gule blir nesten som graut når de kokes, så disse er bedre i supper og stuinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå