Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Jeg vet at man skal unngå oster av upasteurisert melk når man er gravid, men også noen oster som er pasteuriserte (brie etc.). Hvordan er det med cottage cheese etc? Og hva med yoghurt? Jeg kjøpte en ny type yoghurt i dag, og den er laget i Irlandtror jeg (Danone). Det er jo et kjent merke og selges på Rema, så jeg går liksom ut fra at den er trygg, men det sto ingenting på pakken om at melka var pasteurisert...
Gjest navnelapp Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Den typen produkt er alltid pasteurisert. Det er forbode å selge upasteuriserte mjølkeprodukt i Norge, dei få som gjer det, t.d. enkelte ostebutikkar, har dispensasjon. Brie og blåmuggost er også pasteuriserte, men det har ein sjeldan gong blitt funne listeriabakteriar i denne typen ost, så difor frårådar ein gravide (og sjuke) å spise det. Då eg gjekk gravid, i 1995, spiste eg blåmuggost, brie, spekeskinke og gravlaks til den store gullmedalje, fekk ingen informasjon om at det var "forbode". Det einaste vi ikkje skulle spise var rått kjøt, som tartar. Tidene forandrar seg...
Gjest Gjest_anonyma_* Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Jeg vet at man skal unngå oster av upasteurisert melk når man er gravid, men også noen oster som er pasteuriserte (brie etc.). Hvordan er det med cottage cheese etc? Og hva med yoghurt? Jeg kjøpte en ny type yoghurt i dag, og den er laget i Irlandtror jeg (Danone). Det er jo et kjent merke og selges på Rema, så jeg går liksom ut fra at den er trygg, men det sto ingenting på pakken om at melka var pasteurisert... jeg spiste ost som var pasturert uansett jeg, så hadde ost og kjeks kvelder med venninner å spiste brie og camenbert. ingenting skjedde med gullet mitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå