Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #21 Del Skrevet 4. mars 2010 OK! Jeg skal søke psykologi, så da satser jeg på at det er greit å ta P1 og P2 da:) Jepp, du behøver ikke mer da. Husk at selv om P2 er "høyere" nivå enn P1, kan du godt ta begge samme semester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #22 Del Skrevet 4. mars 2010 Jepp, du behøver ikke mer da. Husk at selv om P2 er "høyere" nivå enn P1, kan du godt ta begge samme semester. Så utrolig kjekt med masse svar fra dere! Har du tatt begge? ikke vanskelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #23 Del Skrevet 4. mars 2010 Så utrolig kjekt med masse svar fra dere! Har du tatt begge? ikke vanskelig? Jeg har tatt T og R1, R1 var litt vanskelig så måtte ta den på skole. Men T var ganske grei, så da burde ihvertfall P være det! Men så synes jeg at matte er litt gøy og da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #24 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg har tatt T og R1, R1 var litt vanskelig så måtte ta den på skole. Men T var ganske grei, så da burde ihvertfall P være det! Men så synes jeg at matte er litt gøy og da... Nå merker jeg at jeg enda ikke har fått heelt oversikten på betegnelsene her Er T første året, og R1 andre, R2 tredje? Og jeg kan ta P1 (andre året) og P2 (tredje)? ikke noe fra da evnt første året? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #25 Del Skrevet 4. mars 2010 Nå merker jeg at jeg enda ikke har fått heelt oversikten på betegnelsene her Er T første året, og R1 andre, R2 tredje? Og jeg kan ta P1 (andre året) og P2 (tredje)? ikke noe fra da evnt første året? Hehe er ikke så lett. P og T er førsteårsmatte på allmenn. Tar man det på yrkesfag, har man T1/P1 første året, og T2/P2 på allmenn påbygg (litt usikker på hvordan det er med de to forskjellige men, gikk egentlig på skolen under R94). T står for teoretisk, og P står for praktisk. Går man på allmenn, velger man matte fra andre året, enten S1 eller R1 (S er samfunnsfaglig, R er realfag), og tredje året blir da S2 eller R2. Mulig det er slik at T matten er for første året på allmenn, og P er for de som går yrkesfag, men er ikke helt sikker. Men vet ihvertfall at P/T = første året, S1/R1 = andre året, og S2/R2 = tredje året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #26 Del Skrevet 5. mars 2010 Hehe er ikke så lett. P og T er førsteårsmatte på allmenn. Tar man det på yrkesfag, har man T1/P1 første året, og T2/P2 på allmenn påbygg (litt usikker på hvordan det er med de to forskjellige men, gikk egentlig på skolen under R94). T står for teoretisk, og P står for praktisk. Går man på allmenn, velger man matte fra andre året, enten S1 eller R1 (S er samfunnsfaglig, R er realfag), og tredje året blir da S2 eller R2. Mulig det er slik at T matten er for første året på allmenn, og P er for de som går yrkesfag, men er ikke helt sikker. Men vet ihvertfall at P/T = første året, S1/R1 = andre året, og S2/R2 = tredje året. Da skjønte jeg det! Når man tar opp matten for å få generell studiekompetanse, må jeg ha P og S1, eller må jeg ha S2 og? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 5. mars 2010 #27 Del Skrevet 5. mars 2010 Hehe er ikke så lett. P og T er førsteårsmatte på allmenn. Tar man det på yrkesfag, har man T1/P1 første året, og T2/P2 på allmenn påbygg (litt usikker på hvordan det er med de to forskjellige men, gikk egentlig på skolen under R94). T står for teoretisk, og P står for praktisk. Går man på allmenn, velger man matte fra andre året, enten S1 eller R1 (S er samfunnsfaglig, R er realfag), og tredje året blir da S2 eller R2. Mulig det er slik at T matten er for første året på allmenn, og P er for de som går yrkesfag, men er ikke helt sikker. Men vet ihvertfall at P/T = første året, S1/R1 = andre året, og S2/R2 = tredje året. På allmenn kan du velge T eller P på grunnkurs. Da har du T1 eller P1 første år. Så kan du ta T2 eller P2 andre år på vgs, men du kan også velge å hoppe over på R1 istedet. Dersom du vil ta R1, anbefales det å ta T1, ettersom den er "vanskeligere" enn P, og overlapper med R1. R2 er tredjeårsmatte. TS: dersom du er ute etter studiekompetanse: T1+T2 gir studiekompetanse, P1+P2 gir også studiekompetanse Høres ut som P1 og P2 er den enkleste veien til studiekompetanse. Jeg tar T1 nå. Skal ha R1 og R2 etterpå. Da får jeg også studiekompetanse. Kan ikke si noe helt sikkert om S-matte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #28 Del Skrevet 5. mars 2010 Da skjønte jeg det! Når man tar opp matten for å få generell studiekompetanse, må jeg ha P og S1, eller må jeg ha S2 og? Må ikke ha S, bare enten P1+2 eller T1+2! S og R matte må du bare ha for å studere realfag og slikt (muligens økonomi). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flaxie Skrevet 9. mars 2010 #29 Del Skrevet 9. mars 2010 Fink har skjønt det, så hør på henne Jeg driver også med å ta opp fag og forbedre karakterer, og har studert så mange lover og regler nå at jeg tror jeg kunne blitt rådgiver Hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flaxie Skrevet 9. mars 2010 #30 Del Skrevet 9. mars 2010 Forresten så er det Akademiet som har karaktergaranti, ikke Sonans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elev Skrevet 14. mars 2010 #31 Del Skrevet 14. mars 2010 Hei! Er elev ved en videregående skole i Ålesund. Kan fortelle litt hvordan det er her. Første året kan man velge mellom 1P eller 1T. P-matta er veldig enkel, og anbefales for de som ikke er så flink i matte. Både 1P og 1T er 5 timers fag. dvs. at det undervises 5 timer i uka. Andre året kan man velge mellom 2P, S1 eller R2 matte. De fleste som har hatt 1P første året velger 2P andre året, som er et 3 timers fag. Noen velger S1. Ca. halvparten av de som har 1T velger S1, mens den andre halvparten velger R1. R-matta er den vanskeligste matta, og den som kreves for å bli f.eks. sivilingeniør. S og R-matta er 5 timers fag, både andre og tredje året. De som har valgt 2P har ikke matte tredje året, mens de som har S1 går videre til S2 og de som har R1 går videre til R2. De fleste gjør hvertfall det. S1 og S2 tilsvarer R1. De som f.eks. skal studere medisin trenger (i tillegg til fysikk1 og kjemi 1 og 2) R1, eller S1 og S2. For å studere på Handelshøyskolen i Bergen kreves det også at du har S1 og S2, eller R1, men det kreves ingen andre fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elev Skrevet 14. mars 2010 #32 Del Skrevet 14. mars 2010 P-matta er den letteste matta. 2P bygger videre på 1P. S1 er rundt 70% overlapp fra 1T. Derfor vil de som har hatt 1T se på det som et ganske enkelt og greit fag. R1 bygger videre på 1T, men siden mange ikke har brukt for R-matta velger de istedenfor S-matta som er enklere. Egentlig så er det 2T som skikkelig bygger videre på 1T, men siden det er ingen studier som krever 2T er det mange skoler som ikke underviser det (inkludert min skole), siden det egentlig er et bortkasta fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 14. mars 2010 #33 Del Skrevet 14. mars 2010 Fink har skjønt det, så hør på henne Jeg driver også med å ta opp fag og forbedre karakterer, og har studert så mange lover og regler nå at jeg tror jeg kunne blitt rådgiver Hehe! Haha! Samme her, og jeg har sagt nøyaktig det samme selv mange ganger! For øyeblikket mer oppdatert på regelendringer og reformer enn privatistkontoret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå