Gå til innhold

Ta opp igjen fag fra videregående..

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg vurderer å ta opp igjen fag fra videregående for å komme inn på skolene jeg vil..

Er det noen som har gjort det samme og, syns du det er vanskelig å få 6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg har gjort det og det var overraskende lett! Mye enklere enn på vgs!

Hvilke fag tok du opp igjen?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fag skal du ta? Jeg tar fag nå, og synes ikke det er barnemat, men ligger an til å få 6 i de tre fagene jeg tar.Skal sies at jeg tar realfag som jeg ikke hadde på videregående, og det er kanskje litt vanskeligere enn om du skal ta naturfag du har hatt før for eksempel.

Jeg tar fagene på en privat skole, og nesten alle er der for å få 6. Derfor er det vanskelig å gjøre noe spesielt inntrykk. Hadde jeg tatt disse fagene på den videregående skolen jeg egentlig gikk på, tror jeg dette hadde blitt lettere, ettersom det var sykt lavt kunnskapsnivå blandt elevene på den skolen. Klart, dette skal ikke spille noen rolle, ettersom karakterene skal settes etter en faglig standard osv, men det tror jeg nok det gjør uansett, enten det er bevisst av lærerne eller ikke.

Når dette er sagt tror jeg ikke jeg kommer til å angre, selv om det er et blodslit, og jeg skal ta enda flere vgs-fag neste år.

I tillegg tar jeg noen privatisteksamener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri opplevd at noen får annet enn 5 og 6 på privatskolene ;) Etter min oppfatning er det enklere der enn på vgs. Jeg har selv gjort erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar alle sammen.

Men det er da ikke privatskolene som har egne eksamener?

Jeg kommer til å lese et par selv, og melde meg opp til kurs på NKI, eller et av privatgymnasene feks Sonans.

Men, jeg får ikke tatt eksamen der - må melde meg opp til privatist og ta det på en vanlig videregående?

Jeg må også få bare seksere..kommer til å ta norsk, engelsk, samf.fag, historie og matematikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen.

Men det er da ikke privatskolene som har egne eksamener?

Jeg kommer til å lese et par selv, og melde meg opp til kurs på NKI, eller et av privatgymnasene feks Sonans.

Men, jeg får ikke tatt eksamen der - må melde meg opp til privatist og ta det på en vanlig videregående?

Jeg må også få bare seksere..kommer til å ta norsk, engelsk, samf.fag, historie og matematikk..

Jeg er elev ved en privat vgs, har undervisning, får standpunktkarakter, og kan bli trukket opp til eksamen. Isåfall skjer eksamen i regi av skolen. Sonans har et annet opplegg. Du tar undervisningen der, også tar du en avsluttende eksamen. Om sonans ordner med oppmelding eller om du må melde deg opp til en privatisteksamen vet jeg ikke, men dersom du tar kontakt med dem finner du det fort ut. Sonans er for øvrig over 4 ganger så dyrt som min skole.

Hvilke karakterer har du fra før? Det du anser som lett kan du jo lese helt på egen hånd og spare pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er elev ved en privat vgs, har undervisning, får standpunktkarakter, og kan bli trukket opp til eksamen. Isåfall skjer eksamen i regi av skolen. Sonans har et annet opplegg. Du tar undervisningen der, også tar du en avsluttende eksamen. Om sonans ordner med oppmelding eller om du må melde deg opp til en privatisteksamen vet jeg ikke, men dersom du tar kontakt med dem finner du det fort ut. Sonans er for øvrig over 4 ganger så dyrt som min skole.

Hvilke karakterer har du fra før? Det du anser som lett kan du jo lese helt på egen hånd og spare pengene.

Jeg har en sekser, ellers blanding av firere og femmere..

men jeg får gode karakterer på høgskole nå, så tror nok seksere er oppnåelig..

Tenkte og jeg i hvert fall kunne lese samf.fag og historie på egen hånd.

Kan jeg spørre hvilken skole du går på?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvilke fag tok du opp igjen?:)

De fagene man må ta for å få studiekompetanse etter 23/5 regelen, altså norsk, matte, historie, naturfag (hadde engelsk og samfunnsfag fra før). Leste en måned på historien, noe som var totalt unødvendig. Fikk 6. Leste to uker på alle norskfagene, fikk 6 i muntlig og skriftlig bokmål, men 3 i nynorsk (den var forventet ;)). Naturfag fikk jeg 5, og matte fikk jeg 5. Disse leste jeg litt mer på, jevnt en gang i uken over et par tre måneder tenker jeg. Kunne nok klart det bra ved å lese mindre og.

Virker som de er veldig greie generelt sett på privatisteksamener, men man kan jo være uheldig med oppgave og sensor selvsagt. Bare tull å ta undervisning på skole, les på egenhånd, spesielt om du har hatt fagene på skolen fra før av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De fagene man må ta for å få studiekompetanse etter 23/5 regelen, altså norsk, matte, historie, naturfag (hadde engelsk og samfunnsfag fra før). Leste en måned på historien, noe som var totalt unødvendig. Fikk 6. Leste to uker på alle norskfagene, fikk 6 i muntlig og skriftlig bokmål, men 3 i nynorsk (den var forventet ;)). Naturfag fikk jeg 5, og matte fikk jeg 5. Disse leste jeg litt mer på, jevnt en gang i uken over et par tre måneder tenker jeg. Kunne nok klart det bra ved å lese mindre og.

Virker som de er veldig greie generelt sett på privatisteksamener, men man kan jo være uheldig med oppgave og sensor selvsagt. Bare tull å ta undervisning på skole, les på egenhånd, spesielt om du har hatt fagene på skolen fra før av!

Takk for svar!:)

Mener du det er greit nok å ta matten og på egenhånd? har jeg forstått det rett med at jeg kan velge mellom praktisk eller teoretisk matte?

Hvilke karakterer fikk du når du gikk på videregående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sekser, ellers blanding av firere og femmere..

men jeg får gode karakterer på høgskole nå, så tror nok seksere er oppnåelig..

Tenkte og jeg i hvert fall kunne lese samf.fag og historie på egen hånd.

Kan jeg spørre hvilken skole du går på?:)

Bybroen vgs i Trondheim. Det er en vanlig vgs, bare at den er privat. De fleste som går der er imidlertid i samme ærend som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar!:)

Mener du det er greit nok å ta matten og på egenhånd? har jeg forstått det rett med at jeg kan velge mellom praktisk eller teoretisk matte?

Hvilke karakterer fikk du når du gikk på videregående?

Tja, kommer jo an på deg det, om hvor flink du er til matte og om du synes det er greit eller ikke. For meg gikk det greit ihvertfall. Den praktiske matten er vel enklere, så er greit å ta den hvis du ikke er veldig glad i matte, du må da ta både 1P og 2P for å få studiekompetanse. Om du velger å ta det på egenhånd, vil jeg anbefale deg matematikk (bøkene heter det) fra aschehoug, de er litt flinkere på "teskje"-forklaringer enn de andre bøkene synes jeg. Og så kan du eventuelt låne de andre bøkene på ibliotek for å supplere litt. Og så burde du benytte deg av matematikk.net, der har de et forum med mange som er kjempeinteressert og flinke i matte som gir raskt svar på det man lurer på! Jeg brukte det hver gang jeg lurte på noe, og fikk alltid hjelp der.

Jeg har alltid vært ganske skoleflink, men brydde meg ikke særlig da jeg gikk på vgs, så hadde egentlig ikke så veldig bra karakterer, hovedsaklig 3'ere i de "vanlige" fagene, og så fikk jeg litt bedre i formgivningsfagene (gikk tegning, form og farge).

Men om du må ha seksere i alle fag, er det vel sonans tror jeg som har karaktergaranti? Tror det er slik at om du ikke får høyere karakter så slipper du å betale eller noe slikt. Men ihvertfall historie, samfunnsfag, og gjerne norsk, tar du på egenhånd. Her i Oslo er det ihvertfall slikt at man får en halvtimes forberedelsestid før man går inn til muntlig eksamen, og det hjelper jo veldig på! Og på de skriftlige, som i norsk, får man jo ha med alt av bøker og slikt, man må bare skrive kildehenvisninger på det man har brukt. På matten er det sånn at man får først en del hvor man ikke kan bruke bøker, og på andre del kan man bruke alt man har av bøker.

Ser du skriver at du går på høyskolen nå, du vet at du får ekstra poeng for høyere utdanning, ikke sant? I tillegg får du jo en del alderspoeng, så er ikke sikkert at du MÅ ha seksere i alle fag! :) Hva har du tenkt å søke deg inn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tja, kommer jo an på deg det, om hvor flink du er til matte og om du synes det er greit eller ikke. For meg gikk det greit ihvertfall. Den praktiske matten er vel enklere, så er greit å ta den hvis du ikke er veldig glad i matte, du må da ta både 1P og 2P for å få studiekompetanse. Om du velger å ta det på egenhånd, vil jeg anbefale deg matematikk (bøkene heter det) fra aschehoug, de er litt flinkere på "teskje"-forklaringer enn de andre bøkene synes jeg. Og så kan du eventuelt låne de andre bøkene på ibliotek for å supplere litt. Og så burde du benytte deg av matematikk.net, der har de et forum med mange som er kjempeinteressert og flinke i matte som gir raskt svar på det man lurer på! Jeg brukte det hver gang jeg lurte på noe, og fikk alltid hjelp der.

Jeg har alltid vært ganske skoleflink, men brydde meg ikke særlig da jeg gikk på vgs, så hadde egentlig ikke så veldig bra karakterer, hovedsaklig 3'ere i de "vanlige" fagene, og så fikk jeg litt bedre i formgivningsfagene (gikk tegning, form og farge).

Men om du må ha seksere i alle fag, er det vel sonans tror jeg som har karaktergaranti? Tror det er slik at om du ikke får høyere karakter så slipper du å betale eller noe slikt. Men ihvertfall historie, samfunnsfag, og gjerne norsk, tar du på egenhånd. Her i Oslo er det ihvertfall slikt at man får en halvtimes forberedelsestid før man går inn til muntlig eksamen, og det hjelper jo veldig på! Og på de skriftlige, som i norsk, får man jo ha med alt av bøker og slikt, man må bare skrive kildehenvisninger på det man har brukt. På matten er det sånn at man får først en del hvor man ikke kan bruke bøker, og på andre del kan man bruke alt man har av bøker.

Ser du skriver at du går på høyskolen nå, du vet at du får ekstra poeng for høyere utdanning, ikke sant? I tillegg får du jo en del alderspoeng, så er ikke sikkert at du MÅ ha seksere i alle fag! :) Hva har du tenkt å søke deg inn på?

Tusen takk for mange gode tips:)

Kan vel lese norsk og på egenhånd ja..

Satser på å ta et par fag med innleveringer. I hvert fall matematikk, det kan ha sine fordeler tenker jeg.

Leser at denne garantien gjelder viss man deltar på all undervisning etc., jeg kommer nok til å ta dette på nettet. Må bare jobbe godt nok, så håper jeg det er mulig å nå målene:)

Jeg får noe alderstillegg og tilleggspoeng for tidligere utdannelse..men må nok fortsatt satse på 6 i de fleste fag.

Skal søke på psykologi profesjon:)

Syns du det var vanskelig å få toppkarakter i norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ta R1 eller R2?

Isåfall kan det være en idé å velge T-matte, hvis ikke er P-matte tilstrekkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tusen takk for mange gode tips:)

Kan vel lese norsk og på egenhånd ja..

Satser på å ta et par fag med innleveringer. I hvert fall matematikk, det kan ha sine fordeler tenker jeg.

Leser at denne garantien gjelder viss man deltar på all undervisning etc., jeg kommer nok til å ta dette på nettet. Må bare jobbe godt nok, så håper jeg det er mulig å nå målene:)

Jeg får noe alderstillegg og tilleggspoeng for tidligere utdannelse..men må nok fortsatt satse på 6 i de fleste fag.

Skal søke på psykologi profesjon:)

Syns du det var vanskelig å få toppkarakter i norsk?

Norsken var kjempeenkel synes jeg men. Kommer jo veldig an på oppgavene, og jeg fikk enkle oppgaver, så da gikk det greit! Vet om andre som har fått vanskeligere enn hva jeg har fått. De skriftlige ligger jo ute på udir sine sider så du kan kikke på dem.

Men hvor gammel er du da? Og hvor mange år er du? Hvis du søker på vår istedenfor høst er ofte snittet litt lavere (var nesten to poeng lavere i 2009 ihvertfall), og det og hjelper jo litt. Så om du da har full pott alderspoeng, og poeng for ett år høyere utdanning, har du jo 10 poeng, og om du da her snitt på 5,5 går det jo fint!

Om du skulle få litt problemer med å nå toppkarakterene, er det jo også greit å tenke på at man kan ta studiet i utlandet også. F.eks. i Danmark er det lettere å komme inn, du kan lese litt om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skal du ta R1 eller R2?

Isåfall kan det være en idé å velge T-matte, hvis ikke er P-matte tilstrekkelig :)

R1 eller R2..? :sjenert:

Vet bare jeg må ta matematikk som gir studiekompetanse jeg, og da må jeg ta både P-matte 1 og 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
R1 eller R2..? :sjenert:

Vet bare jeg må ta matematikk som gir studiekompetanse jeg, og da må jeg ta både P-matte 1 og 2?

Hvis du bare trenger studiekompetanse, trenger du ikke bekymre deg for R1 og R2;) Da bør du ta P1 og P2, ja =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis du bare trenger studiekompetanse, trenger du ikke bekymre deg for R1 og R2;) Da bør du ta P1 og P2, ja =)

Skjønner, R1 og R2 er det samme som den teoretiske matten?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skjønner, R1 og R2 er det samme som den teoretiske matten?

:)

T er førsteårsmatten, mens R1 og R2 er første, og andreårsmatte. Er denne matten man må ta for å studere realfag, ingeniør, osv. Så lenge du ikke skal den retningen behøver du ikke å bry deg om de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
T er førsteårsmatten, mens R1 og R2 er første, og andreårsmatte. Er denne matten man må ta for å studere realfag, ingeniør, osv. Så lenge du ikke skal den retningen behøver du ikke å bry deg om de! :)

OK!

Jeg skal søke psykologi, så da satser jeg på at det er greit å ta P1 og P2 da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...