Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Har ikke fått til det jeg med å ta årlige utgifter/12= sum som overføres regningskonto hver mnd, slik at det vil være dekning til de store regningene som kommer. Nå var det jo nrk lisens forrige mnd og denne mnd veiavgift og kommunale avgifter.. puh! Forstår ikke helt hvor man begynner? Må jo ha en god sum fra før av for å kunne begynne et slikt system, tenker jeg. Hvordan gjør dere det, rent praktisk? Må jeg f.eks ta av feriepengene i år, slik at jeg har en sum å komme igang med? Alle tips mottas med takk! Så har jeg orden på det før mars 2011! :-)
Gjest navnelapp Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Det er smart å byrje med feriepengane, ja. Og så kan du trekke litt fast i tillegg slik at du har ein planlagt buffer. Viss du har 8000 i lån/husleige, 1000 i straum og 2000 i studielån, så vil det faste minimumstrekket vere 11 000. Viss du då set av 5000 av feriepengane, pluss at du frå no av sparer 750 per månad til ein separat konto, har du ein god start. Men dette må jo stå i forhold til dei kostnadane du har, dette var berre eit eksempel.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Har ikke fått til det jeg med å ta årlige utgifter/12= sum som overføres regningskonto hver mnd, slik at det vil være dekning til de store regningene som kommer. Nå var det jo nrk lisens forrige mnd og denne mnd veiavgift og kommunale avgifter.. puh! Forstår ikke helt hvor man begynner? Må jo ha en god sum fra før av for å kunne begynne et slikt system, tenker jeg. Hvordan gjør dere det, rent praktisk? Må jeg f.eks ta av feriepengene i år, slik at jeg har en sum å komme igang med? Alle tips mottas med takk! Så har jeg orden på det før mars 2011! :-) Da er det bare å starte, nå er du ferdig med 2 slitne måneder ser jeg La oss no si at dine regninger er 60 000,- pr år: deler på 12 og får 5 000,- da setter du inn 5 500,- hver mnd x 12 uansett om neste måneds regninger på 2 000,-. Grunnen til at jeg velger 500,- over er skjult sparing :D og vips neste år i mars så har du 6 000,- ekstra.
Gjest yojo Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Jeg sparer alltid på skatten, ved å sette den høyere enn den bør den blir ofte "starten" på det, så prøver jeg å ligge en mnd foran med regningene... Og målet mitt nå er å ha en mnd lønn stående på konto, i tilfelle det er noe jeg må ha
Chakoya Skrevet 3. mars 2010 #5 Skrevet 3. mars 2010 (endret) Dersom du vil at regningene skal bli betalt med en gang er det flere smarte og usmarte måter å gjøre dette på. Det du nevner med feriepenger kan være et alternativ. Hvis ikke ta opp et lite lån for å betale regningene, men der kommer også renter ved siden av, så regningen blir egentlig dyrere enn det den er. Jeg er ikke særlig kjent på låningsområdene hvor man kan få rentefritt lån og lån med renter. Ellers vil jeg råde deg til noe som kalles sparing. Om du har mulighet så setter du av en fast sum i mnd til regninger, klær, uforutsette utgifter og lignende, eventuelt ferie osv. Del gjerne opp kontoene dine slik at kontoene forteller deg hva pengene på kontoen skal brukes til. Disse pengene skal eventuelt hjelpe deg siden en gang du trenger det. Fra disse som kan med økonomi foreslår dem at man har minst 1-3 ¨lønninger¨ på en sparingskonto. Som står der og renter i tilfelle noe skulle skje osv. Om du ikke har mulighet til å betale med feriepengene dine ville jeg ha ringt dem som sender ut regningene og spurt om å få ta det på avbetaling (eller at dem setter opp en betalingsplan for deg). Eventuelt gir deg betalingsutsettelse på feks noen uker. (Vet ikke hvor lang utbetalingsutsettelse noen kan gi.) Men dersom dem hører noen er interessert i å gjøre opp for seg pleier dem fleste å være behjelpelig slik at dem får igjen pengene på et eller annet vis. For resten av året 2010 og det kommende året 2011 råder jeg deg til å sette av penger i fremtiden hver mnd. Det vil bli litt mindre å rutte med i mnd, men det vil ikke bli en sum som gjør det vanskelig å betale diverse regninger når alle regningene kommer samtidig. Se an hvor mye du eventuelt kan sette av i mnd. Alt etter evne. Jeg har ikke selv så mye, men jeg prøver å sette av 2000,- kr pr mnd. Plutselig som det er kommer det alltids noe uforutsett opp, og da er disse pengene gode å ha. Jeg betaler også ekstra på regningene mine, slik at jeg alltid ligger over det jeg skal betale. Om jeg vet det er et par 100 lapper jeg kommer til å bruke på unyttige ting så bruker jeg heller disse på regningene. For meg blir det en slags sparing også. Samtidig ville jeg ha satt opp et budsjett som viser nøyaktige utgifter pr måned, inkludert sparing. Bilutgifter, bensin, buss, mat, klær, kosmetikk, lege, medisin, telefon, mobil, internett, tv, tv lisens, boutgifter, forsikringer, bilavgiftene osv. Eventuelt hvor mye du har å bruke på fritiden din osv. Så ville jeg trekt fra dette fra hvor mye du får i lønn pr mnd, så får du det egentlige beløp du har å bruke pr måned etter utgiftene er betalt og regnet ut. Da får man full kontroll over sin egen økonomi, om man fører sitt eget lille regnskap. Og man har muligheten til å planlegge regninger som man vet også kommer. Jeg pleier og å sette alle regninger inn i en perm, og alltid ha kvitteringer på det jeg betaler. Dette sparer jeg i minst 3 år. (Tror det er den gylne regel før ting ¨eldes¨ hvis jeg ikke tar feil.) Å spare på kvitteringer osv hjelper en ha oversikt over hvor mye penger man bruker pr mnd på både nyttige og unyttige ting. Endret 3. mars 2010 av Chakoya
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 Takk for svar og gode tips alle sammen, dette skal jeg klare å fikse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå