Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er nå midt mellom to menstruasjoner, og regner med at jeg har EL rundt disse tider. Jeg har syklus på ca 29 - 30 dager. Har kjøpt EL-test, men den viser negativt. Men jeg har masse EL-slim og kjenner igjen noen "symptomer" på EL. Er det testen som ikke slår ordentlig ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kroppen kan også forberede seg og klargjøre seg til å slippe ett egg, men ikke gjøre det... Det vil frembringe mye av de samme symptomene. Og selv om det blir sluppet trenger det ikke være befruktningsdyktig. Det er mye som skal klaffe.

Lykke til.

Skrevet

Hei. Jeg har hatt symptomer på EL inkl slim, stikkinger osv, men fikk aldri utslag på EL-tester. Blodprøve® avslørte at jeg ikke har eggløsning. Nå går jeg på Pergo og får EL (positive tester).

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er Pergo? Og kan man be om dette av legen uten å ha prøvd en stund?

Skrevet

Her er litt av detsom står i Felleskatalogen om Pergotime

Pergotime

Ovulasjonsstimulerende middel.

Indikasjoner: Infertilitet eller subfertilitet pga. manglende ovulasjon, forårsaket av nedsatt hypofysefunksjon uten tegn på dysfunksjon i andre endokrine organer.

Dosering: Behandlingen skal innsettes og følges av gynekolog. 1 tablett daglig i 5 dager. Ved spontan blødning startes behandlingen på eller omkring 5. syklusdag, for øvrig når som helst. Om ovulasjon ikke synes å ha inntruffet etter første behandlingskur, gis neste gang 2 tabletter daglig i 5 dager. Denne startes tidligst 1 måned etter den første. Ytterligere økning av dosen skal ikke skje. Behandlingsrespons skjer som regel under den første kuren. 3 kurer anses som et adekvat behandlingsforsøk. Om ovulatorisk blødning ikke har inntruffet da, bør diagnosens riktighet overveies på nytt. For å få regelmessig ovulasjon bør kurene startes på samme syklusdag, dvs. omkring den femte. Vesentlig er at coitus skjer ved et tidspunkt gunstig for konsepsjonen. Hvis konsepsjon ikke har skjedd etter 3 ovulatoriske sykler, bør ytterligere kurer ikke forsøkes.

Forsiktighetsregler: En fullstendig gynekologisk undersøkelse bør utføres før behandlingsstart. Dersom unormal blødning inntrer, bør det gjøres en grundig diagnose. Før behandlingsstart bør det undersøkes at partnerens spermproduksjon er tilstrekkelig. Pasienter med buksmerter etter behandling bør undersøkes nøye. Ved unormal ovarial forstørrelse, bør behandlingen avbrytes. Ovarial forstørrelse og cyster forsvinner vanligvis spontant noen dager eller uker etter avsluttet behandling. En ny behandlingsperiode bør ikke startes før ovariene igjen har normal størrelse, og da med lavere dose. Det er rapportert om ovariekreft i forbindelse med fertilitetsbehandling. Infertilitet er i seg selv en primær risiko. Epidemiologiske data antyder at langvarig bruk av klomifensitrat kan øke denne risiko. Den anbefalte behandlingstiden bør derfor ikke overskrides. Hyppigheten av flerbarnsgraviditeter økes. Pasienten bør informeres om dette samt potensielle farer ved multiple graviditeter. Det bør utvises forsiktighet ved bruk av klomifensitrat hos pasienter med myomatose grunnet fare for en ytterligere økning i muskelknutens størrelse. Effekt av behandling kan ikke forventes når ovulasjonsdefekt er forårsaket av forstyrrelser i andre organer, f.eks. i skjoldkjertelen og adrenale kjertler. Pasienter bør underrettes om at det under eller rett etter behandling med klomifensitrat i enkelte tilfeller kan forekomme symptomer som uskarpt syn eller andre synsforstyrrelser. Betydningen av disse symptomer er ikke kjent. Dersom pasienten har synsforstyrrelse, må behandlingen seponeres, og det må foretas en fullstendig oftalmologisk utredning.

Du kan sikkert be om det, men det kan jo være legen ønsker en utredning av dere først, for å sjekke at det er manglende EL som virkelig er problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...