Gå til innhold

Røyking

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det blitt harry å røyke??Ser man i USA f.eks de største stjernene, det er jo ingen som røyker av dem......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk tar vel til vettet etterhvert.

Skrevet

Sett forslagene til de nye røykpakkene, forresten?

Skrevet

Jepp. De er ypperlige.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Tror røyking er på vei ut, det er færre og færre som røyker heldigvis. Har ikke sett forslaget til de nye røykpakkene, hva går det ut på??

Skrevet

Ser nesten ut som om det er kult å ikke røyke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er like harry og røyke som å gå rundt med mobilen....

Skrevet

Gjest, det går ut på å ha bilder på røykpakkene - av syke mennesker, eller av ødelagte kroppsdeler (som f.eks. hjerne, lunger...).

Skremsel, og jeg tror det vil fungere ypperlig.

Skrevet

For at folk skal slutte å røyke må de ville det selv. Det nytter ikke med skremselspropaganda, for alle røykere er klar over at det er farlig å røyke, selv om det kanskje ikke virker sånn (fornektelse.) Jeg er selv ex-røyker. Årsaken til at jeg bestemte meg for slutte var først og fremst at jeg ikke ville være avhengig av sigaretter lenger, jeg ville ta tilbake kontrollen over mitt eget liv. Jeg hadde også problemer med så og si konstant forkjølelse, noe som også var en medvirkende faktor til at jeg tilslutt tok til fornuften og sluttet og røyke. Skremselspropaganda og "vi-vet-best" mentalitet setter de fleste røykere i forsvarsposisjon eller medfører at man trykker på ignoreringsknappen. "Ingen skal komme her å fortelle meg hva jeg skal gjøre...."

Jennifer

Skrevet

Tror ikke skremselspropaganda funker noe særlig. Kjenner veldig mange som tenker trass; "Hah, myndighetene skal ikke bestemme at jeg skal slutte å røyke!".

I Danmark har de en litt annen tilnærming. Istedet for å fortelle mennesker hvor ødelagte de blir av å røyke, reklamerer de for fordelene ved å ikke gjøre det. Dette har vist seg ganske effektivt: Kampanjer med positiv fokus har stort sett større suksess enn kampanjer som skal skremme folk fra noe.

Skrevet

Åh, er så enig med dere siste som skriver.

Tror heller ikke det hjelper noe med skremsel. Det er jo veldig veldig få som ikke vet at røyking er skadelig, det må da være feil å legge fram budskapet på den måten? Det er på en måte slik at "alle" vet det - hva er vitsen med å prøve å banke det inn i hodene på folk enda en gang? Hjelper ikke. Folk bestemmer selv.

Og mange tenker slik at: "Nå får vi snart ikke lov til noe i dette landet".

Fokusere på det positive er nok lurt!

Skrevet
Er det blitt harry å røyke??Ser man i USA f.eks de største stjernene' date=' det er jo ingen som røyker av dem......[/quote']

Image is everything...

Tilogmed Britney er fotografert med røyk...

Forøvrig sier vel legestanden m.fl at i etterkant av tv-reklamene har fler enn normalt mange meldt seg på røykestoppkurs.

Skrevet
Forøvrig sier vel legestanden m.fl at i etterkant av tv-reklamene har fler enn normalt mange meldt seg på røykestoppkurs.

Det er godt mulig at andelen av de som melder seg på røykestoppkurs øker etter skremsels tv-reklamer, men sier tallene noe om de som melder seg klarer å stumpe røyken? Etter min mening er det lang vei fra å melde seg på en røykestoppkurs og kunne kanskje kunne tenke seg å stompe røyken, til å virkelig være motivert til å gjennomgå den store omveltningen i livet ved å stumpe røyken for godt. Min erfaring sier at det eneste som duger er "indre" motivasjon, ikke trends eller skremselspropaganda, men det kan jo være at andre har gjort seg andre erfaringer.

Jennifer

Skrevet

Enig med Jennifer, Jelly og Ronja her :Nikke:

Er også ex-røyker og det var ikke skremsel som fikk meg til å slutte. Man må virkelig ville det selv, tror det er kun for seg selv man virkelig klarer det. Man kan tenke på andre og omgivelser, men vil man ikke virkelig slutte selv, da går det ikke.

Skrevet

Klart man virkelig må ville slutte. Leste et sted at hver person som faktisk klarte å slutte hadde prøvd 7 ganger før. Så hver gang man prøver (seriøst) er oddsen større for at man klarer det...

Skrevet

Jeg tror fortsatt at det vil være positivt med denne typen virkemidler.

For å ta med tall; en undersøkelse i Canada viste at 40% av de som deltok, sluttet å røyke.

Selvsagt, er du sta nok på feil måte, så vil ikke dette stoppe deg. Da vil ingenting stoppe deg.

Men jeg tror fullt og helt på at det kan fungere som et bra spark i baken på de som "lurer", eller "ikke helt får det til".

Og: de som ikke har begynt, men vurderer det.

Forresten: har dere sett bildene?

Jeg synes det var råekkelt selv, og du er virkelig dum dersom du fortsetter å røyke samtidig som du ser hva som er pålagt å advare imot.

Det må jeg si!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...