Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på jentekveld. Vi er noen som treffes hver måned.

Sist så hadde vi hjemme en konflikt ang en nabo - som da iriterte meg. Dette fortalte jeg om. Og mannen min ringte når jeg var der pga de var midt i løsning av konflikten.

Jeg syntes at han "gav seg" og vi fikk all "skyld" og tok alt ansvar.

Ble litt irritert, sa hva jeg mente til han, men ikke stort jeg kunne gjøre derifra så vi la på. Jeg fortalte hva som hadde skjedd til jentene. Vi ble enige om at det var kanskje det enkleste for å få saken ut av verden, og jeg sa meg enig og sa det og til mannen da jeg kom hjem.

Så kommer datteren min hjem fra skolen dagen etter.

Hun forteller at en jente i klassen, som er datteren til den ene på treffet,hadde spurt henne om jeg var sur på pappan igår. Og fortalt henne hvorfor. Og at moren hadde fortalt henne dette og hele historien.

Vi har "spart" barna for "nabo-dikusjonene" og de vet heller ikke at vi ikke var enige og at jeg var irritert (jeg var jo ikke hjemme heller)

Merker jeg ble skuffet og tenker at nå må jeg virkelig passe meg for hva jeg sier på dette treffet. Synes det er synd.

regner med at det blir ikke bedere om jeg sier at man ikek skal fortelle videre det man har sagt, -og ivertfall ikke til barna.

Trodde det var en gylden regel jeg - på slike treff. Tydeligvis har jeg tatt feil.

Ha hadde dere gjort?

sagt ifra på neste treff eller latt det skil forbi og bare passe på hva jeg sier ?

tror egentlig det bare blir dritt av å si ifra, men er nå skuffet over denne "venninnen" som på en måte ødelegger for at ivertfall jeg føler at jeg kan "prate fritt".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det burde vært en gylden regel, men jeg har lært at det man ikke vil at andre skal få vite bør man bare holde for seg selv. Om jeg betror meg til min bestevenninne vet jeg at det jeg sier blir mellom meg og henne. Om jeg betror meg til en jentegjeng vet jeg med 99% sikkerhet at noe av det jeg har sagt vil bli spredt videre, enten fordi de er sladrekjerringer, eller fordi de ikke trodde det var så farlig. Jeg regner også med at noen sier ting bak min rygg som jeg selv aldri får høre...

Dette med naboen var selvsagt ikke noe din datter trengte å høre, men nå som skaden er skjedd må jeg si at jeg ikke synes det er noen big deal. Så lenge dere forklarer det hele på en saklig måte tviler jeg sterkt på at hun vil ta noen som helst skade av det. Har selv fått høre mye rart i barndommen, og det var spesielt èn nabo mor og far ikke likte, men jeg lekte godt sammen med denne naboens datter alikevel :)

Å si ifra tror jeg hjelper lite. Da vil det du sier bli oppfattet som skikkelig saftig sladder, og du kan fort oppnå det motsatte av det du ønsker. Jeg ville bare moderert meg selv og sagt ting jeg ikke bryr meg om at andre får høre.

Skrevet

Hadde ikke kostet meg NOE, å si dette til denne dama og det så det smalt.

Hva hvis du har sagt noe mer alvorlig enn dette da?? Hva sier hun til dattern sin da?

Skrevet

Syns vel det er noe spesielt å fortelle slike ting videre til datteren sin? Greit nok om hun vil sladre med andre og fortelle videre, men til datteren? Man drar vel ikke barna inn og sladrer til de om problemer venninnene sine har?

Merkelig oppførsel.

Gjest Gjest
Skrevet

det var vel det at hun "sladret" til datteren sin jeg reagerte på. At hun vil si det videre ti mannen sin eller andre folk er mer jeg kan forstå.

datteren er 12 år, altså ingen 20 åring ma snakker mere "voksent" med..

Men jeg får bare moderere meg nr hun er der og vie at det jeg sier der kan komme mine egne barn for øret..

Synd - for det er på en måte "mitt pustehull" i en ellers hektisk hverdagen

Skrevet

En ting jeg kom til å tenke på... Når denne jenta i klassen til datteren din sa at hennes mor hadde fortalt om det, hvordan kan du være sikker på at hun hadde hatt en samtale med barnet sitt om det? Om jenta sa "Mamma sa at blablabla" så kan det like så gjerne bety at hun overhørte en samtale mellom mor og en annen voksen person. Små gryter har også ører :)

Gjest Supermimz
Skrevet

Hei,

Sladder kommer alltid til å vandre, og folk tenker ofte ikke langt nok når det gjelder å spare barna for slikt snakk. Desverre. (Jeg forsvarer ikke oppførselen!) :)

Det beste hadde kansje vært å ikke snakke om det du ikke vil skal komme videre, eller bare dele det med de du vet du kan stole på.

Gjest Gjest
Skrevet

ok, det har du rett i egentlig.

Men ifølge min datter så hadde jenta sagt - "mamma fortalte meg at.."

Skrevet

Ja, jeg får ikke se på de (henne ene egntlig) som noen god, nær venninne, og heller si minst mulig.

Skrevet
Ja, jeg får ikke se på de (henne ene egntlig) som noen god, nær venninne, og heller si minst mulig.

Hvis du betrakter henne som en nær venninne - en av flere i en jentegjeng - så er det vel ikke noe i veien for å snakke med henne på tomannshånd om dette. Du sier jo at du trenger dette pustehullet og det er jo dumt at det skal ødelegges av noe slikt.

Du trenger jo ikke kjefte eller bråke - bare gjør oppmerksom på at ...etc. Og at du regner med at det dere snakker om på disse kveldene forblir der. Jeg er sikker på at hun vil forstå det - dere er jo ikke 14 åringer.

Skrevet
ok, det har du rett i egentlig.

Men ifølge min datter så hadde jenta sagt - "mamma fortalte meg at.."

Ja, og det kan jo godt hende at hun faktisk fortalte det direkte til datteren sin, jeg sier bare at det er noe som lett kan mistolkes. Om denne jenta nå sa "mamma sa" eller "mamma fortalte at" så er det egentlig logisk at din datter tolker det som "min mor har fortalt meg at".

Det kjedelige er jo at du kanskje synes det er vanskelig å spørre vedkommende rett ut om hva som egentlig skjedde. Om du ikke spør synes jeg ihvertfall du bør ha det litt i bakhodet at det kanskje ikke er så ille som det først hørtes ut som :)

Skrevet
Ja, og det kan jo godt hende at hun faktisk fortalte det direkte til datteren sin, jeg sier bare at det er noe som lett kan mistolkes. Om denne jenta nå sa "mamma sa" eller "mamma fortalte at" så er det egentlig logisk at din datter tolker det som "min mor har fortalt meg at".

Det kjedelige er jo at du kanskje synes det er vanskelig å spørre vedkommende rett ut om hva som egentlig skjedde. Om du ikke spør synes jeg ihvertfall du bør ha det litt i bakhodet at det kanskje ikke er så ille som det først hørtes ut som :)

Signerer den! Jeg tenkte også at det kan bero på en misforståelse.

Jeg håper jo at du kan fortsette med hyggelige jentekvelder - det trengs innimellom og er kjærkomne pustehull og vannposter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...