Gå til innhold

London - betale i pund eller norske kroner

Gjest Gjest_Chloè_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Chloè_*

Under en London-tur for et par år siden, så opplevde jeg at jeg stadig fikk valget mellom å betale i norske kroner eller i engelske pund ved betaling med kort. En ekspeditør fortalte meg at det ville være billigere å betale i norske kroner. Er dette noe som gjelder alltid, eller varierer det med kurs for eksempel?

Skjønner ikke helt systemet.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Det er blank løgn. Då regnar butikken om etter sin meir eller mindre imaginære kurs, som alltid går i din disfavør. Belast kortet i pund, så får du banken sin kurs den dagen transaksjonen skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Chloè_*
Det er blank løgn. Då regnar butikken om etter sin meir eller mindre imaginære kurs, som alltid går i din disfavør. Belast kortet i pund, så får du banken sin kurs den dagen transaksjonen skjer.

hm... så det er ikke slik at jeg f.eks slipper et gebyr for at banken må konvertere fra pund til kroner, altså?

Eller noe lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under en London-tur for et par år siden, så opplevde jeg at jeg stadig fikk valget mellom å betale i norske kroner eller i engelske pund ved betaling med kort. En ekspeditør fortalte meg at det ville være billigere å betale i norske kroner. Er dette noe som gjelder alltid, eller varierer det med kurs for eksempel?

Du kan forsåvidt si at det varierer med kurs, ettersom du tjener på det dersom butikken gir deg en bedre kurs enn banken gir deg. MEN: Butikken driver business og vil tjene på kursen utover det banken gir dem, og derfor vil du i praksis aldri tjene på det. Noen synes dette er "praktisk" fordi de da til enhver tid kan ha oversikt over hvor mye de har på konto, men det er altså en bekvemmelighet du betaler ekstra for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det rimeligst å betale i pund ja. Det som kan være unntaket er om butikken er slappe med oppdatering av kursen sin. I så tilfelle kan du tjene på å betale i NOK, selv om dette skal noe til nå når punden går stadig nedover. Når den begynner å stige til gamle høyder igjen kan dette bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Chloè_*

Da tror jeg at jeg konkluderer med at jeg konsekvent betaler i pund, jeg.

Takk for informative svar, alle i hop :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Da tror jeg at jeg konkluderer med at jeg konsekvent betaler i pund, jeg.

Takk for informative svar, alle i hop :goodbye:

Det er nok smart. Husk imidlertid at nesten alle kredittkort tar et gebyr på 1,75% av den summen du betaler i valutapåslag når du ikke betaler i NOK. Ofte vil det allikevel lønne seg å betale i pund siden vekslingskursene som nevnt er svært dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok smart. Husk imidlertid at nesten alle kredittkort tar et gebyr på 1,75% av den summen du betaler i valutapåslag når du ikke betaler i NOK. Ofte vil det allikevel lønne seg å betale i pund siden vekslingskursene som nevnt er svært dårlige.

Regelen er og det har enkelte banker også begynt å skrive på hjemmesidene....

Betal ALTID i landets lokale valuta, der du er.

Og det er enten du er i...Strømstad, London, Palma, eller Bankok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Regelen er og det har enkelte banker også begynt å skrive på hjemmesidene....

Betal ALTID i landets lokale valuta, der du er.

Og det er enten du er i...Strømstad, London, Palma, eller Bankok.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i England, og det er vanlig for bankene å ta gebyr i tillegg til tilleggsprosenten når man betaler med kort i utenlandsk valuta. Derfor tror de kanskje det vil lønne seg for deg. Men hvis du bruker et kort som ikke tar gebyr, vil det sannsynligvis ikke lønne seg. Og hvis banken din tar gebyr, lønner det seg ikke med mindre det er et lavt beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i England, og det er vanlig for bankene å ta gebyr i tillegg til tilleggsprosenten når man betaler med kort i utenlandsk valuta. Derfor tror de kanskje det vil lønne seg for deg. Men hvis du bruker et kort som ikke tar gebyr, vil det sannsynligvis ikke lønne seg. Og hvis banken din tar gebyr, lønner det seg ikke med mindre det er et lavt beløp.

Er ikke helt sikker på at jeg skjønte innlegget ditt.

Skjønner ikke hva du mener lønner seg.

Hva i all verden har Engelske banker med dette å gjøre?

Så med fare for å ha misforstått, så gjentar jeg bare.....

Bruker du kort i forretninger, hoteller, restauranter...osv i utlandet, så betal i det enkelte lands valuta.

Det er omtrent uten unntak faktisk en del på spare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på at jeg skjønte innlegget ditt.

Skjønner ikke hva du mener lønner seg.

Hva i all verden har Engelske banker med dette å gjøre?

Så med fare for å ha misforstått, så gjentar jeg bare.....

Bruker du kort i forretninger, hoteller, restauranter...osv i utlandet, så betal i det enkelte lands valuta.

Det er omtrent uten unntak faktisk en del på spare her.

Hvis banken tar et gebyr på f.eks 30kr i tillegg til 1.75% når du trekker kortet i utlandet, vil det muligens lønne seg å betale mindre beløp i norske kroner, så du slipper dette gebyret. Hvis man ikke har et gebyr per transaksjon, vil det selvfølgelig lønne seg å betale i det lokale landets valuta. Det er hvis du må betale småbeløp på kort. Små beløp betaler jeg vanligvis med kontanter.

Endret av lilleGrethe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis banken tar et gebyr på f.eks 30kr i tillegg til 1.75% når du trekker kortet i utlandet, vil det muligens lønne seg å betale mindre beløp i norske kroner, så du slipper dette gebyret. Hvis man ikke har et gebyr per transaksjon, vil det selvfølgelig lønne seg å betale i det lokale landets valuta. Det er hvis du må betale småbeløp på kort. Små beløp betaler jeg vanligvis med kontanter.

Det er mulig jeg misforstår deg. Men blander du ikke bruk av kontanter og kortbruk her?

Jeg er enig i at det kan lønne seg å betale mindre beløp i Kontanter i enkelte tilfeller. Nettopp på grunn av gebyrer, blandt annet.

Men her snakker vi (trådstarter) om valg av valuta ved kortbruk.

Så, om spørsmålet er ved bruk av kort, så vil det så godt som bestandig lønne seg å betale i det lokale lands valuta. Uansett om din bank har gebyr eller ikke. Og uansett størrelsen på gebyret.

Gebyret blir helt likt om du gjør det ene eller andre.

Altså er det fordelaktig å be om betaling i SEK i Strømstad og pund i London.

Dermed får man den offisielle midtkurs for dagen og ikke en kurs regnet i den enkelte butikk, som er veldig ufordelaktig.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig jeg misforstår deg. Men blander du ikke bruk av kontanter og kortbruk her?

Jeg er enig i at det kan lønne seg å betale mindre beløp i Kontanter i enkelte tilfeller. Nettopp på grunn av gebyrer, blandt annet.

Men her snakker vi (trådstarter) om valg av valuta ved kortbruk.

Så, om spørsmålet er ved bruk av kort, så vil det så godt som bestandig lønne seg å betale i det lokale lands valuta. Uansett om din bank har gebyr eller ikke. Og uansett størrelsen på gebyret.

Gebyret blir helt likt om du gjør det ene eller andre.

Altså er det fordelaktig å be om betaling i SEK i Strømstad og pund i London.

Dermed får man den offisielle midtkurs for dagen og ikke en kurs regnet i den enkelte butikk, som er veldig ufordelaktig.

Ja, jeg snakker også om kortbruk. Jeg får vel vise med regnestykke da.

Du skal betale en vare til en verdi av £10. Vekslingskursen er 9kr/£.

Du har ikke £10 i kontanter, og betaler dermed med kort. Ekspeditøren tilbyr deg å betale i norske kroner.

Alternativ 1 - betale i NOK

La oss anta at gebyret de tar i butikken er 5%, så du får beløpet kr 94,50. Dvs at du har betalt kr 4,50 i gebyrer. Fordi beløpet er trukket i NOK, får du ikke gebyr fra banken din for å trekke kortet i utlandet.

Alternativ 2 - betale i GBP

La oss anta at banken tar 1.75% valutagebyr, +20kr transaksjonsgebyr for å benytte kortet i utlandet.

Du betaler dermed kr 111,58 = 21,58kr i gebyrer.

Hvis ovenstående antakelser er riktige, vil det lønne seg å betale i NOK. Jeg sier ikke at dette alltid er tilfelle, men at det kan være det, avhengig av hva banken tar betalt for ulike transaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ljuba

Du har ikke £10 i kontanter, og betaler dermed med kort. Ekspeditøren tilbyr deg å betale i norske kroner.

La oss anta at gebyret de tar i butikken er 5%, så du får beløpet kr 94,50. Dvs at du har betalt kr 4,50 i gebyrer. Fordi beløpet er trukket i NOK, får du ikke gebyr fra banken din for å trekke kortet i utlandet.

La oss anta at banken tar 1.75% valutagebyr, +20kr transaksjonsgebyr for å benytte kortet i utlandet.

Hvis ovenstående antakelser er riktige, vil det lønne seg å betale i NOK. Jeg sier ikke at dette alltid er tilfelle, men at det kan være det, avhengig av hva banken tar betalt for ulike transaksjoner.

Jeg tror neppe det finnes en eneste bank i Norge som tar slike gebyrer for å bruke kortet i butikk. Noen tar det for å ta ut i minibank, men betaling i butikk er maksimalt vanlig kortgebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe det finnes en eneste bank i Norge som tar slike gebyrer for å bruke kortet i butikk. Noen tar det for å ta ut i minibank, men betaling i butikk er maksimalt vanlig kortgebyr.

Og bra er det. Men jeg som Engelsk kortbruker betaler dessverre gebyr for vanlige transaksjoner også. Poenget mitt er vel at man bør sjekke hvilke gebyrer som gjelder før man reiser på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Riktig.

Det er vel derfor bankene, som det blir opplyst tidligere, rundt ferietider maner folk til å betale i lokal valuta.

Jeg føler at det er litt kverulering ute å går her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Hei!

Bruk ditt Visa kort som er direkte tilknyttet til din bankkonto!

Og bruk britisk terminal og si at du vil betale med Visa!

Og selfølgelig i Pund!

Da er det visa som omregner kursen, og det blir billigere for deg og banken!

Derimot hvis du velger å betale i norske, blir det dyrere!

For da bruker butikken en egen kurs, som er helt ulik, enn den Teller Norge bruker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gebyr på kortbruk er det revnende likegyldig for banken hvilken valuta du betaler i, gebyret er der uansett.

Enig med de som sier betal i utenlansk valuta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...