Wonders Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Jeg bare lurer på hvordan det er mulig. Når plommen blir litt grønn, hva har skjedd? Smaker det samme... :gjeiper:
Lilith Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Det skjer når egget er overkokt. Hvorfor det blir nettopp grønt aner jeg ikke
Wonders Skrevet 3. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2010 hmmm kan man gå tilbake med det i kantina da å be om et nytt? ER det mye smaksforskjell? Det ser ulekkert ut da!
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #5 Skrevet 3. mars 2010 Jeg bare lurer på hvordan det er mulig. Når plommen blir litt grønn, hva har skjedd? Smaker det samme... :gjeiper: Når du har kokt eggene for lenge, eller ikke avkjølt de hardkokte eggene raskt nok, blir plommen grønn. Det er ikke farlig, bare ikke så pent. Det skyldes en kjemisk reaksjon som skjer i amminosyrene i egget, som inneholder litt svovel.
Lilith Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 hmmm kan man gå tilbake med det i kantina da å be om et nytt? ER det mye smaksforskjell? Det ser ulekkert ut da! Jeg kjenner ingen smaksforskjell og har aldri giddet å bytte inn et grønt egg.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #7 Skrevet 3. mars 2010 Jeg har opplevd at plommen blir grønn dersom man ikke spiser egget med en gang. Egg som har kokt like lenge, og blitt kjølt ned like lenge kan være gule med en gang, men et par timer senere er de blitt grønne.
skrue Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 Det skjer normalt fordi egget ikke avkjøles nok eller fort nok etter at det er kokt. Å legge kokte egg over hverandre før de er helt avkjølt er ofte ikke lurt. Ellers så skyldes den grønne fargen en reaksjon mellom plommen og eggehviten der de møtes. Det dannes jernsulfid. Helt ufarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå