Gå til innhold

Hvorfor et noen kokte egg Grønne inni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan det er mulig.

Når plommen blir litt grønn, hva har skjedd?

Smaker det samme... :gjeiper:

Skrevet

Det skjer når egget er overkokt. Hvorfor det blir nettopp grønt aner jeg ikke :)

Skrevet

hmmm kan man gå tilbake med det i kantina da å be om et nytt? ER det mye smaksforskjell? Det ser ulekkert ut da!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bare lurer på hvordan det er mulig.

Når plommen blir litt grønn, hva har skjedd?

Smaker det samme... :gjeiper:

Når du har kokt eggene for lenge, eller ikke avkjølt de hardkokte eggene raskt nok, blir plommen grønn. Det er ikke farlig, bare ikke så pent. Det skyldes en kjemisk reaksjon som skjer i amminosyrene i egget, som inneholder litt svovel.

Skrevet
hmmm kan man gå tilbake med det i kantina da å be om et nytt? ER det mye smaksforskjell? Det ser ulekkert ut da!

Jeg kjenner ingen smaksforskjell og har aldri giddet å bytte inn et grønt egg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har opplevd at plommen blir grønn dersom man ikke spiser egget med en gang. Egg som har kokt like lenge, og blitt kjølt ned like lenge kan være gule med en gang, men et par timer senere er de blitt grønne.

Skrevet

Det skjer normalt fordi egget ikke avkjøles nok eller fort nok etter at det er kokt. Å legge kokte egg over hverandre før de er helt avkjølt er ofte ikke lurt.

Ellers så skyldes den grønne fargen en reaksjon mellom plommen og eggehviten der de møtes. Det dannes jernsulfid. Helt ufarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...