Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #21 Skrevet 4. mars 2010 Når vi lever på steder der det går an å være anonym, må vi ta forhåndsregler. Det er trist, det skulle ikke vært sånn, det bør ikke være sånn, men vi må ta hensyn til det. Det uansett om det er Frp eller ikke som sitter i regjering, skjønner ikke hva de har med saken å gjøre... Nå er det utenlandske som får stempel som potensielle overfallsmenn, men husk på at slett ikke alle overfall blir rapportert. Og er det bare et forsøk på overfall, hvor jenta kanskje har med Bollivar, som glefser tak i det første og beste og avvergrer katastrofen, eller hun kommer seg unna helt på egenhånd, da er det ikke sikkert det blir rapportert i det hele tatt. Her dreier det seg om store mørketall. Nå snakket jeg meg litt bort, men det jeg skal fram til er at mens det før var vanlig at kjente og kjære sto bak overfall, blir det nå mer og mer vanlig at helt fremmede gærninger gjør det, fordi de har mulighet til å være anonyme, til å gjemme seg vekk. Det må vi ta hensyn til, selv om det selvsagt ikke skulle vært sånn. Trenger ikke å være paranoid av den grunn, men akkurat dette kan det være lurt å avvergre på forhånd. Gå ut sammen, gå hjem sammen, no more worries. Skjønner ikke at det skal være så gøy å fly på byen alene i utgangspunktet...
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #22 Skrevet 4. mars 2010 Forøvrig er det fremdeles mest vanlig at kjæresten eller eksen dreper. Og en liten finurlighet: Når en gærning med muslimsk bakgrunn dreper, heter det "æresdrap". Når en norsk gærning dreper, heter det "familietragedie"...
kisskissbangbang Skrevet 4. mars 2010 #23 Skrevet 4. mars 2010 Tror ikke herr fremmed hadde hatt så serlig lyst på bobledressmus med kjøter heller
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 4. mars 2010 #24 Skrevet 4. mars 2010 Jeg synes ikke noe om at dette temaet skal gjøres til en kvinnegreie der menn er problemet. Voldsfenomet rammer både kvinner og menn og bør som sådan behandles deretter. Det er ikke slik at det å ta forholdsregeler er kvinneundertrykkende spesielt. Jeg er mann og tar også forholdsregeler når jeg ferdes ute. For menn er faktisk mer utsatt for vold ute på byen enn det kvinner er. Derfor er dette en sak der man ikke bør sette kjønnene opp mot hverandre. Medien spiller en stor rolle i dette, men jeg mener at det er ethvert menneskes plikt å ta forholdsregeler - uansett hvor og når man er ute. Det er det samme som å bruke bilbelte eller kjøre forsiktig, mener jeg. Det jeg mener kanskje er den beste forholdsregelen, er å holde seg edru når man er ute. Da er men best i stand til å ta vare på seg selv og unngå egne dumheter. Det handler om å ta ansvar for seg selv, rett og slett.
Antlers Skrevet 4. mars 2010 #25 Skrevet 4. mars 2010 Jeg synes ikke noe om at dette temaet skal gjøres til en kvinnegreie der menn er problemet. Voldsfenomet rammer både kvinner og menn og bør som sådan behandles deretter. Det er ikke slik at det å ta forholdsregeler er kvinneundertrykkende spesielt. Jeg er mann og tar også forholdsregeler når jeg ferdes ute. For menn er faktisk mer utsatt for vold ute på byen enn det kvinner er. Derfor er dette en sak der man ikke bør sette kjønnene opp mot hverandre. Medien spiller en stor rolle i dette, men jeg mener at det er ethvert menneskes plikt å ta forholdsregeler - uansett hvor og når man er ute. Det er det samme som å bruke bilbelte eller kjøre forsiktig, mener jeg. Det jeg mener kanskje er den beste forholdsregelen, er å holde seg edru når man er ute. Da er men best i stand til å ta vare på seg selv og unngå egne dumheter. Det handler om å ta ansvar for seg selv, rett og slett. Joda, vold er vold, og det kan ramme begge kjønn. Men hvor mange (forsøk på) overfallsvoldtekter blir menn i norge utsatt for? Hvor mange menn blir banket opp av en kvinne ute på byen? Det er dessverre en "kvinnegreie", og det er menn som er problemet. Selvsagt er ikke alle menn sånn, men når man ikke vet hvem som kan være en overfallsmann er det både forståelig og fornuftig at man tar sine forhåndsregler.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #26 Skrevet 4. mars 2010 Forøvrig er det fremdeles mest vanlig at kjæresten eller eksen dreper. Og en liten finurlighet: Når en gærning med muslimsk bakgrunn dreper, heter det "æresdrap". Når en norsk gærning dreper, heter det "familietragedie"... Du forstår åpenbart lite. Æresdrap blir gjort i samråd med flere for å gjenopprette æren, og miljøet rundt forventer at dette blir gjort. Når man dreper sin datter, sin søster eller sin mor pga ære, så er det æresdrap.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #27 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tenkte ikke spesielt på farer før jeg en dag ble overfalt selv. Hadde vel den typiske tankegangen om at "Uff, stakkars dem som blir utsatt for slikt, men det kommer jo aldri til å skje meg". Det kan skje med hvem som helst, når som helst. Det virker som om det har blitt mye verre de siste årene også, for etter det første overfallet har jeg opplevd 4(!) nye forsøk på overfall til tross for at jeg nekter å oppsøke situasjoner hvor jeg vet det kan være utrygt. Sist gang var det faktisk snakk om forsøk på overfall, av seksuell art, utenfor et kjøpesenter klokken 7 på kvelden. Man er virkelig ikke trygg noe sted. I 4 av de 5 tilfellene var det forøvrig snakk om overfallsmenn av utenlandsk opprinnelse (i det ene tilfellet en gjeng på 4 stykker). Jeg skulle selvsagt ønske jeg kunne bevege meg utendørs uten å bekymre meg for slikt, men realiteten er at det innebærer stor risiko. Jeg er ikke villig til å risikere liv og helse når jeg vet hvor lett det er å bli et offer i dagens norge. Har du blitt forsøkt overfallsvoldtatt 5 ganger??? Har du politianmeldt det hver gang? Høres helt forferdelig ut, og det viser i hvilken grusom retning Norge går i.
Gjest navnelapp Skrevet 4. mars 2010 #28 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tenkte ikke spesielt på farer før jeg en dag ble overfalt selv. Hadde vel den typiske tankegangen om at "Uff, stakkars dem som blir utsatt for slikt, men det kommer jo aldri til å skje meg". Det kan skje med hvem som helst, når som helst. Det virker som om det har blitt mye verre de siste årene også, for etter det første overfallet har jeg opplevd 4(!) nye forsøk på overfall til tross for at jeg nekter å oppsøke situasjoner hvor jeg vet det kan være utrygt. Sist gang var det faktisk snakk om forsøk på overfall, av seksuell art, utenfor et kjøpesenter klokken 7 på kvelden. Man er virkelig ikke trygg noe sted. I 4 av de 5 tilfellene var det forøvrig snakk om overfallsmenn av utenlandsk opprinnelse (i det ene tilfellet en gjeng på 4 stykker). Jeg skulle selvsagt ønske jeg kunne bevege meg utendørs uten å bekymre meg for slikt, men realiteten er at det innebærer stor risiko. Jeg er ikke villig til å risikere liv og helse når jeg vet hvor lett det er å bli et offer i dagens norge. Kvar skjer dette? Eg bur innanfor ring 2 i Oslo, og ferdast mykje i byen. Dette høyrest heilt usannsynleg ut.
Gjest oppgitt Skrevet 4. mars 2010 #29 Skrevet 4. mars 2010 Jeg begynner å bli så lei av å høre at utlendinger blir forsvart opp og i mente. "ikke skjær alle over en kam"- Den begynner å bli gammel ! Statistikker viser helt klart at utlendinger står bak de fleste voldtekter, overfall og voldtektsforsøk- Sånn er det bare ! Men hva annet kan man egentlig forvente ?? Flere av disse mennene er opplært til å ha et forferdelig kvinnesyn, en kvinne skal være tildekket og er hun ikke det så er hun en hore, fritt vilt! Da er det jo bare å forsyne seg... Og i flere andre land er det faktisk slik at det er kvinnen som blir straffet viss hun blir voldtatt--Ikke mannen.. At vi skal forvente at disse personene skal legge vekk holdninger og verdier de har fått inn med morsmelken, bare fordi de kommer til et nytt land... Det er ikke så enkelt ! Forresten så kan jeg legge til at jeg kjenner til flere miljøer, hvor "gutta" kun drar på byen for å finne mannfolk å slåss med ! Ser du EN gang på en av de, så setter de igang helvete.. Du ga de et blikk, de fikk en grunn..
Gjest navnelapp Skrevet 4. mars 2010 #30 Skrevet 4. mars 2010 Men det er jo ikkje det dette handlar om? TS seier ho er utrygg for å bli overfalt når ho går ute. Eg meiner at risikoen for å bli overfalt, voldteken og drept er mykje mindre enn mange i denne tråden vil ha det til, uansett kva farge det er på overfallspersonen. At ein, når ein først blir overfalt, oftare blir overfalt av ein av annan etnisitet enn norsk er det ikkje tvil om. Poenget mitt er berre at det skjer langt sjeldnare enn folk som sit ute på bygdene og er redde trur. (Som mora mi for eksempel, som ringte meg om morgonen før ni kvar gong eg hadde vore på fest gjennom heile studietida for å sjekke om eg levde... )
Snasen Skrevet 4. mars 2010 #31 Skrevet 4. mars 2010 (endret) Ja, men då spør eg igjen; Når skjedde det sist? Voldtekter har det vore nokre av dei siste åra, dei få som var ansvarlege for den lange rekka av overfallsvoldtektene i Oslo sit inne for tida. Bortsett frå Faizah-saka, som no er oppklart så og seie, så har det vel ikkje vore slike saker i Oslo-området på lang tid? Som tidlegare sagt; det er (ex-)sambuarane som drep. Eks-samboere som dreper? Og hvor mye peiling har du på de som sitter inne, og ikke? Tør på påstå at du ikke har sånn veldig mye innsikt i akkurat det. Ikke i et forsøk på å virke arrogant men vil påstå jeg vet mer enn mange her på kvinneguiden i allefall, om hvem som absolutt skulle vært innenfor murene eller ikke, og som er meget farlige. Det er haugevis av farlige folk ute på gaten hver dag. Men jeg er enig. Ingen vits å lage noe hysteri rundt dette, men å passe seg er en lur ting. Til og med politiet advarer mot at man ikke skal gå alene ute om natta. De anbefaler følge med andre, og gjerne flere i en taxi. Endret 4. mars 2010 av Snasen
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #32 Skrevet 4. mars 2010 Jeg begynner å bli grundig lei av at etnisitet ALLTID skal tas opp, særlig når ts ikke har nevnt dette en gang. Kan vi ikke diskutere på et mer generelt grunnlag? Jeg ser helt klart en tendens blant fundamentalistiske muslimer som får varellampene til å lyse, og jeg ser at det er mange som kommer hit som tar med sitt verdisyn og gjør lite for å innordne seg i dette samfunnet, men sakene i media dreier seg like ofte om etnisk norske, og det er jo disse ts refererer til; at sakene i media gjør henne utrygg.
aline Skrevet 4. mars 2010 #33 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er også en av dem som bor midt i oslo og ikke er redd, jeg har bodd sentralt i oslo i mer en ti år, og har aldri opplevd det minste lille forsøk på overfall. Det å derimot ta forhåndsregler, være forsiktig og bevisst på hva man gjør og hvor man beveger seg, er lurt uansett om man er redd eller ikke. Det å være seg bevisst hva som skjer rundt en, og å ha alle sanser klare, er noe som anbefales. Det innebærer å ikke valse rundt beruset på nattestid alene, men også at det å gå med musikk på ørene faktisk kan være farlig, fordi du da ikke hører ting som skjer rundt deg. Det samme ble også sagt om å gå å prate i telefonen, man svekker da sin egen bevissthet på hva som skjer rundt en, og vil dermed ikke kunne reagere like raskt som om man ikke gjør dette. Jeg er ikke redd FORDI jeg tar forhåndsregler når jeg beveger meg ute, jeg ER bevisst hva som skjer rundt meg og det er synlig at jeg er våken og målrettet. Det KAN selvsagt skje noe uansett, som sagt over kan det skje hvem som helst, men det kan på en måte ikke hindre en i å leve. Det kan skje en trafikkulykke som tar livet ditt også, eller man kan få en dødelig sykdom av å røyke, det finnes alltid farer uansett hvor forsiktig man er, dersom man lar det styre livet sitt, så har man tapt i utgangspunktet synes jeg. Jeg tror faktisk også at dersom man går rundt og er engstelig, så gjør man seg selv til ett lettere bytte en om man ikke er det. Om man går redd rundt og kikker seg over skulderen, og skriver offer over hele seg selv, så er det lettere å bli sett på som ett offer også, dessverre. Det å utstråle usikkerhet og engstelse, synes, også om man går til det helt dyriske i oss så SER rovdyr engstelige og skeptiske dyr og skiller dem fra flokken. Igjen, man KAN selvsgt bli utsatt for vold uansett, det KAN ramme hvem som helst. Men i norge er det vel i utgangspunktet ikke en veldig stor prosent overfall helt ut av det blå.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #34 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er også en av dem som bor midt i oslo og ikke er redd, jeg har bodd sentralt i oslo i mer en ti år, og har aldri opplevd det minste lille forsøk på overfall. Det å derimot ta forhåndsregler, være forsiktig og bevisst på hva man gjør og hvor man beveger seg, er lurt uansett om man er redd eller ikke. Det å være seg bevisst hva som skjer rundt en, og å ha alle sanser klare, er noe som anbefales. Det innebærer å ikke valse rundt beruset på nattestid alene, men også at det å gå med musikk på ørene faktisk kan være farlig, fordi du da ikke hører ting som skjer rundt deg. Det samme ble også sagt om å gå å prate i telefonen, man svekker da sin egen bevissthet på hva som skjer rundt en, og vil dermed ikke kunne reagere like raskt som om man ikke gjør dette. Jeg er ikke redd FORDI jeg tar forhåndsregler når jeg beveger meg ute, jeg ER bevisst hva som skjer rundt meg og det er synlig at jeg er våken og målrettet. Det KAN selvsagt skje noe uansett, som sagt over kan det skje hvem som helst, men det kan på en måte ikke hindre en i å leve. Det kan skje en trafikkulykke som tar livet ditt også, eller man kan få en dødelig sykdom av å røyke, det finnes alltid farer uansett hvor forsiktig man er, dersom man lar det styre livet sitt, så har man tapt i utgangspunktet synes jeg. Jeg tror faktisk også at dersom man går rundt og er engstelig, så gjør man seg selv til ett lettere bytte en om man ikke er det. Om man går redd rundt og kikker seg over skulderen, og skriver offer over hele seg selv, så er det lettere å bli sett på som ett offer også, dessverre. Det å utstråle usikkerhet og engstelse, synes, også om man går til det helt dyriske i oss så SER rovdyr engstelige og skeptiske dyr og skiller dem fra flokken. Igjen, man KAN selvsgt bli utsatt for vold uansett, det KAN ramme hvem som helst. Men i norge er det vel i utgangspunktet ikke en veldig stor prosent overfall helt ut av det blå. Men når man ser den ekstreme økningen i disse brutale overfallsvoldtektene så er jo ikke rart at folk blir forbannet. For det var jo ikke slik for få tiår siden, men nå har man altså hatt over 60 overfallsvoldtekter bare i Oslo de siste 3 årene. Og disse overfallsvoldtekene sprer seg rundt i hele landet. Her f.eks: fra vesle Verdal: En 33 år gammel mann ble i Stjør- og Verdal tingrett i dag dømt for to grove voldtektsforsøk. Ugjerningene fant sted i Verdal sentrum i fjor sommer, og skal ha vært av særdeles grov karakter. LES OGSÅ: Antatt voldektsmann nekter straffskyld. Mannen, som er asylsøker, skal først ha overfalt en kvinne i 30-årene. Overfallet skal ha blitt avbrutt enten fordi mannen fryktet å bli oppdaget, eller fordi den fornærmede har kjempet imot, ifølge domspapirene. Deretter har 33-åringen utøvet grov vold mot en kvinne i tjue-årene, blant annet ved å sparke og deretter tråkke henne gjentatte ganger i hodet til hun ble bevisstløs. Også her har 33-åringen avbrutt voldtektsforsøket i frykt for å bli oppdaget, eller fordi kvinnen våknet til. Mannen, en asylsøker med familie i hjemlandet, ble dømt til 3 år og 6 måneder i fengsel, samt til sammen 163 000 kroner i erstatning til de to ofrene. http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondela...icle1445355.ece Slike brutale og groteske overfall skjer nå over hele landet, det er langt fra noe Oslo-fenomen lenger.
Antlers Skrevet 4. mars 2010 #35 Skrevet 4. mars 2010 Har du blitt forsøkt overfallsvoldtatt 5 ganger??? Har du politianmeldt det hver gang? Høres helt forferdelig ut, og det viser i hvilken grusom retning Norge går i. Jeg politianmeldte de to første. Saken ble henlagt begge gangene, da de aldri fant gjerningsmannen. Etter det gav jeg egentlig bare opp. De 5 forsøkene på overfall skjedde alle i en setting hvor jeg trodde jeg var trygg. Som f.eks da jeg gikk kveldstur med hunden min i et boligstrøk. Ser at folk tror de er trygge når de går med hund, men det stemmer ikke nødvendigvis. Nå er ikke min hund den største, men heller ingen Chihuahua. Uansett så er ikke en hund til stor hjelp mot en mann med våpen. Jeg har i tillegg opplevd mange mindre farlige situasjoner, inkludert innbrudd og folk som tafser grovt (altså ikke snakk om forsøk på voldtekt, men å få en fremmed hånd kjørt opp under skjørtet er fortsatt et overgrep for meg). Kvar skjer dette? Eg bur innanfor ring 2 i Oslo, og ferdast mykje i byen. Dette høyrest heilt usannsynleg ut. Nå har jeg ikke lyst til å oppgi nøyaktig hvor jeg bor, men det er et tettsted på Østlandet. To av episodene var på mitt eget hjemsted, mens de andre var i nabokommunen. Ingen av de var i "ut på byen" sammenheng.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå