Gå til innhold

Utebursdag nå i mars

Anbefalte innlegg

Gjest Bursdagmamma
Skrevet

Gutten vår blir 9 snart og jeg lurte på om vi skulle prøve oss på en utebursdag. Han har selv lyst til dette, og har så veldig lyst til for én gangs skyld å invitere hele klassen. Det er flere i klassen som har gjort dette tidligere, men vi har ikke plass inne til dette.

Jeg ser det for meg slik: Vi inviterer alle til å ta på seg godt med vintertøy så vi kan være ute hele tiden. Vi bor i rekkehus og har en stor fellestomt bak huset som jeg tenkte vi kunne få tråkket flatt et område midt ute på.

Tenkte vi kunne spørre brannvesenet om vi kan få tenne bål midt utpå tomta (700 kvm) evt. kjøpe en utepeis, så ungene kan grille pølser. Storebror får med noen kompiser på å tråkke flatt og spikke grillpinner. Kakao og grilling av marshmallows hører også med.

Men her stopper det litt for meg :roll: Hva skal vi finne på? Jeg tenker at bursdagen skal vare i to timer og syns vi må ha noen form for lek av noe slag - jentene mot guttene i noe? Vi har en svær snøhaug foran huset hvis vi kan bruke den til noe... Tar gjerne imot forslag :)

Så må vi ha en plan B. Hva skal vi gjøre hvis det blir tyve minus? Hvor skal vi sette temperaturgrensen, egentlig? Hva gjør vi da hvis det blir for kaldt eller (*grøss*) hvis det regner?

HJELP! :nigo:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil anbefale pinnebrød også! Enten ha sukker og kanel i deigen eller fyll "hullet" med syltetøy fra tube. Snadder!

Ellers tenker jeg at en slags hinderløypekonkurranse eller ulike "oppdrag" kunne vært en ide? Kan du ikke spørre sønnen din hva de liker å gjøre ute?

Skrevet

Takk for forslag!

Når jeg spør sønnen min hva de leker på skolen, er det i grunnen ikke mye opplysninger å få... :ler: Guttene spiller fotball, de leker på huskene osv.

Noe av problemet er også at den plassen vi har bak huset (hvor jeg tenkte vi skulle tråkke ned litt snø til å tenne bål) er så full av snø at det kan bli vanskelig å leke der. Der snøen ikke er tråkket ned er det nesten en meter snø!

Kom plutselig på noe! Kan det være en idé å dele dem opp og se hvem som klarer å lage den største snøhaugen? Premie til de beste, selvfølgelig. Eller høres det kjedelig ut?

Gud, så dårlig fantasi det var på meg, da... *håpløs* :roll::ler:

Flere forslag ønskes derfor gjerne! :nigo:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er nesten ingen grenser for hva en kan leke utendørs på vinteren.

Hinderløype, "natursti" med spørsmål/oppgaver på ulike poster (alt fra plakater der de skal navngi dyr til å kaste på blink), aking, tautrekking, Bro bro brille eller blindebukk er bare noen ideer.

Pass på å ta med både varmt og kjøligere drikke. Aktive barn kan bli tørste og trenge noe å leske seg på uten at det er for varmt. Bål er sikkert flott, men hvis du ikke får tillatelse fra brannvesenet (OG grunneier hvis det er noen andre enn dere) ville jeg gått for en stor grill, tror jeg.

Jeg antar det blir aktivitet det meste av tiden, og med to timers bursdag kan dere sikkert sette en temperaturgrense på enten 10 eller 15 grader uten problemer.

Som plan B ville jeg forhørt meg forsiktig med skolen om det var mulig å leie gymsalen. Hvis ikke ville jeg funnet et forsamlingslokale av noe slag hvis dere har det i nærheten. Værvarslene på yr.no er som regel såpass gode at en noen dager i forveien har en viss ide om en må trå til med Plan B eller ikke.

Skrevet

Hvis snøen er kram, kan man ha konkurranse i snømannbygging :)

Eller man kan lage snøhuler, snølykter, borg, etc, etc.

Hinderløype eller skattejakt høres også gøy ut. Ellers er kongen på haugen en enkel og grei lek!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...