Gå til innhold

Vekt på grunnstoffer

Kine28

Anbefalte innlegg

Hei alle kloke hoder!

Jeg er ganske grønn når det gjelder naturfag, og lurer på om det er noen som kan være så snill å forklare meg hvordan man avgjør hvilket av en rekke utvalgte grunnstoffer som er tyngst ...

Atomnummer?

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle kloke hoder!

Jeg er ganske grønn når det gjelder naturfag, og lurer på om det er noen som kan være så snill å forklare meg hvordan man avgjør hvilket av en rekke utvalgte grunnstoffer som er tyngst ...

Atomnummer?

Takk :)

Ikke BARE. Atomnummeret sier hvor mange protoner det er i kjernen, men det er også nøytroner, som også har masse, men ikke elektrisk ladning. Men jamnt over så mener jeg at atomnummeret kan brukes til å rangere grunnstoffene i fht vekt, selv om du ikke kan lese atomvekten direkte ut av dem. Forøvrig så står vel vanligvis atomvekten i den periodiske tabellen, selv om den er organisert etter atomnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mindre galt å bruke massetallet, ja. Dvs. antall elementærpartikler i atomkjernen. Mange grunnstoffer har jo flere isotoper.

Men det eneste riktige er å bruke atommassen, som er forskjellig for hver isotop og ikke er eksakt avhengig av massetallet (forskjellige isotoper med samme massetall kan og vil ha forskjellige atommasser, siden de har forskjellig bindingsenergi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skjønte at det ikke var så enkelt dette! :fnise:

Jeg har fått en spørsmål om å rangere en rekke grunnstoffer etter tyngde, bl.a.: palladium, irdium, gull, rhodium, uran, krom, titan ...

Nå begynner det å bli ca. 15 år siden jeg sist tok en titt på det periodiske system, så hvis noen har lyst til å hjelpe meg blir jeg hoppende glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du har lov til å ha periodesystemet foran deg, så stå massetallene under navnet på grunnstoffene i denne tabellen:

http://www.ktf-split.hr/periodni/en/

Noen ganger står atomnummer (=antall protoner) øverst til venstre, i denne tabellen står det rett over. Massetallet kan du si er atomvekten og er summen av protoner + (gjennomsnittlig antall)nøytroner.

Nøytronnummeret kan variere når det finnes flere isotoper av et grunnstoff - derfor blir det ofte desimaler, men protonnummeret er stabilt for hvert enkelt grunnstoff (og er det samme som antall elektroner stoffet har ved nøytral ladning).

http://education.jlab.org/qa/pen_number.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er et periodisk system, det du må gjøre er da å finne frem til grunnstoffene dine i denne tabellen, så leser du av tallet i ruten som sier noe om atommassen. Ta f.eks Hydrogen øverst til venstre, H, her ser du at atommassen er 1,00974
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...