Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket snitt kreves det normalt for å bli ansatt som dommefullmektig (tingretten)? Vektlegges arbeidserfaring noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

nå er ikke dette mitt fagfelt, men har forståelse av at mange arbeider som politiadvokater før de søker stillingen som dommerfullmektig.

Gjest Gjest
Skrevet

Tidligere var det nødvendig med laud, så jeg tenker meg at du bør ha et snitt rett oppunder A me de nye reglene.

Skrevet
Tidligere var det nødvendig med laud, så jeg tenker meg at du bør ha et snitt rett oppunder A me de nye reglene.

Hvilken karakter tilsvarer laud? (om det i det hele tatt kan sammenlignes?)

Takk så mye for svar.

Gjest Gjest
Skrevet

Rundt Oslo er det i hvert fall ekstremt vanskelig å få en slik jobb. Gode karakterer pluss en god del erfaring er et must etter hva jeg har hørt.

Regner med det er noe av det samme i nærheten av Bergen.

Skrevet

Hvor jobben er lokalisert har mindre betydning for meg. Om jobben så er i en liten tingrett på et lite og usentralt sted kan den likevel være interessant for meg når den tid kommer. Men er det "enklere"/lavere krav til høyt snitt f.eks. på små, usentrale steder?

Skrevet
Men er det "enklere"/lavere krav til høyt snitt f.eks. på små, usentrale steder?

Det vil jo naturlig være det, ettersom det er færre søkere.

Gjest 4. avd. UiO
Skrevet

Det er nok enklere å få dommerfullmektigstilling i usentrale strøk ja. Tror nok uansett du må ha laud, dvs A eller B. B tilsvarer 2.3 til 2.5, tidligere var 2.5 laud, 2.6 haud (UiO før bokstavkarakterene kom)

Så du spurte tidligere om du skulle ta opp en B. Er det ikke begrensninger på antall opptak slik som ved UiO i Bergen? Hvis det er det ville hverken jeg eller alle andre jeg kjenner som har studert en stund kastet bort et opptak på en eksamen så tidlig i studiet. Karakteren her har ikke så mye å si og å få gode karakterer blir vanskeligere jo lenger i studiet du kommer.

Skrevet
Det er nok enklere å få dommerfullmektigstilling i usentrale strøk ja. Tror nok uansett du må ha laud, dvs A eller B. B tilsvarer 2.3 til 2.5, tidligere var 2.5 laud, 2.6 haud (UiO før bokstavkarakterene kom)

Så du spurte tidligere om du skulle ta opp en B. Er det ikke begrensninger på antall opptak slik som ved UiO i Bergen? Hvis det er det ville hverken jeg eller alle andre jeg kjenner som har studert en stund kastet bort et opptak på en eksamen så tidlig i studiet. Karakteren her har ikke så mye å si og å få gode karakterer blir vanskeligere jo lenger i studiet du kommer.

Jeg tror en har tre forsøk pr. fag, men jeg kommer til å spørre kursansvarlig før jeg evt tar opp igjen eksamen i det faget. "Alle" (dvs nesten alle andreårsstudentene) tok opp igjen den eksamenen i år, og det er visst vanlig å gjøre det.

Og takk for link!!

Skrevet

Vi har tre forsøk i Oslo også, men det er i forhold til å få ståkarakter. Når det gjelder forbedring av karakter på allerede bestått eksamen kan man gjøre dette to ganger i løpet av studiet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...