Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest wiwiwao
Skrevet

Pundet har falt til 8,88. Noen som vet hvor lenge det vil holde seg? Jeg skal til London i slutten av april...og lurer veldig på om jeg skal 'hamstre' litt pund nå, i tilfellet det skulle gå opp igjen. Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det vil nok ikke synke noe særlig mer. Kom deg til banken og kjøp litt pund. Kursen kan ha økt til i morgen.

Skrevet

Det er umulig å forutse slikt, men kursen har ligget rundt 9.00 lenge, så det er nok ingen umiddelbar fare for at den skulle plutselig stige drastisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja pundet er lavt nå, så nå skal det shoppes på nett fra England.

Skrevet

Kjøp nå. Dette er beste kursen det har vært på lenge, og det kan fort endre seg. Tviler på at det går så mye opp, men April er lenge til når det gjelder kurser. En av grunnene til at kursen gikk ned var at Prudential ville kjøpe Axas Asia-forretninger, så det er ikke sikkert effekten av det varer så lenge.

Skrevet

Forskjellen er ikke så stor at det utgjør noe særlig på en liten ferie.

Veksler du til 8.88 må du i dag betale 26 400,- for 3000 pund. Hadde du kjøpt disse for noen uker siden da kursen lå på ca 9.08, som den har gjort stabilt i lang tid, så måtte du betalt 27 240,-. Altså er det mindre enn en tusing. Det å begynne å kjøpe så små mengder pund bare for å spare noen hundrelapper synes jeg er tåpelig...

Skrevet
Forskjellen er ikke så stor at det utgjør noe særlig på en liten ferie.

Veksler du til 8.88 må du i dag betale 26 400,- for 3000 pund. Hadde du kjøpt disse for noen uker siden da kursen lå på ca 9.08, som den har gjort stabilt i lang tid, så måtte du betalt 27 240,-. Altså er det mindre enn en tusing. Det å begynne å kjøpe så små mengder pund bare for å spare noen hundrelapper synes jeg er tåpelig...

Helt enig.

Derfor er ikke dette noe stort poeng. (Husk du mister rentefordelen av pengene også)

Dette kan slå begge veier.

Men bruk mest mulig kort om du har et billig kort.

Det lønner seg ubetinget.

Gjest wiwiwao
Skrevet

Hm....ja overføringskursen er jo mye lavere enn seddelkursen. Bruker jeg kort i London så må jeg tenke på forskjellige gebyrer for hvert trekk. Hos Nordea koster det kun 10 kr å ta ut valuta i minibankene deres. Men nå skal jeg ikke ditover før mot slutten av april...så kan jo hende at kursene har gått opp igjen. Nå ligger den på rundt 9,2 for veksling.

Skrevet

Det er nok mulig det holder seg relativt lavt en stund - ihvertfall til valget er over, og det er vel rundt mai. Men det er jo historisk lav kurs akkurat nå, så ingen garantier. Jeg håper det skal gå andre veien snart.. Har lån å betale ned i norske kroner, mens inntekten kommer i pund. Ikke moro.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er nok mulig det holder seg relativt lavt en stund - ihvertfall til valget er over, og det er vel rundt mai. Men det er jo historisk lav kurs akkurat nå, så ingen garantier. Jeg håper det skal gå andre veien snart.. Har lån å betale ned i norske kroner, mens inntekten kommer i pund. Ikke moro.

Du får høre med banken din om du får gjøre terminforetninger for å eliminere denne effekten. Eksportbedrifter gjør dette for å minimere valutarisko. Eller så kan du ta lånet i GBP.

Skrevet
Du får høre med banken din om du får gjøre terminforetninger for å eliminere denne effekten. Eksportbedrifter gjør dette for å minimere valutarisko. Eller så kan du ta lånet i GBP.

Jeg tror ikke det vil hjelpe. Jeg har to lån i Norge, studielånet og et boliglån gjennom mine foreldre. Vi har også boliglån i England (tilsammen dekker de lånet på leiligheten). Foreløpig går det fint å ha betalingsutsettelse på lånet fra mine foreldre, og studielånet har jeg klart å betale ned delvis med småinntekter i Norge, og delvis med penger for ting jeg har kjøpt her for venner og familie i Norge.

Vi betaler vanligvis ned boliglånet i Norge to ganger i året, men til kursen vi har nå utsetter vi det så langt det er mulig. Det blir verre hvis vi skal flytte tilbake til Norge. Hvis vi da selger leiligheten, blir vi sittende med penger i England, og behov for leilighet i Norge, men historisk dårlig kurs. Derfor håper jeg på sterkere pund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...