Belle Skrevet 8. april 2002 Forfatter #41 Skrevet 8. april 2002 Titter innom.. Lenge siden jeg tittet innom .. Ingen innlegg siden sist,men er ikke lei meg av den grunnen Jippi,nå er det VÅR!! Livet er herligt dere 12
Cassandra Skrevet 8. april 2002 #42 Skrevet 8. april 2002 Jeg håper dere får det barnet dere vil ha!! Jeg synes mennesker som mener at homofile ikke skal få lov til å adoptere er innsnevra. Det gjør jeg virkelig. Jeg har en lesbisk søster og hun er verdens beste reserve mor for mine barn. Og jeg håper virkelig en dag at hun kan få sine egne.. enten de er adopterte eller biologiske. Når jeg tenker på alle de barna rundt om i verden som har det såååå grusomt, så synes jeg at alle som ønsket og hadde ressursene til det skulle fått lov til å adoptere. Jeg synes det blir flåsete å argumentere mot at homofile skal få adoptere barn fordi det er så mange hetrofile som står i kø!! Samme det vel!! Homofile kan i dag bli fosterhjem og besøkshjem for vanskeligstilte barn, og jeg synes det er flott at vi beveger oss framover. Vi lever ikke i steinalderen lenger. At mennesker finner kjærlighet er flott. En gave. Vi har da ingen rett til å dømme noen utifra hvem de elsker?? Og hvis min søster finner ei jente som er like flott som hun selv er.. så vil deres barn få det utrolig godt. Jeg lærer mine barn at det er like normalt at en jente/gutt elsker det samme kjønn som det motsatte. Så hvis det viser seg at en eller flere av mine barn er homofile så vil neppe de være bekymrer for å si det til meg... Så Belle... jeg håper virkelig dere snart får det etterlengtede barnet. Jeg heier på dere med mine lungers kraft!!!!!!!!!! 12
Gjest sexysadie Skrevet 8. april 2002 #43 Skrevet 8. april 2002 Homofile bør få rett til å adoptere...? siden når ble barn en menneskerett? Hva m barnas rettigheter ?
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2002 #44 Skrevet 8. april 2002 Det er greit for meg at jenter og gutter tør å stå frem og si at de tiltrekkes av det samme kjønn.Men det er når homofile eller lesbiske igjen prøver seg på heterofile at jeg reagerer. Det er på dette området jeg har noen "erfaringer" selv. Jeg er en avgangselev ved en av landets mange ungdomsskoler.Jeg har som de fleste en stor omgangskrets med mange ulike venner.En av jentevennene mine har vist stor interesse for jenter.Hun klenger,stryker og lignende ting på jenter inkl. meg selv,som kan være ekkelt.For å nevne noe av det "rareste" så har hun sagt flere ganger til en venninne av meg at hun "elsker henne".Denne mulig-lesbiske venninnen av meg spøker sjelden og har vært alvolig i masken når hun har sagt dette.Hun som får høre dette (at hun elsker henne) reagerer ved å trekke seg mer unna henne enn før.Og hun er ikke den eneste,flere og flere (jenter) merker hennes behov for nærkontakt hos jenter. Når det kommer til gutter er denne kanskje lesbiske venninnen av meg veldig attraktiv.Hennes Kirsten Dunst utseende,gode karakterer og sportslige evner tiltrekker mange gutter.Hun der i mot,bryr seg ikke stort om det.For oss andre kan det virke som om det er jenter hun er ute etter. Mitt poeng her er at homofile og lesbiske kan gjøre hva de vil med hverandre så lenge de ikke prøver seg på heterofile som de vet at ikke liker det!Husk på at homofile,heterofile og bifile er alle mennesker med de samme verdiene.
svima Skrevet 8. april 2002 #45 Skrevet 8. april 2002 i samme slengen vil jeg rette en appell til teite typer som tar ukjente piker på låret! det blir det samme på mange måter.. hold dere til folk som liker denslags og ikke plag oss som ikke kan fordra det!12
OppNed Skrevet 8. april 2002 #46 Skrevet 8. april 2002 Jeg synes dette blir litt feil, jeg... For det første, så er dette med å være homofil eller lesbisk en greie som jeg mer eller mindre gir f... i. Hvilket sexliv folk har er meg knekkende likegyldig, og sier fint lite om hvilke mennesker disse er. Som i andre deler av samfunnet vårt, så finnes det nok homofile drittsekker, lesbiske hyperintellektuelle, erkereligiøse menn som foretrekker menn og mindre begavede kvinner som foretrekker kvinner. Jeg føler hverken for å gi en hyllest eller et spark mot folk som foretrekker sitt eget kjønn, fordi jeg mener jeg har kommet over den terskelen hvor dette har noe å si. Når det kommer til "råklining" offentlig, så er dette like tacky om det er hetero mennesker eller homofile mennesker. Det ser like corny ut, så uansett. Nuss og klem er OK. Klining blir så uansett fjortis. Synes jeg. Meeeen, så var det dette med barn, da. Det å være foreldre er noe helt annet enn det å like barn. Man kan være en god tante, Cassandra, men når det kommer til dette med å være rollefigur på heltid så blir "ståa" litt annerledes. Som skilt jente, så er jeg den første til å skrive under på hvor utfordrende dette er. Og den første til å skrive under på hvor viktig det er for barn å ha forskjellige rollefigurer å forholde seg til. Maskuline om feminine. Belle, dere skal få barn. Lykke til og vel så det. Men har dere diskutert dette og delt erfaringer med andre? Og da mener jeg ikke bare andre i deres situasjon. Jeg tror at dere, for å få en helhet i det dere står ovenfor, bør gå dyyyypt i tenkeboksen. Det å få barn er ofte en egoistisk handling. Det vil mange være enige i. Dette barnet vil på et tidspunkt vokse opp, og det er da dette med identifisering vil komme til å spille en rolle. Jeg kan kun snakke for meg selv, men er vel ikke alene om å ha en erfaring som tilsier at det er utrolig viktig for barn å føle at de ikke er FOR annerledes enn vennene...Selv om vi som foreldre bor i hvert vårt hjem, så vet jeg hvor utrolig viktig det er for dem å referere til "pappa" blant vennene sine. Skryte av ham, og bli herjet litt med av ham, kjenne på tredagerskjegget hans, tilbringe tid med ham og hans familie...Jeg blir veldig skeptisk til opplegget, for å si det sånn. En mannlig lærer eller bestefar vil aldri kunne kompensere for en farsfigur, selv om han ikke er tilstede hver bidige dag. Det er nå MIN erfaring, dah! Dette er eksprimentelt, og jeg håper dere er grundig forberedt. Forutsetningen, når dere gjør noe så drastisk, må være at dere er definert på hva dette vil bety i tiden fremover. Greit nok at dere som par elsker hverandre, men det å automatisk tro at ethvert barn er et kjærlighetsbarn blir litt egoistisk, synes jeg. Dette kjærlighetsbarnet vil som sagt komme til å stille dere til veggs med en masse ubehagelige spørsmål i fremtiden, og da er det vel å håpe på at dere er klinkende klare i forhold til hva dere begir dere ut på Lykke til, så uansett. Dere er tydeligvis bestemt på å gjøre dette. _________________ *Maiken*1212[ Dette Innlegg er endret av: Maiken den 2002-04-08 21:30 ]
Cassandra Skrevet 9. april 2002 #47 Skrevet 9. april 2002 Hva med de barna hvis far stikker avgårde da?? Bør moren ta abort da? Hun har jo ingen far til barnet sitt... Det er da fullt mulig å gi barn en mandig rollefigur uten at han nødvendigvis er faren... Barna som lever på gata i Brasil... kunne noen av dem hatt det bedre hvis de hadde blitt adoptert til Norge? Samme om foreldrene var heterofile eller homofile, så lenge de var funnet verdige som omsorgspersoner? Vil det å vokse opp med to mødre være bedre enn å kanskje ikke få sjansen til å leve i det hele tatt? Og hvis vi alle jobber litt med våre egne fordommer og lærer barna våre til å være fordomsfrie, er det ikke da en mulighet til at barn som vokser opp med homofile foreldre klarer seg helt utmerket? For da vil ikke samfunnet være med å gjøre livet deres vanskelig. Denne månedens Det Nye har en artikkel om forskjellige oppvektsvilkår for barn, og den ene jenta der vokste opp med to mødre... og hadde det fint med seg selv... Er det en menneskerett å få barn er det noen som spør.. Det er en helt annen debatt, synes jeg... Det er så mange i dag som ikke kan få barn av den ene eller andre grunnen... hvorfor skal lesbiske være DEN gruppen som skal nektes. Hvis det ikke skal være en menneskerett å få barn så må vi jo forby kunstig befruktning da... vi må forby adoptering. En lov bør da gjelde for alle mennesker. Når det gjelder å få barn i alle fall... At min søster er mine barns tante og at det derfor ikke kan sies noe om hennes evne til å bli en god mor.. .tull og tøys. Hun har levd så tett på meg og mine barn og jeg... vel.. dersom noe skulle skje med meg, så er det HUN som skal overta mine barn. Ingen tvil om det!!12
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2002 #48 Skrevet 9. april 2002 hei alle sammen! nå skal jeg komme med mine synspunkter. aLtså jeg blir ikke kvalm over å se homofile kline kose offentlig, men jeg blir overrasket, og jeg synes de homofile skal ta litt hensyn til oss som ikke er vant til å se dette, for enkelte kan det jo virke litt skremmende! synes homofile skal litt hensyn i Norge i hvertfall, man vet aldri om man er i nærheten av noen gærninger som ikke tåler å se homofile utfolde seg, så det er best å tenke først før man koser offentlig, det er smartest. Og jeg synes ikke homofile bør få barn, fordi å få et barn er ikke en menneske rett, og jeg som er ufrivillig barnløs heterofil, vil ikke finne meg i at homofile skal få barn og ikke jeg, fordi det blir urettferdig! Dessuten er det til barns beste å ikke ha foreldre som er homofil, tenk hvor mye mobbet det barnet kan bli da! Så lenge vi ufrivillige barnløse heterofile ikke skal få støtte fra staten til å prøve å bli foreldre, synes jeg ikke at homofile bør få barn heller, det bør være likhet for alle. Få deg et kjæledyr har jeg fått hørt, eller adopter et barn! det blir nemlig ikke det samme! Jeg vet at så mye enn homofile vil ha barn sammen, må de også forholde seg til at det ikke er en menneskerett å få barn, og godta dette, som oss andre ufrivillige barnløse! Jeg synes ikke noe synd på noen homofile på grunn av dette. anonym.
moonmood Skrevet 9. april 2002 #49 Skrevet 9. april 2002 Hva synes dere om homofili? -Helt greit for de som er det. Blir dere "kvalme" og provosert når dere ser homofile koser/kliner offentlig? -Dette kommer jeg garantert til å få "pes" for, men er det to jenter som kliner så er det helt greit, men ser jeg to gutter så snur jeg meg gjerne vekk. To gutter som koser er ikke min greie. Men for all del, gjør hva dere vil slik andre heterofile gjør! Bør homofile få adoptere barn? Nei. Ganske enkelt fordi jeg mener at et barn i utgangspunktet skal oppdras i mest mulig ideelle(les tradisjonelle) former omgitt av to mennesker som er deres biologiske opphave og representerer en biologisk "hann" og "hunn"type. Nå blir det "pes" på meg igjen! Og ja, jeg VET det finnes mange barn som oppdras og blir bra mennesker med en forelder eller f.eks kommer fra barnehjem etc. Likevel er jeg høyst skeptisk til at homofile skal få lov til å "føde" og oppdra barn fordi de kommer i en biologisk unaturlig situasjon. Dette har ikke noe med fordommer mot homofile å gjøre ift at de er "unaturlige", for det er ikke mitt syn. Hensyn som jeg tenker på er barnets stigmatisering av andre foreldre og barn i dens oppvekst, og den muligens forvirringen av å "mangle" en biologisk farsrolle eller morsrolle. Samtidig skal det sies at dette nok kan være en fordom, og jeg nok er delvis inneforstått med det. Likevel, så liker jeg ikke å tenke på de sosiale konsekvensene som dette barnet vil kunne møte siden dette fenomenet er nytt. Til homofiles forsvar så kan det vel sies at vår tradisjonelle tenkning er et resultat av vaner og dermed er akseptert, og at vi generelt reagerer på radikale inngrep i samfunnsstrukturen generelt. Ergo så er dette muligens bare en fordom, og at vi vil akseptere den etter så så mange generasjoner av barn har vært igjennom "kverna". For KVERN, det blir det garantert!
moonmood Skrevet 9. april 2002 #50 Skrevet 9. april 2002 Tusenfryd:(noen raske tanker) Darwinistisk sett har vi ikke en gang en rettighet i å leve et verdig liv hvis vi selv ikke kan overleve.Samtidig så kan ikke alle få barn pga mange årsaker... Ser vi på homofile så kan ikke de i utgangspunktet få barn... ergo ergo ergo... Men, i motsatt måte så kan darwinismen gi poeng til den som kan kjempe, og ergo så kan alle homofile "stjele" barn for så å oppdra de selv. Darwinistisk logikk er slående enkel og kan brukes til å beskytte begge partier. Selv vet jeg ikke helt hva jeg mener når det kommer til kvinner eller menn som er "barnløse". Jeg skjønner vel at det må være helt forjævlig, men kan aldri sette meg inn i deres opplevelse. For alt jeg vet, så kan vel jeg også være steril??? Man må vel ta en test eller prøvd det og det ikke har gått(å få barn) for å finne det ut? Så jeg har sympati for de som vil ha, men som ikke kan få. Likevel synes jeg det er interessant å se hva "naturen" har satt igang, men samtidig så ser man at vi overskrider/manipulerer naturen med vår kunnskap slik at barnløse kan få barn. så hva som er riktig og galt er alltid et vanskelig spørsmål. Ikke rart verden er i krig... etikk er vanskelige greier.
Belle Skrevet 9. april 2002 Forfatter #51 Skrevet 9. april 2002 Hei igjen!! Cassandra,hjertelig takk for et kjempe fint og varmende innlegg Jeg ble rørt da du skrev at du "heier" på oss! Til dere andre som også har svart: HJERTELIG TAKK!! Jeg vil bare si at jeg VET at det ikke er en menneskerett og få barn,og at jeg ikke fortjener et barn mer enn andre.. Jeg synes det er urimelig å si at det er urettferdig at jegvi skal få barn, selv om jeg vet at mange dessverre er ufrivillige barnløse! SYND,TRIST OG LEIT !! Meeen uansett så er mitt HØYESTE ønske her i verden å bli mor til ett barn. Ett barn som min samboer og jeg samt vår familie vil elske over alt på denne jorden!! Dette ønsket og håpet om ett barn kan INGEN ta i fra meg og mine.. Når det gjelder mobbing blant barn med homofile foreldre blir jeg trist. Blir trist av mobbing generellt. La meg stille ett spørsmål: hvem er det som legger i en stor grad fordommer i "munnen" på barna?? Synd og si det,men vi vet at det er vi voksne som må ta den største delen av skylden. Det er vi som som "forer" barna med disse fordommene.Det er ekkelt,det er en skam,det er ett satans verk,det er forkastelig m.m. Hvorfor skal det være slik?? Fatter det ikke!! Men det er ikke meningen at jeg skal forstå alt heller. En skrev at mange ganger er det egoistisk og sette et barn til verden.Som oftest er DET egoistisk å få barn.Det er ikke mange som virkelig planlegger å få barn,virkelig bestemmer seg for at NÅ skal vi lage barn. Oftes blir det bare sånn,oooupppss..jeg er gravid,noen som kjenner seg igjen? Kanskje,kanskje ikke!! JEG og min kjære planlegger å få barn. Å det må planlegges nøye fra A til Å,fra punkt til prikke!! Å jeg vet at det er en lang prosess. Hvem vet,kanskje kan ikke jeg få barn av ulike årsaker.Men vi SKAL forsøke så lenge vi kan.. Dette var det jeg hadde på hjertet nå og valgte og skrive noe om.Kanskje ble noen provosert og sinte av dette jeg skrev,men det får bare være og jeg respektere det helt og holdent. Samtidig håper jeg at jeg blir respektert for mine valg,meninger og synspunkter!! Jeg takker nok en gang for at så mange har lest og svart på mitt innlegg. Det er kjempefint at dere deler deres meninger og synspunkter med meg 12
OppNed Skrevet 9. april 2002 #52 Skrevet 9. april 2002 Belle Jeg tviler på at noen ble sinte av innleggene dine. Egentlig bør vi kanskje takke deg fordi du deler noe av dette med oss andre. Alt som er "annerledes" enn normen vil automatisk (eller?) sette de små grå i sving. Og kanskje især når det gjelder dette med små barn. Det ER jo grensesprengende da, det dere planlegger. Og forsåvidt en revolusjonerende ting som resten av befolkningen både bør sette oss inn i, og i tillegg har godt av å prøve å gjøre oss opp en formening om. Uten at det vi mener i dag nødvendigvis gjelder om noen år. Jeg må med hånden på hjertet si at jeg ALDRI ville funnet på å gitt mine barn et inntrykk av at barn med homofile foreldre er hverken annerledes eller merkelige. Det lover jeg meg selv, deg og resten av verden! Og dette tror jeg ikke jeg er alene om. Hvem er nå jeg til å gjøre det? Du snakker meg om å sitte i glasshus og kaste stein Jeg som har valgt å være hovedforsørger...og yrkesnarkoman...i det store og hele en som ikke greide å opprettholde standarden som var satt som en ideell mal i min egen oppvekst Men gjett om verden har vennet seg til denne varianten. Poenget er at jeg ønsker dere veldig lykke til. Du er sikkert rustet til å høre argumenter for og imot det dere gjør. Det som er viktigst er at DERE eller rettere sagt DU er sikker på at du gjør det rette, ut ifra det du mener. Dette er jo tøft gjort, det mener jeg. Og EN ting har du helt rett i: Det å velge en slik løsning, eller adopsjon for den saks skyld, er nok basert på mer planlegging enn veldig mange andre svangerskap. Jeg vil igrunnen bare si at dette er et statisk tema. Vi er nok mer enn mange som mener noe i dag, for så å endre synspunkt senere. Din morsfølelse er din egen. Ingen har rett til å tråkke på den. Og den er DEILIG Forvirrende, deilig og utviklende. Og et minefelt i forhold til partneren...hehe Jeg har tenkt mye på dette siden jeg først så innlegget ditt. Såpass mye at jeg følte for å kverke nettavisene som i dag blåste opp en artikkel om disse lesbiske mødrene som begge er døve og bevisst valgte en døv donor for å tilfredstille sitt eget ønske om et døvt barn. DET ble helt feil for saken. Synes jeg... Jeg er ihvertfall villig til å tenke over det du og andre har delt her inne. Håper å høre mer om hvordan det går i tiden fremover. Maiken
Belle Skrevet 9. april 2002 Forfatter #53 Skrevet 9. april 2002 Hei Maiken TAKK for dine synspunkter!! Du skal få høre hvordan det går videre 12
Cassandra Skrevet 10. april 2002 #54 Skrevet 10. april 2002 For noen år siden (les: seks år) var den samme debatten oppe. Skulle homofile FÅ LOV til å få barn. En lesbisk kvinne ble intervjuet og hun sa: "jeg skjønner ikke hvorfor denne debatten dukker opp hele tiden, vi FÅR barn. Uansett så får vi barn. Vi har fått barn i mange år, og vi kommer til å fortsette å få barn". Slik er realiteten. De som vil ha barn, får barn. De som ikke vil ha barn, vel.. de får også barn. Og DER ligger skammen! Ingen andre plasser. Jeg, for eksempel.. jeg har fått fem barn. Fem barn er ikke helt vanlig i disse dager. Av mange årsaker valgte jeg å plassere to av dem i fosterhjem for to og et halvt år siden. Det kan vel vitne om dårlig familie planlegging, ikke sant? Hvis jeg velger at mine barn skal forbli fosterhjems plasserte, hvilke fordommer må de ikke møte i sin fremtid? Helt sikkert mange. De blir kanskje sett på som uønskede barn, som helt sikkert har en narkoman mor og en kriminell far... Tror dere ikke? Poenget mitt? Vel.. jeg vet at jeg sporer av og trekker mitt eget inn i "debatten", men jeg er sikkert annerledes fra dere andre her inne. Hvem i sine fulle fem gir fra seg barna sine? Poenget var det ja... kanskje jeg ikke har noe poeng.. annet enn at jeg vil påpeke som også nevnt her, at det er VI som forer barna våre med fordommmer. Kan vi ikke godta at ikke alles liv passer inn i A4 format? Det finnes mange gode alternative familie strukturer i dag. Vi må bare være åpne og modige nok til å se det! Og vi må være voksne nok til å sette våre egne fordommer tilside og ikke føre dem over på våre barn. I den grad vi klarer det i alle fall. Jeg synes at vi skal prøve å forstå mennesket ut fra deres ståsted, ikke alltid vårt eget. For det er på den måten vi blir innsnevret. Og jeg mener ganske bestemt at vi må jobbe for å bli kvitt våre fordommer. Det går nemlig an å bli kvitt dem. Idealistisk? Jeg? Kanskje. Men jeg håper likevel på gode oppvektsvilkår for barna våre, og jeg håper at vi som ikke passer inn i A4 mønsteret kan heve hodet og møte nettopp kanskje ditt blikk.....12
Belle Skrevet 19. mai 2002 Forfatter #55 Skrevet 19. mai 2002 Hei&Hå i vårsola Nå er det en stund siden jeg var her sist!! Ville bare stikke innom og si til Cassandra om hun er her enda,at vi er ikke kommet lengere i "få" barn.Men det kommer med tiden Hadde det vær opp til meg hadde jeg gjort detmed det samme.. SAVNER ETT BARN I LIVET MITT/VÅRES!! 12
Cassandra Skrevet 20. mai 2002 #56 Skrevet 20. mai 2002 Jeg er her enda, Belle Og jeg heier fremdeles!!12
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2002 #57 Skrevet 20. mai 2002 Ser at flertallet her er enige om at homofile par skal få adobtere barn. Da vil jeg virkelig få lov til å spørre om dere har tenkt gjenom dette. Jeg mener bestemt at homofile ikke skal få adobtere. Dette pga hensynet til barnet. Jeg blir litt provosert av de som skriver ganske glatt at det bør ikke være noen forskjell på hetrofile og homofile par. Det ser ut for meg som om de ferreste tenker på konsekvensene for barnet.Det er slett ikke alle hetrofile som egner seg til å oppdra barn heller, så det er sagt. For homofile vil nok en adobsjon fungere bra så lenge barnet lite - før barnehage og skole. Etter det når barnet blir større og spesielt i tenårene vil det bli meget vanskelig. Mest vanskelig blir det for ungdomen (barnet). Nei, ingen barn til homofile. Jeg har ingen ting mot homofile, men barn er ikke naturlig i den sammenhengen. Homofile må gjerne vise følelser offentlig som oss hetrofile men la råkliningen være til er mere privat. Mvh. en mann
Belle Skrevet 20. mai 2002 Forfatter #58 Skrevet 20. mai 2002 Der var du jo Cassandra Godt å bli "heiet" på !!12
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2002 #59 Skrevet 23. mai 2002 Jeg er av den oppfatning at det faktisk er viktigere for et barn å ha to foreldre, uavhengig av hvilket kjønn de er av, enn å bare ha en forelder. Jeg er selv skilsmissebarn, og endte opp med å bo sammen med en mor jeg hatet. Uten å ha en annen omsorgsperson jeg kunne gå til... Dette vil kanskje provosere mange aleneforeldre, og jeg sier ikke at man er en dårlig forelder om man oppdrar barn alene. Jeg sier at jeg tror barn har det bedre med to foreldre. Om det er to kvinner, to menn, eller en av hver, tror jeg har mindre betydning. Til syvende og sist er det viktigere for barna at foreldrene støtter dem, elsker dem, stiller opp for dem og bygger opp selvtilliten deres- enn hva klassekameratene synes... Mener nå jeg
Dahlia Skrevet 23. mai 2002 #60 Skrevet 23. mai 2002 Homofili er helt i orden og de bør også få lov å adopter barn. Om man spør alle barn i verden som ikke har foreldre... vil nok veldig mange ha to mammaer eller to pappaer istedenfor ingenting. Det er ingen menneskerett å få barn, men jeg synes barn har rett til foreldre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå