Gå til innhold

Friår med reising fra høsten av?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_taliee_*
Skrevet

Hei!

Jeg vil gjøre noe helt nytt! Ikke har jeg reist mye, men jeg ELSKER å reise og oppleve nye steder og kulturer. Plana var å egentlig ta utdanning, men jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal gjør, så kanskje jeg da skal ta anledninga til å reise.

Jeg har samboer og blir 22 år i sommer. Samboer er ikke heeelt med på å reise.

Jeg kunne tenkt meg å oppleve både safari, storby osv.

Noen som har gjort noe lignende før? Med jorden rundt tur, hvordan arrangeres det, har ikke helt satt meg inn i dette.

Safariturer var ganske dyre så jeg. Men skjønner jo at det vil koste litt å gjøre noe som dette.

Evt er det å dra på flere turer i løpet av året, ønsker uansett innspill.

Tusen takk på forhånd, om noen vil hjelpe til litt!

Av steder jeg har vært er det Nessebar (Bulgaria), Side & Alanya (Tyrkia), Praha (Tsjekkia), Glasgow (Skottland) og endel steder i Sverige- så jeg har ikke vært mange steder- såååå mange flere å oppleve!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker på det samme! :)

Jeg skal jobbe i sommer, og i september skal jeg være 2 1/2 - 3 mnd i Toronto, Canada der jeg skal studere litt engelsk og sikkert reise litt rundt i landet. Så skal jeg hjem til jul, jobbe litt, også tenker jeg å dra ut i "den store verden" over nyåret igjen en gang! :D

Har en million ting jeg vil.. backpacke, jobbe frivillig osv. Er så utrolig vanskelig å bestemme seg!

Blir morsomt å se om noen har tatt et slikt år, og har noen tips!

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Åh, så spennende! Jaa, tenker at om det skal skje, så må jeg gjøre noe nå! Tror ingen i familien min tror på meg, at jeg kommer til å dra. Men problemet mitt er også det at det er såå masse jeg vil gjør! Håper på flere innspill:)

Skrevet

Øverst på min ønskeliste står den Transsibirske jernbanen! Da kommer du langt på en flott måte, til en ganske rimelig penge. Og ikke minst er det en legendarisk og eksotisk togstrekning.

Jeg har vært på "safari" i Sør-Afrika, om man kan kalle det det, og det gjorde vi på billigst mulige måte: Vi leide bil og kjørte rundt i 3 dager i Krugerparken (jo lenger nord i parken du befinner deg, jo færre turister). Her overnatter man i camps av ulikt kaliber; noen har enkle hytter, andre luksuriøse bungalower osv. (hjemmeside)

Til sammen kostet det oss kanskje en tusing i overnatting for to, og tilsvarende i bil (leide i johannesburg og kjørte derfra). Vi så hundrevis av hjortedyr og sikkert borti seksti-søtti elefanter, og både giraffer, nesehorn og flodhester kom i vår vei i løpet av disse tre dagene. Vi kostet også på oss en utflukt med guide som i tre timer kjørte oss rundt på leting etter dyr. Så safari er hva du gjør det til!

Jeg vil imidlertid anbefale å prøve en mindre turistifisert park, for eksempel den samme parken, men på Mosambik-siden (Limpopo national park, tror jeg den heter der). Det var mye trafikk på veiene, men campene var svært smakfullt utført og med minimal impact på naturen rundt. Alle dyrene i parken lever vilt, og det er ikke lov å mate dem osv, og det er heller ikke lov å gå ut av bilen. Imidlertid er de ikke veldig sky heller, da de er vant til biler.

Så - du kan altså dra på safari med hostel-standard, eller du kan kjøpe deg en 30 000,- utflukt på Serengeti med privat guide og luksusovenatting. Ditt valg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...