Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjjest
Skrevet

etter 3 år sammen så legger han seg på gjesterommet.... dette er fordi han synes det er for kaldt på soverommet... eventuelt hvis jeg går videre på dette, så er det fordi jeg snorker. Da får jeg en albue i siden og han kan bli svært sint. Jeg synes det er trist at jeg ikke sover sammen med min samboer lengre, og tar meg selv i å spørre meg selv om forholdet er på vei ad undas....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mann40_*
Skrevet

Flere har det visst sånn.

Jeg synes det høres kjempetrist ut. Er jo så godt å ha sin kjære i armkroken!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forstår han, og har selv vurdert å flytte inn på et annet rom. År etter år har jeg ligget og fått søvnen min ødelagt av snorking. Jeg kan ligge å vri meg i timesvis, får nærmest panikk når jeg ser på klokken og skal tidlig på jobb, og går nærmest i svime dagen etter. Synes jo det er kjipt og uromantisk å sove på hvert sitt rom, men dette orker jeg faktisk ikke lenger. Og det gjør meg også veldig sint. Jeg har også rett på søvn, og når jeg ikke får det går det først ut i frustrasjon og deretter går det over i sinne. Han er jo forsåvidt uskyldig, og det hjelper jo lite å være sint, men man har jo ikke så mye annet å "ta det ut på".

Dette er faktisk et veldig stort problem for mange, og jeg mener det faktisk når jeg sier at dette nesten (indirekte) kan ta knekken på et forhold!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg ville vert litt strengere med ham og krevd p finne en løsning sammen. Puler dere enda da? For om dere har sluttet med puling, vel, da bør en nok organisere et brudd.

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet
Jeg forstår han, og har selv vurdert å flytte inn på et annet rom. År etter år har jeg ligget og fått søvnen min ødelagt av snorking. Jeg kan ligge å vri meg i timesvis, får nærmest panikk når jeg ser på klokken og skal tidlig på jobb, og går nærmest i svime dagen etter. Synes jo det er kjipt og uromantisk å sove på hvert sitt rom, men dette orker jeg faktisk ikke lenger. Og det gjør meg også veldig sint. Jeg har også rett på søvn, og når jeg ikke får det går det først ut i frustrasjon og deretter går det over i sinne. Han er jo forsåvidt uskyldig, og det hjelper jo lite å være sint, men man har jo ikke så mye annet å "ta det ut på".

Dette er faktisk et veldig stort problem for mange, og jeg mener det faktisk når jeg sier at dette nesten (indirekte) kan ta knekken på et forhold!

Det er jo ikke akkurat som om folk snorker med vilje, så det får da være grenser for hva man skal bli sint for.

Mannen min snorker som et uvær, så med mindre jeg sovner først, ender jeg som regel opp på gjesterommet. For oss er det helt uproblematisk, vi avslutter alltid dagen sammen i sengen uansett, og det er det som er viktig for meg. Selve sovingen er mindre relevant.

Skrevet

Det kan jo hende han bare rett og slett synes det er best og sove alene. Jeg er sånn, jeg synes det er koselig med kos, men etterhvert så synes jeg det bare blir for slitsomt å ha noen oppå meg. Liker best og sove alene for da kan jeg snorke i fred og bevege meg så mye jeg vil uten å måtte tenke på å forstyrre søvnen for noen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leste en artikkel (meget mulig det var her på KG) hvor en lege mente det med å sove sammen var en lite smart tradisjon. Klart noen får det til helt fint, men det er veldig mange som får nedsatt søvnkvalitet av det. Og søvn er livsviktig!

Intimitet er viktig for et forhold, men det burde da holde å ta vare på det våken tilstand og ha et aktivt sexliv (noe man har mer overskudd til når man har sovet skikkelig). Jeg sover utrolig lett og klarer ikke å sove med kjæresten, isåfall er jeg stuptrøtt dagen etterpå. Det er litt vanesak, jeg har blitt bedre til det, men jeg liker ikke å dele seng når jeg skal opp veldig tidlig og har mye på agendaen dagen etterpå fordi jeg sover så utrolig dårlig.

Vet ikke hvordan det blir hvis vi blir samboere en dag, men med mindre jeg klarer å venne meg til å sove som en baby med han i senga så blir det nok gjesteseng-løsning.

Søvnmangel kan nok gå kraftigere utover et forhold enn å ikke sove sammen!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Med meg er det helt motsatt. Sover aldri så godt som når jeg kan krype tett inntil han. :rødme:

Gjest Gjest
Skrevet
Med meg er det helt motsatt. Sover aldri så godt som når jeg kan krype tett inntil han. :rødme:

Enig :søvn: :rødme:

Gjest Snorkefrøken
Skrevet

Mannen min har et forferdelig snorkeproblem. Han snorker så høyt at jeg kan høre han gjennom hele leiligheten med lukkede dører. Vanligvis blir jeg vekket minst tre ganger per natt på grunn av ulydene hans.

Og det er selvfølgelig ikke hans feil at han snorker, vi har prøvd alt fra snorkespray til kjerringråd til snorkeplaster etc. men ingenting hjelper.

Det er ofte jeg er stuptrøtt på jobb fordi jeg ikke har fått sovet skikkelig på flere dager, og jeg nyter de nettene han er bortreis med jobben, for da kan jeg sove en hel natt gjennom uten å bli vekket.

Som noen andre også skriver, så blir jeg av og til (litt oftere enn jeg ønsker :sjenert: ) illsint på han, for det er han som er skyld i søvnmangelen min, selv om han ikke kan noe for det.

Om vi hadde hatt et gjesterom (bor for tiden på 45kvm) hadde garantert en av oss hatt fast plass der. Ikke fordi forholdet er på vei nedover eller at vi ikke elsker hverandre lenger, men fordi jeg sove.

:natti:

Skrevet

Foreldrene mine sover på hvert sitt rom. Fordi faren min snorker. Jeg skjønner moren min veldig godt. Men jeg ville prøvd å finne en annen løsning på det. Men han er ikke villig til å gjøre noe med det. Aner ikke hva moren min synes om at de sover på hvert sitt rom men.. De har gjort det i flere år.

Skrevet

Besteforeldrene mine sov på hvert sitt rom de siste 25 årene tror jeg =) Han snorket så fælt..

Men ja, jeg leste også den artikkelen med at søvkvaliteten kan bli sterkt nedsatt av å sove sammen. Selv er det koselig å gå til sengs sammen, men hadde jeg vært så plaget så hadde jeg lett gått å lagt meg et annet sted, uten å føle at det er et problem. Man må kunne legge opp til å få god søvn , både partneren og seg selv, og se dette i ett større perspektiv enn at "forholdet er på vei ned.." . Man blir jo sliten av å få lite søvn over lengre perioder også.

TS: For nå, ikke gjør det større enn det er. Det er jo noen produkter som er sagt kan hjelpe mot snorking? Vær heller litt fleksibel med det og ikke gå i forsvarsposisjon, derfor tør han kanskje ikke innrømme det med en gang.

Dette ordner seg=)

Skrevet

Selv om man har valgt å elske hverandre og dele livet sammen, så betyr jo ikke det at man må sove sammen. Man er jo mer eller mindre bevisstløs på natten.

Skrevet

Hadde vi hatt flere soverom, hadde jeg villet sove alene. Jeg har forstyrret søvnmønster, noe som gjør at jeg lett våkner helt flere ganger pr natt dersom det er forstyrrende lyder rundt meg. Og når samboer er en snorker, sier det seg selv at jeg ikke får mye uavbrutt søvn.

Gjest kilopra
Skrevet

Er ikke så vanskelig å slutte å bli forstyrret av snorking hvis man gidder. Begynn å assosiere snorkelyden med noe behagelig, og ikke irriterendes. Det er faktisk mulig, for jeg irriterte meg over lyden før, men klarte å transformere fokuset. Assossierere ikke snorking lenger med noe som gjør meg irritert, stresset. Blir avslappet, og får sover utrolig godt nå.

Kanskje det er slik at dere som klager over snorking, kan ta litt ansvar i forholdet deres å gjøre noe med den mentale innstillingen deres, istede for å kreve at samboeren deres skal forandre på noe som han/hun ikke kan noe for.

Hvis du mener du ikke klarer å gjøre noe med den mentale innstillingen din i forhold til snorkelyder, da er du et svakt, ansvarsløst, og ubevisst menneske. A4, robot, styrt av staten, styrt av omgivelsen.. ja det er du

Gjest *miffy*
Skrevet

Av de jeg kjenner som er i par er det vel kanskje 60% som sover sammen, og 40% som sover på hvert sitt rom. Alle har det bra sammen såvidt jeg vet.

Personlig liker jeg å sove sammen med samboeren min, men jeg kan sette pris på å ha sengen for meg selv innimellom også, så jeg kan forstå de som velger å sove hver for seg.

Jeg tror ikke dette valget har å gjøre med hvorvidt man elsker hverandre eller ikke.

Gjest helsestudent
Skrevet

Jeg forsår det egentlig ganske godt, det at folk sover på forskjellige rom. Jeg våkner av ingenting, og har derfror valgt å sove med ørepropper. Ikke fordi at typen snorker såååå mye (endå:S) men fordi det har vist seg som mest effektivt for min søvn.

Derom det er tilfellet med typen din, så ville jeg snakket med han å hørt om det var fordi følelsene var endret eller fordi han ville sove.. Litt greit å vite og slippe å gå å uroe seg hvis det bare gjelder søvnbehov...:)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo ikke akkurat som om folk snorker med vilje, så det får da være grenser for hva man skal bli sint for.

Mannen min snorker som et uvær, så med mindre jeg sovner først, ender jeg som regel opp på gjesterommet. For oss er det helt uproblematisk, vi avslutter alltid dagen sammen i sengen uansett, og det er det som er viktig for meg. Selve sovingen er mindre relevant.

Da bor dere jo praktisk talt på hver sitt soverom dere også. Å kose litt i sengen eller sofaen, for den del, før man legger seg, er ikke noe andre sier at de IKKE gjør. Her snakker vi om å sove på hvert sitt rom.

Og ja, lite konstruktivt å bli sint, men det er slett ikke noe man styrer selv. Og ikke alle har et gjesterom/ekstra soverom stående klart. Ingen kan leve uten søvn, og man blir passelig desperat etter noen år med forstyrret søvn.

Er ikke så vanskelig å slutte å bli forstyrret av snorking hvis man gidder. Begynn å assosiere snorkelyden med noe behagelig, og ikke irriterendes. Det er faktisk mulig, for jeg irriterte meg over lyden før, men klarte å transformere fokuset. Assossierere ikke snorking lenger med noe som gjør meg irritert, stresset. Blir avslappet, og får sover utrolig godt nå.

Kanskje det er slik at dere som klager over snorking, kan ta litt ansvar i forholdet deres å gjøre noe med den mentale innstillingen deres, istede for å kreve at samboeren deres skal forandre på noe som han/hun ikke kan noe for.

Hvis du mener du ikke klarer å gjøre noe med den mentale innstillingen din i forhold til snorkelyder, da er du et svakt, ansvarsløst, og ubevisst menneske. A4, robot, styrt av staten, styrt av omgivelsen.. ja det er du

Wow! Get a life... or some help!

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet
Da bor dere jo praktisk talt på hver sitt soverom dere også.

Nei, det gjør vi ikke. Det går bra så lenge jeg sovner først, men hadde vi bodd på hvert vårt soverom hadde det vært uproblematisk. Vi har et veldig godt samliv, på alle måter, men vi klarer å sove hver for oss om det er mest hensiktsmessig.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Selv om man har valgt å elske hverandre og dele livet sammen, så betyr jo ikke det at man må sove sammen. Man er jo mer eller mindre bevisstløs på natten.

Da elsker en ikke hverandre nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...