Gå til innhold

hvis foreldre dør fra barna/barnet sitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sant att hvis begge foreldrene til barnet dør att barnet da kommer i fosterhjem? Trodde nemlig besteforeldrene kunne ta over ansvaret, noen sier att sånn fungerer det ikke. Er det noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Individuell vurdering gjøres i hvert enkelt tilfelle av barnevernet. Man forsøker så langt det er mulig å la barna bo i et trygt miljø, hos kjente, sm familie - som prinsipp.

Skrevet

synes det er teit, blir nesten redd for å reise fra datteren min. siden min mor er alene og ikke står så sterkt til økonomisk. så har hun i barnevernets øyne ikke noe og tilby datteren min. er det sånn

Gjest Gjest
Skrevet

Det går kanskje an å gjøre en skriftlig avtale (testamente e.l), eller så er det kanskje lurt å snakke med barnevernet eller andre som har ordentlig greie på dette og mulighet for å få nok innsikt i akkurat ditt tilfelle :) Jeg kjenner ei som er tante til barn med en død og en uegnet forelder (rusmisbrukere), og hun og familien vet jeg har kjempet for hvem som skal ha omsorgen for barna. Selv om det er en ressurssterk og på mange måter egnet familie var det ikke opplagt nei. Men jeg vet ikke, det kan ha hatt å gjøre med at det tross alt er to familier som er involvert, altså på både mors- og farssiden. Uansett kan du jo ikke tenke sånn at du ikke tør å reise fra barnet, svigerinnen min fikk kreft og døde før hun var 30, så man er jo ikke hverken mer eller mindre sikker om en bare sitter hjemme... sørg for all del for at barnet har trygge omsorgspersoner og jeg synes på ingen måte det er dumt å tenke over hva som skjer dersom man faller fra, men finn løsninger framfor å bli sykelig trygghetssøkende eller avhengig av å holde ungen i hånda 24/7 :)

Gjest Gjest
Skrevet

Barnevernet ser da etter om noen barnet har god relasjon til kan være fosterhjem.. Det kan være besteforeldre, tanter, faddere osv.. hvis barna bor hos besteforeldre heter det fostehjem... Ordet fosterhjem betyr ikke "fremmede tar seg av barnet"...

Gjest Gjest
Skrevet
synes det er teit, blir nesten redd for å reise fra datteren min. siden min mor er alene og ikke står så sterkt til økonomisk. så har hun i barnevernets øyne ikke noe og tilby datteren min. er det sånn

Det vet du da ingenting om! Dessuten, hvis ditt barn blir boende hos henne, er hun fosterhjemmet som en nevner her og får økonomisk støtte for det.

Hvis dette er en reell bekymring, fx at du er livstruende syk, kan du snakke med barnevernet nå og komme til en løsning.

Å ikke tørre reise fra barnet sitt på en helgetur fx blir hysterisk.

Skrevet
Det vet du da ingenting om! Dessuten, hvis ditt barn blir boende hos henne, er hun fosterhjemmet som en nevner her og får økonomisk støtte for det.

Hvis dette er en reell bekymring, fx at du er livstruende syk, kan du snakke med barnevernet nå og komme til en løsning.

Å ikke tørre reise fra barnet sitt på en helgetur fx blir hysterisk.

unnskyld meg, det er ikke snakk om å ikke tørre å reise fra barnet mitt. men ting kan skje og det er greit å vite hva som KAN skje med barnet. TAR JEG MEG EN HELGETUR ER DET IKKE FOR Å FÅ FRI FRA UNGEN MEN Å K O S E SEG MED UNGEN.DET ER IKKE ALLE SOM BENYTTER EN HVER ANLEDNING TIL FRI VET DU..................

Skrevet

En plassering innenfor familie/ slekt er en form for det man kaller fosterhjem.

I barnevernets øyne står "det biologiske prinsipp" sterkt, dvs at barn i utgangspunktet har det best hos sine egne.

Sånn sett stiller moren din eller evt andre i nær familie/slekt sterkest hvis noe slikt skulle bli aktuelt:)

Skrevet
En plassering innenfor familie/ slekt er en form for det man kaller fosterhjem.

I barnevernets øyne står "det biologiske prinsipp" sterkt, dvs at barn i utgangspunktet har det best hos sine egne.

Sånn sett stiller moren din eller evt andre i nær familie/slekt sterkest hvis noe slikt skulle bli aktuelt:)

ok, takk for ett ordentlig svar. det svaret jeg fikk av gjesten ovenfor provoserte meg ordentlig.

Gjest annen gjest
Skrevet
ok, takk for ett ordentlig svar. det svaret jeg fikk av gjesten ovenfor provoserte meg ordentlig.

Nuvel. Noen vil nok også provoseres av imbesiliteten i problemstillingen og ikke minst den banale frykten for å reise bort, som du beskriver.

Skrevet
Nuvel. Noen vil nok også provoseres av imbesiliteten i problemstillingen og ikke minst den banale frykten for å reise bort, som du beskriver.

glad jeg ikke er ungen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...