Gjest ts Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Har overtatt en katt som snart er ett år gammel. Den får normalt for. Det jeg lurer på er hva som er kosemat for en katt? I mitt hode er det fisk, men jeg tar kanskje feil?
Tabris Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Så sant det ikke gis for ofte, så er ren fisk (uten salt), rent kjøtt og boksemat god kosemat. Ren fisk er ikke bra i store mengder hvis den er for fet, og boksemat inneholder også en del fett og lite næring, men som kos av og til gjør det ikke noe.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Katten vår blir kjempeglad hvis han får ferskfisket ørret Vi fisker litt bekkeørret, endel av dem er bare ca 10 cm lange, og perfekte for pusen. Han går gjerne inn i plastposen fisken ligger i for å hente ut Ellers kjøper vi av og til kattemelk (laktoseredusert melk). Han får bare tørrfor for kastrerte katter til vanlig, og spiser endel mus da.
MissMas Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Det er forskjellig fra katt til katt hva de liker ekstra godt. Mine liker tørket sild! Og kattemynte. Har noen kattemyntedrops her som likner litt på tørrfor, men de blir helt rusa og det er kjempepopulært. Er ikke så lurt å gi fisk hvis det er mye bein i fisken, de kan sette det i halsen akkurat som mennesker.
Gjest Psiv Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Vi koker gjerne et stykke torsk eller sei til katten vår (man får kjøpt frosne filèter veldig billig). Ellers er rent kalkunkjøtt en klar vinner her i huset Man får også kjøpt tørkede biter av kylling, fisk eller annet i dyrebutikker, veldig fint som "godteri"
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Det er forskjellig fra katt til katt hva de liker ekstra godt. Mine liker tørket sild! Og kattemynte. Har noen kattemyntedrops her som likner litt på tørrfor, men de blir helt rusa og det er kjempepopulært. Er ikke så lurt å gi fisk hvis det er mye bein i fisken, de kan sette det i halsen akkurat som mennesker. Ha når de spiser mus og fugler da, er jo bein i disse også?
MissMas Skrevet 2. mars 2010 #7 Skrevet 2. mars 2010 Ja, det er bein i mus og fugler også! Og det hender at katter setter f.eks kyllingben i halsen. Slikt kan en egentlig ikke passe på hvis en har utekatt, men betyr det at man skal risikere at det skjer ved at man gir slikt til katten sin? Hvis katten setter et ben i halsen og dør pga du ga den fisk, er det jo din skyld, mens hvis den fanger en fugl, spiser den og setter ben i halsen, er det dens egen skyld. Jeg vil i hvertfall ikke risikere noe ang. mine katter Men fiskefilet er sikkert fint å gi, særlig sei.
Devana Skrevet 2. mars 2010 #8 Skrevet 2. mars 2010 Litt kokt fisk er ofte god nam for katter, f.eks kokt torsk. - Viktig at det er uten salt.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #9 Skrevet 3. mars 2010 Ja, det er bein i mus og fugler også! Og det hender at katter setter f.eks kyllingben i halsen. Slikt kan en egentlig ikke passe på hvis en har utekatt, men betyr det at man skal risikere at det skjer ved at man gir slikt til katten sin? Hvis katten setter et ben i halsen og dør pga du ga den fisk, er det jo din skyld, mens hvis den fanger en fugl, spiser den og setter ben i halsen, er det dens egen skyld. Jeg vil i hvertfall ikke risikere noe ang. mine katter Men fiskefilet er sikkert fint å gi, særlig sei. Jaja, jeg tenker som så at den er ganske godt tilpasset å spise små dyr med bein inni rå jeg da. Det er forskjell på rå og kokte bein også - tror jeg, hvis ikke det er en myte. Jeg gir i hvert fall katten rå fisk med god samvittighet noen ganger i løpet av sommern, ellers har vi kokt sei (uten bein) av og til. Når katten spiser den rå fisken går den også nærmest utygd ned i magen, da de ikke har jeksler å skryte av. Ettersom han i museår fanger kanskje tre-fire mus om dagen tror jeg rent statistisk at han burde vært kvælt av museknokler for lenge siden hvis dette faktisk er noen fare. Ond som jeg er slipper jeg også katten ut om natta dersom det ikke er for kaldt.
Gjest Marlo Skrevet 3. mars 2010 #10 Skrevet 3. mars 2010 Det går helt fint å gi dyr mat med bein i så lenge det er rått. Om bein (iallefall kyllingbein og litt tykkere bein) er behandlet så kan det fort splintre seg og sette seg på tvers og siden det er behandlet så brytes det ikke ned like fort. MEN - uhell kan skje ALLE, så man burde jo holde et lite øye med dyret. Over til saken Min katt eeeeelsket reker. Hun ble helt gal i hodet hver gang hun oppdaget at jeg hadde reker og mjauet så høyt at jeg bare måtte gi henne en reke - og en til - og en til
MissMas Skrevet 3. mars 2010 #11 Skrevet 3. mars 2010 (endret) Ja, men det er mange som gir katten sin stekt kylling, f.eks. Og har vært episoder da katter nærmest har dødd pga bein som har satt seg i halsen. Snakker om bein fra fugl og fisk. Men jeg har ikke hørt noe om katter som har holdt på å dø pga musebein eller rottebein. Kanskje det er annerledes bein i dem da? ser ikke for meg at mus har lik beintype som fugl og fisk.. En gang så jeg en katt spise en hel mus. Det knasa og bråkte, og det gikk greit for katten det. Endret 3. mars 2010 av MissMas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå