Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betalte en strømregning for november og desember for en god stund siden nå. Jeg nevnte tilfeldig beløpet for venninnen min i dag, og da mente hun at det måtte være feil.

Bruken var på ca 500 kr, noe som veldig godt kan stemme da jeg bruker kjempelite strøm, mens nettleien var på 1200 eller noe slikt (husker ikke konkret).

Jeg bor i en kjellerleilighet på 18 kvadratmeter, og bor vegg i vegg med vaskekjelleren, vasking er inkludert.

Hun lurte på om det kanskje har blitt slik at jeg har betalt for vaskekjelleren også? Hennes strømregninger har aldri vært så store. Eller er rett og slett bare nettleien kjempedyr hos LOS?

Jeg har spurt huseieren om det stemmer det beløpet som står, og han sa at det gjorde det, men han kan vel ha misforstått han også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig (umulig) å svare på, om du ikke spesifiserer regningen og svarer mer på forbruksmønsteret ditt.

Skrevet

Beklager, trodde det var nok å vite hvor mye jeg hadde brukt, som var 500 kr. Nettleien, altså det jeg betaler for å ha strøm her, er på 1200 kr.

Forbruken min går kun på kjøleskap som står på, dusjing og matlaging, også småting som lys og pc og sånt. Men dette vet jeg jo hvor mye er, nemlig 500 kr. Det jeg lurte på var om 1200 kr er mye å betale for å ha strøm i ett rom? Jeg har som sagt LOS.

Skrevet
Beklager, trodde det var nok å vite hvor mye jeg hadde brukt, som var 500 kr. Nettleien, altså det jeg betaler for å ha strøm her, er på 1200 kr.

Forbruken min går kun på kjøleskap som står på, dusjing og matlaging, også småting som lys og pc og sånt. Men dette vet jeg jo hvor mye er, nemlig 500 kr. Det jeg lurte på var om 1200 kr er mye å betale for å ha strøm i ett rom? Jeg har som sagt LOS.

Det er vanskelig, når du ikke oppgir antall kwh og fordelingen mellom nett og kraft og prisene for dette.

Men, bruker du ingenting til oppvarming, så virker dette helt meningsløst MYE for 18 kvm, om det er riktig det du sier.

Spesielt i Nov/Des, når kraftprisen var mye lavere enn nå.

Er det slik at du ikke leser av og får regning selv?

Har du eget sikr.skap/måler.

Jeg skjønner ikke det du sier om fordelingen?

Nettleien til hver kunde har en fast og en variabeldel. Den variable delen regnes per kilowattime, slik at de kundene som bruker lite strøm betaler mindre nettleie.

Altså om du har stort forbruk, så øker nettleien også.

Som en tommelfingerregel kan man si at kraft/nettleie/avgifter, består av en tredjedel hver.

Er kraftleverandør (LOS) og netteier den samme?

En annen tommelfingerregel er at du for de månedene du snakker om kan si at du (totalt) skulle betalt litt under 1 kr pr kwh.

Det vil si at forbruket ditt de samme måneder kankje var 1800 - 1900 kwh.

Det er mer enn jeg brukte for mer enn 100 kvm og 3 voksne, selv om jeg da fyrer noe med ved.

Så helt klart, er det noe rart her.

Om du lurer på om du betaler for vaskekjeller, så slår du bare av absolutt alt du har av forbruk (gjerne på hovedbryter i sikr.skap) og ser om måleren fortsatt går rett etter at vaskemaskin i vaskekjeller går.

Slår du av med hovedbryter, så skal også vaskemaskin stoppe om din måler er tilkoblet den.

Egentlig er det mange kontrollmuligheter her. Men, det er vanskelig å vite hva man skal foreslå, når man ikke vet fordeling av regningen og forholdene ellers i din bolig.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Skjønner at det nok er noe rart her, ja. Skal prøve ut det du sa!

Beklager at jeg ikke kan forklare nærmere, men det er som du sa, ikke jeg som styrer med strømmen, det er huseieren. Han sendte bare regningen med beløpet, og jeg betalte den. Nå har jeg den ikke lengre... Det er ett sikringsskap her nede i kjelleren med en måler. Dette betyr vel kanskje at den går på vaskekjelleren også?

Jeg skal teste ut det med å skru av hovedbryteren, ja...

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...