Azi Skrevet 9. september 2003 #1 Skrevet 9. september 2003 Hei Er det noen som har hadt invaginasjon? Hvis man ikke blir operert men klarer å få tarmen på plass med kontras, er det lettere og oftere man får tilbakefall? Og om man opperer seg, er det sjans for det skjer igjen? Og hva kan man gjøre for det ikke skjer igjen? Blir takknemlig for svar
majan Skrevet 10. september 2003 #2 Skrevet 10. september 2003 heisann, det kan være at jeg er litt rar, men jeg spør alikevel hva er invagisnasjon?
monja Skrevet 10. september 2003 #3 Skrevet 10. september 2003 Jeg vet ikke så mye om temaet, men du kan jo søke om det på www.doktoronline.no Her har jeg sakset noe: Innlegget skrevet av Gunnar Oftedal, barnelege i Barnemedisin 15/1-2002 klokken 23:19 -------------------------------------------------------------------------------- invaginasjon bestefar Det er meget uvanlig at invaginasjon kommer igjen, men det forekommer. Spesielt kan det skje dersom det er en årsak til invaginasjonen. Som regel er det ingen kjent årsak til at tarmen vrenger seg inn i den nedenforliggende tarmen, men av og til kan det være en polypp el.l., og da kan det komme igjen. Jeg har noen ganger sett at det er kommet igjen de første døgnene etter reposisjon under røntgengjennomlysning, uten at det var noen kjent årsak. Invaginasjon forekommer helst hos barn under 2 år, slik at det er en tilstand som man vokser av seg. - Gunnar Oftedal, barnelege Innlegget skrevet av Gunnar Oftedal, barnelege i Barnemedisin 23/10-2001 klokken 21:27 -------------------------------------------------------------------------------- Invaginasjon Velouria Ved invaginasjon vil en del av tykktarmen bli vrengt inn i seg selv, omtrent som når du vrenger endel av ermet på en genser inn i seg selv. Det betyr at tarmen tilstoppes og at blodtilførselen til en del av tarmen nedsettes. Det er meget smertefullt. Diagnosen stilles ved ultralyd. Dersom tarmen ikke nokså raskt glir på plass av seg selv må den presses på plass ved hjelp av røntgenkontrast. Det gjøres på røntgenavdelingen, og det gis klyster som under røntgen-gjennomlysning presser invaginasjonen tilbake. Dersom det går for lang tid kan det være vanskelig å presse det tilbake og operasjon kan da bli nødvendig. - Gunnar Oftedal, barnelege
Azi Skrevet 10. september 2003 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2003 Tusen takk for linken og svar Monja. Det var veldig beroligende! Nå har det jo gått 4dager... så da krysser jeg fingrene for at det ikke skjer igjen... I våres tilfelle var det tynntarmen som hadde gått inn i tykktarmen. Det var min lille gutt som er 2mnd som måtte gå gjennom masse kontrasrunder før tynntarmen gikk på plass igjen. Majan du er ikke rar. Viste ikke at det gikk an, eller at noe heter så før vi havnet oppi dette her....
Azi Skrevet 10. september 2003 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2003 Invaginasjon er en tilstand der et segment i tarmen glir inn i nedenliggende segment og skaper obstruksjon. Ubehandlet har tilstanden høy dødelighet. Mange må opereres med tarmreseksjoner. det er således en alvorlig tilstand.
Usikker Skrevet 10. september 2003 #6 Skrevet 10. september 2003 Ha'kke no greie på dette altså.......men: Ett av mine fadderbarn hadde dette - ble operert - var bare noen uker gammel. Jeg tror (hvis jeg forstod moren rett) at han hadde hatt dette noen dager uten at det ble oppdaget. Legen hadde undersøkt og ikke funnet noe galt. Har forstått at dette ikke er så veldig uvanlig ........men mulig jeg har mistforstått altså! Idag - 3 år etter - så er han en kjekk, ung, robust mann som ikke har hatt noen plager etterpå. Så du Perser - dette går så bra atte men skjønner jo atte du blir redd da - syke barn er ikke noe gøy! Klem fra Usikker :kysse:
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2003 #7 Skrevet 11. september 2003 Så godt å høre at det går kjempe bra med fadderbarnet ditt Håper bare lille gutten min også er like heldig. Blir nervøs for minste ting nå. Men håper at denne angsten forsvinner snart før det klikker for oss begge :-? :kysse:
Azi Skrevet 11. september 2003 Forfatter #8 Skrevet 11. september 2003 uffa ble vist gjest jeg ovenfor....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå