Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mars 2010 #1 Del Skrevet 2. mars 2010 Heisann. Jeg må innrømme at jeg har faktisk glemt en ting eller to siden jeg kjørte opp.. Har hatt lappen i tre år, men har ikke kjørt like mye bil i de årene, før nå da. Jeg ble så usikker her en dag på hvordan sidespeilene skal plasseres, altså hva er det man skal se i de speilene egentlig? Og er det slik at ALLTID før man foretar en sving (i et kryss e.l.) skal man se i speil og ut vinduet på den sida man skal svinge til, i tilfelle det plutselig befinner seg et hinder der? Skummelt hvor fort man glemmer!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 2. mars 2010 #2 Del Skrevet 2. mars 2010 Sidespeilene bruker jeg å sette sånn at jeg ser det bakerste hjørnet på bilen, og mest mulig av veien ved siden av bakhjulet. Jeg er iallefall avhengig av å se bilen, men det er sikkert noen som ikke ser behovet i dette heller. Det er bare å prøve seg frem. Sidespeilene bruker jeg bare når jeg rygger. Skal jeg se bakover når jeg kjører bruker jeg speilet i midten. Når det er sagt, de kan være greie for å se hvor langt man ligger fra veikanten/hvitstripen om man er på veier uten gulstripe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #3 Del Skrevet 3. mars 2010 Enig med Aluminium i måten å stille inn sidespelene på, men ikke i bruken. Se under sitatet: Og er det slik at ALLTID før man foretar en sving (i et kryss e.l.) skal man se i speil og ut vinduet på den sida man skal svinge til, i tilfelle det plutselig befinner seg et hinder der? Dette gjør man nærmest automatisk etterhvert, tror jeg. Ikke nødvendigvis slik at man gjør noen stor sak ut av det, men at man kaster et blikk i sidespeilet og ut av sidevinduet. En vet aldri om det kommer en syklist, mopedist eller fotgjenger opp på siden av en. Særlig de to førstnevnte kan holde en viss fart, og de har dessuten lov til å kjøre på midtstripen i veien forbi biler som står i kø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #4 Del Skrevet 3. mars 2010 Når bakruta er full av is/ snø bruker man da vitterlig sidespeilene til å se hva som skjer bak en også. Lager en kø... så slipp den forbi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antagonist Skrevet 3. mars 2010 #5 Del Skrevet 3. mars 2010 Sidespeilene brukes til å se i blindsonene med. Å bruke dem bare når man rygger vitner om farlig kjøremønster. Å bruke sidespeil er noe man får mye opplæring i når man tar førerkortet, og de fleste med erfaring bruker vel disse forhåpentligvis helt automatisk uten å tenke over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 3. mars 2010 #6 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Man bruker da ikke sidespeilene til blindsonene, da hadde man ikke kalt dem for blindsoner. Blindsonene er jo det man ikke kan se i speilene sine. Ellers kan vel kanskje si meg litt enig i det dere sier lenger oppe her. I gitte situasjoner sjekker jeg selvsagt sidespeilet før jeg svinger, selvsagt. I bymiljøer osv. kan det selvsagt dukke opp litt av hvert, så det er greit å vite hva som er på siden av en. Jeg selv kjører veldig lite i slike omgivelser, så det er kanskje litt av grunnen til at jeg ikke tenkte noe særlig over det. Endret 3. mars 2010 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hei farge, pasta og fisk Skrevet 3. mars 2010 #7 Del Skrevet 3. mars 2010 Man bruker da ikke sidespeilene til blindsonene, da hadde man ikke kalt dem for blindsoner. Blindsonene er jo det man ikke kan se i speilene sine. Det er verdt å understreke dette. Utrolig mange lever i den villfarelsen at de bare trenger å sjekke sidespeilene for å få full oversikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. mars 2010 #8 Del Skrevet 3. mars 2010 Når bakruta er full av is/ snø bruker man da vitterlig sidespeilene til å se hva som skjer bak en også. Lager en kø... så slipp den forbi! Det holder ikke bare å skrape frontruta, vet du. Alle ruter skal være til å se igjennom, spesielt front- og bakrute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 3. mars 2010 #9 Del Skrevet 3. mars 2010 Hun har likevel et poeng, det er ikke alle biler som har bakrute/mulighet for å se ut bak. Da er selvsagt sidespeilene det eneste man har til å se bakover med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 3. mars 2010 #10 Del Skrevet 3. mars 2010 I gitte situasjoner sjekker jeg selvsagt sidespeilet før jeg svinger, selvsagt. I bymiljøer osv. kan det selvsagt dukke opp litt av hvert, så det er greit å vite hva som er på siden av en. Jeg selv kjører veldig lite i slike omgivelser, så det er kanskje litt av grunnen til at jeg ikke tenkte noe særlig over det. Det gjør ikke jeg så ofte heller, men blikket er stadig bortom sidespeilene likevel. For eksempel når jeg kjører i et aksellerasjonsfelt og skal ut på motorvei, alltid ved feltskifte på motorvei og når jeg skal skifte felt i en rundkjøring (i alle disse tilfellene før jeg sjekker blindsonen ved å se ut gjennom vinduet). Og ellers for å se om det kommer noen opp på siden av meg, f.eks en motorsykkel eller en syklist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Individualisten Skrevet 4. mars 2010 #11 Del Skrevet 4. mars 2010 Heisann. Jeg må innrømme at jeg har faktisk glemt en ting eller to siden jeg kjørte opp.. Har hatt lappen i tre år, men har ikke kjørt like mye bil i de årene, før nå da. Jeg ble så usikker her en dag på hvordan sidespeilene skal plasseres, altså hva er det man skal se i de speilene egentlig? Og er det slik at ALLTID før man foretar en sving (i et kryss e.l.) skal man se i speil og ut vinduet på den sida man skal svinge til, i tilfelle det plutselig befinner seg et hinder der? Skummelt hvor fort man glemmer!! Du burde ikke vurdere å ta en kjøretime eller to før du slipper deg løs i trafikken? Når du ikke vet hvordan sidespeilene skal stå, og hva man skal se i dem, så blir i alle fall jeg litt usikker på hvordan det står til med de øvrige kjøreferdighetene dine også.. Husk at det ikke er tilstrekkelig å ha sertifikat for å kjøre bil, du må også faktisk besitte de ferdighetene sertifikatet gir uttrykk for. Litt kjedelig å oppdage at man faktisk ikke har de ferdighetene etter at man har feid ned en fotgjenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 4. mars 2010 #12 Del Skrevet 4. mars 2010 Det gjør ikke jeg så ofte heller, men blikket er stadig bortom sidespeilene likevel. For eksempel når jeg kjører i et aksellerasjonsfelt og skal ut på motorvei, alltid ved feltskifte på motorvei og når jeg skal skifte felt i en rundkjøring (i alle disse tilfellene før jeg sjekker blindsonen ved å se ut gjennom vinduet). Og ellers for å se om det kommer noen opp på siden av meg, f.eks en motorsykkel eller en syklist. Ja, det blir litt sånn, man kaster et blikk over uten å tenke noe særlig over det, det har på en måte blitt rutine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #13 Del Skrevet 5. mars 2010 Det holder ikke bare å skrape frontruta, vet du. Alle ruter skal være til å se igjennom, spesielt front- og bakrute. Selv om jeg skraper og pusser bakruta så virvler det opp snø når jeg kjører. Ligger ikke i 30 km/t og druser. Skal jeg ødelegge vindusviskeren bak, eller skal jeg stoppe hvert 5 min.? Og du skriver spesielt front- og bakrute. Vil nå påstå at det er mye viktigere med siderutene, enn bakruta! Jeg har en del kryss her i by'n så da er det veldig fint å se ut på sidene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanselot Skrevet 5. mars 2010 #14 Del Skrevet 5. mars 2010 Selv om jeg skraper og pusser bakruta så virvler det opp snø når jeg kjører. Ligger ikke i 30 km/t og druser. Skal jeg ødelegge vindusviskeren bak, eller skal jeg stoppe hvert 5 min.? Og du skriver spesielt front- og bakrute. Vil nå påstå at det er mye viktigere med siderutene, enn bakruta! Jeg har en del kryss her i by'n så da er det veldig fint å se ut på sidene Vindusviskeren din bak tåler ikke snø... eller kjører du lekebil? Stesønnen min på 8 argumenterer litt på samme måten som du Spiller ingen rolle hva du syns den dagen du blir stoppet fordi du ikke har fjernet snø/is fra bakvinduet. $$ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-Per (den ekte) Skrevet 5. mars 2010 #15 Del Skrevet 5. mars 2010 Det er frontruta OG siderutene som SKAL være skrapet rene for is og snø. Bakruta er det IKKE noe påbud om å skrape, selv om det kan være en god idé! Tenk bare på varebiler UTEN glass i bakluka/bakdørene og lastebiler, dere som påstår dette! Og når temperaturen ligger og bikker rundt nullpunktet, kan man oppleve at selv om man drar noen drag med bakviskeren, så blir effekten av og til redusert pga. at viskeren iser ned/fryser over. Angående speilbruk, så skal speilene være innstilt slik at du kan se ting bakover, UTEN å behøve å bevege mye på hodet. Selv så trenger jeg kun bevege øynene når jeg kjører på landevei. Vil anbefale at speilet på førersiden reguleres såpass ut at du akkurat ikke ser bakskjermen lengre. På passasjersiden kan det være lurt å se hhv. bakskjerm og/eller hjulbuen...av hensyn til plasseringen i veibane. Skal du ha henger på bilen er det lurt å se hvor denne ligger til enhver tid. Spesielt hvis hengeren er bredere enn bilen du kjører. Og i tillegg til speilbruk, skal man alltid kaste et blikk i blindsonen FØR man svinger, foretar filskift etc. Blindsonen er det feltet som befinner seg mellom det du ser i speilet og siden av bilen. Det finnes også tilsvarende soner foran bilen og bak bilen, der du ikke ser hva som befinner seg. Spesielt på større biler kan dette være et problem. Ta en titt på nyere lastebiler, så ser dere at de har vidvinkelspeil på begge sider i tillegg til de vanlige speilen, og et (vidvinkel)speil foran på høyre side og ett over høyre dør. Disse er for å se hva som hhv. befinner seg rett ned foran bilen og rett ned på siden av bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Individualisten Skrevet 5. mars 2010 #16 Del Skrevet 5. mars 2010 Spiller ingen rolle hva du syns den dagen du blir stoppet fordi du ikke har fjernet snø/is fra bakvinduet. $$ Problemet er vel egentlig ikke den dagen han blir stoppet. Da får han bare en velfortjent smekk på labben. Verre er det vel den dagen han ikke ser en fotgjenger på grunn av snøen... Da tror jeg noen kommer til å angre både på at de ikke kostet på seg nye vindusviskere og at man ikke brukte fem minutter ekstra på å skrape bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-Per (den ekte) Skrevet 5. mars 2010 #17 Del Skrevet 5. mars 2010 Problemet er vel egentlig ikke den dagen han blir stoppet. Da får han bare en velfortjent smekk på labben. Verre er det vel den dagen han ikke ser en fotgjenger på grunn av snøen... Da tror jeg noen kommer til å angre både på at de ikke kostet på seg nye vindusviskere og at man ikke brukte fem minutter ekstra på å skrape bilen... Hva er det du mener han får en velfortjent smekk på labben for, om jeg tør spørre? I tillegg til siderutene foran, kan det også være lurt å skrape hvertfall fremre halvdel av rutene til de bakre sidedørene, spesielt på passasjersiden. Da får man bedre sikt. Men jeg gjentar: Det er bare frontruta og siderutene foran som SKAL skrapes rene for snø og is!(Og speilene selvfølgelig!) Rutene i bakdørene, bakre sideruter( stv. etc.)og bakruta trenger man strengt tatt ikke skrape. MEN det er en stor fordel å skrape såpass at man ser ut, og ser evt. hindringer. Noe som mange glemmer er evt. snø og is på taket. Dette skal også fjernes FØR turen tar til! Når dette løsner, kommer det som et prosjektil (forover, til siden eller bakover) og kan skade andre trafikanter og/eller forgjengere. Dette er noe som eiere av større biler type Caravelle/Transit/Hiace og SUV ofte slurver med. Man kan gjerne stoppe å børste dette av, når man "føler" at isen nå begynner å løsne. IGJEN: Frontrute og fremre sideruter, samt speil skal være snø og isfrie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #18 Del Skrevet 5. mars 2010 Takk gjest-Per (den ekte)! Du forklarer veldig godt, og argumenterer ikke som meg = like dårlig som en stesønn på 8 år. Bra at du poengter det med varebil, har mange ganger satt meg inn varebilder med sladrespeil, hvor man kun ser bak i en vegg. Da trenger jeg ikke nevne at jeg bruker sidespeilene istedenfor??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
D@isy Skrevet 5. mars 2010 #19 Del Skrevet 5. mars 2010 Sidespeilene brukes til å se i blindsonene med. Å bruke dem bare når man rygger vitner om farlig kjøremønster. Å bruke sidespeil er noe man får mye opplæring i når man tar førerkortet, og de fleste med erfaring bruker vel disse forhåpentligvis helt automatisk uten å tenke over det. Veldig feil og veldig farlig å tro at man bruker sidespeilene til å se i blindsonene med. Blindsonene er akkurat det det er: Soner man ikke ser i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 5. mars 2010 #20 Del Skrevet 5. mars 2010 Angående speilbruk, så skal speilene være innstilt slik at du kan se ting bakover, UTEN å behøve å bevege mye på hodet. Selv så trenger jeg kun bevege øynene når jeg kjører på landevei. Det er sikkert en fin tanke, men hvor liten bil har du, egentlig? Enkelte biler er så brede at man er nødt til å vri på hodet, som f.eks. store varebiler. Jeg husker godt den tiden jeg kjørte litt van, og det er tett på to meter bredde inni bilen, jeg har iallefall ikke så godt sidesyn at jeg holder øye med høyrespeilet mitt i en slik bil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå