Gjest Trajan Skrevet 2. mars 2010 #1 Del Skrevet 2. mars 2010 Så er han enig med Darwin om Evolusjonsteorien vist ikke så er han ikke allviten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 2. mars 2010 #2 Del Skrevet 2. mars 2010 Så er han enig med Darwin om Evolusjonsteorien vist ikke så er han ikke allviten Helt enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 3. mars 2010 #3 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) ..så ville han belønne de som tørr å utfordre tvilen og samtidig anerkjenne vitenskapen. Edit: utfordre troen/tvilen, eller er det kanskje to sider av samme sak? Endret 3. mars 2010 av Larsern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 4. mars 2010 #4 Del Skrevet 4. mars 2010 Hvis han finnes og er en person med tanker og følelser, så ler han av oss som prøver å finne de endelige svarene med våre små hjerner som er ute av stand til å se det store bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mettemarit_ikke Skrevet 6. mars 2010 #5 Del Skrevet 6. mars 2010 Haha. Eller så er det vi alle som er Gud og derfor skaper verden slik Gud vil ha den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hans72 Skrevet 22. mars 2010 #6 Del Skrevet 22. mars 2010 Interessant. Har du direkte kontakt med Han, du, iom. at du vet dette så skråsikkert? Det jeg vet, er at hvis Gud ikke finnes, må hele naturen, dens perfeksjon, universet og dets gode tilrettelegging for oss, samt mesterverk i naturen(slik som fjellet jeg tidligere har lagt ut link til, som ser ut som John F.Kennedy`s profil)ha blitt til ved en ren tilfeldighet, hvilket jeg holder for meget usannsyenlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 22. mars 2010 #7 Del Skrevet 22. mars 2010 Interessant. Har du direkte kontakt med Han, du, iom. at du vet dette så skråsikkert? Det jeg vet, er at hvis Gud ikke finnes, må hele naturen, dens perfeksjon, universet og dets gode tilrettelegging for oss, samt mesterverk i naturen(slik som fjellet jeg tidligere har lagt ut link til, som ser ut som John F.Kennedy`s profil)ha blitt til ved en ren tilfeldighet, hvilket jeg holder for meget usannsyenlig. Beviser det fjellet egentlig noe som helst? Tatt i betraktning at det antagelig finnes billioner av kombinasjoner av fjellformasjoner/bergknauser og obersvasjonspunkt, og menneskers hjerne er dyktig til å gjenkjenne mønster som kan minne om ansikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 23. mars 2010 #8 Del Skrevet 23. mars 2010 Interessant. Har du direkte kontakt med Han, du, iom. at du vet dette så skråsikkert? Selvfølgelig har jeg direkte konatk med Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramela Skrevet 23. mars 2010 #9 Del Skrevet 23. mars 2010 Det er menneskene som har skapt Gud, og dør menneskeheten ut, dør våres guder også ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 23. mars 2010 #10 Del Skrevet 23. mars 2010 Det er menneskene som har skapt Gud, og dør menneskeheten ut, dør våres guder også ut. Kanskje men uansett så er ikke dette noe du kan vite 100% på samme måte som en troende kan ikke vite 100% at det er en Gud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 23. mars 2010 #11 Del Skrevet 23. mars 2010 Interessant. Har du direkte kontakt med Han, du, iom. at du vet dette så skråsikkert? Det jeg vet, er at hvis Gud ikke finnes, må hele naturen, dens perfeksjon, universet og dets gode tilrettelegging for oss, samt mesterverk i naturen(slik som fjellet jeg tidligere har lagt ut link til, som ser ut som John F.Kennedy`s profil)ha blitt til ved en ren tilfeldighet, hvilket jeg holder for meget usannsyenlig. Men "usannsynlig" er ikke det samme som "umulig". Det er det viktig å holde klart for seg. Hvis man oppholder seg litt ute i naturen, så vil man bli slått av hvor mange menneske-og dyre-ansikter eller kroppsformer som kan ses i fjell, knauser, skar og topper rundt omkring. Det øvrige universet og naturlovene fungerer av seg selv, og trenger ingen gud for å frembringe hverken stjerner, galakser, planetsystemer eller liv. Det er ærefryktinngydende og fantastisk å tenke på, men jeg ser ingen Gud der. For hver dag som går, forstår vi mer og mer av hvordan det alt sammen ble til, og vi ser mindre og mindre til sprekkene der en Gud kunne tenkes å skjule seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramela Skrevet 23. mars 2010 #12 Del Skrevet 23. mars 2010 Kanskje men uansett så er ikke dette noe du kan vite 100% på samme måte som en troende kan ikke vite 100% at det er en Gud Det er riktig. Og dessverre vil nok ikke forskere komme fram til svar i min levetid. Men, jeg velger å tro på evolusjonen, og at Gud er menneskeskapt, en fantasi, en drøm om det gode. Hm. Vil dette da også kunne karakteriseres som en tro? Eller viten? Er evolusjonsteorien riktig? Eller er det en årsak til at det ettertrykkelig står teori? Jeg blir mentalt forstyrret av å begynne å tenke på dette, men samtidig er det noe av det mest fascinerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 23. mars 2010 #13 Del Skrevet 23. mars 2010 Det er riktig. Og dessverre vil nok ikke forskere komme fram til svar i min levetid. Men, jeg velger å tro på evolusjonen, og at Gud er menneskeskapt, en fantasi, en drøm om det gode. Man kan fint tro på at det finnes en Gud eller høyere makt. Og sammtidig tro på evolusjonen. Det er tross alt ingen tvil at evolusjonsteorien er riktig. Men slik jeg ser det så aviser ikke dette muligheten for Gud eksistens sammtidig så bekrefter det jo heller ikke Gud eksistens. Jeg antar at når det gjelder Gud er det om tro når det gjelder evolusjon handler det om man vil tro på fakta eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramela Skrevet 24. mars 2010 #14 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Jeg forstår hva du mener, men selv om evolusjonsteorien ikke avskriver Guds eksistens, så avskriver den blant annet Bibelens skapelsesberetning. Og med tanke på at evolusjonsteorien er fakta, kan man jo undre seg om Guds eksistens oppstod i mangel på bedre viten om hvordan verden ble til? Endret 24. mars 2010 av Caramela Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 24. mars 2010 #15 Del Skrevet 24. mars 2010 Jeg forstår hva du mener, men selv om evolusjonsteorien ikke avskriver Guds eksistens, så avskriver den blant annet Bibelens skapelsesberetning. Og med tanke på at evolusjonsteorien er fakta, kan man jo undre seg om Guds eksistens oppstod i mangel på bedre viten om hvordan verden ble til? Skapelsesberetningen og utvikling kan problemfritt leve side om side. Hvis skapelsesberetningen vel og merke skulle vært skrevet i en vitenskapelig kontekst for 3-4000 år siden med datidens vitenskapelige grunnlag ville den neppe gitt mere forståelse i daq enn det som står i 1.Mosebok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramela Skrevet 24. mars 2010 #16 Del Skrevet 24. mars 2010 Og da kan man jo igjen anta at Guds eksistens oppstod i mangel på annen viten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 25. mars 2010 #17 Del Skrevet 25. mars 2010 Og tro på Gud har ingenting med mangel og viten og gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 25. mars 2010 #18 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Tar det igjen jeg; - om det var meningen at vi skulle VITE så kunne jo engelen fløyet over himmelhvelvingen 1 gang pr måned og ropt ut: "hallo, her er vi"?? Endret 25. mars 2010 av Skvaldersjura Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabloko Skrevet 14. april 2010 #19 Del Skrevet 14. april 2010 Hvis man kan tro på gud så kan man tro på hva som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 15. april 2010 #20 Del Skrevet 15. april 2010 Skapelsesberetningen og utvikling kan problemfritt leve side om side. Hvis skapelsesberetningen vel og merke skulle vært skrevet i en vitenskapelig kontekst for 3-4000 år siden med datidens vitenskapelige grunnlag ville den neppe gitt mere forståelse i daq enn det som står i 1.Mosebok. Nei, det kan den faktisk ikke, med mindre man betrakter skapelsesberetningen som en ren eventyrhistorie uten noe faktisk innhold. For alt som står der er feil, fra første til siste setning. Vi vet det, fordi vi har en masse kunnskap om hvordan universet ble til, hvordan solsystemet ble til, hvordan havene ble til, og hvordan livet utviklet seg, og bibelens beretninger passer ganske enkelt ikke sammen med noe av dette. At det finnes kristne som er innstilt på å respektere vitenskapen samtidig som de vil beholde kjernen i sin tro, blir en sak for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå