Gå til innhold

Hva gjør jeg feil?

Gjest Usikker gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker gutt

Er en gunn på 18 som sliter med dårlig selvtillit og den slags. Hei og hå! Altså, jeg har veldig dårlig selvtillit og selvbilde av en eller annen grunn, og selvfølgelig så føler jeg at jeg har en god grunn til dette, ellers hadde jeg vel ikke hatt det.

Jeg finner alltid feil med meg selv. Dette er så utrolig kjipt til tider.

Det er som om jeg henger meg opp i en bestemt tankeloop, som jeg ikke kommer meg ut av.

Jeg har hatt det her lenge, så det er på ingen måte noe som har oppstått sånn helt plutselig, ut av det blå.

Det jeg synes er så rart, er at flere forteller meg at jeg er ganske kjekk og pen, men dum som jeg er, klarer jeg ei ta dette til meg. Jeg bare tenker: Lyver de? Er det bare for at jeg skal føle meg bedre de sier dette?

Er forskjellig hvem som har sagt dette. Både jenter jeg har truffet, folk jeg kjenner, mammaen min (ironisk nok).

Men dette er da jenter jeg ikke har funnet noe særlig attraktive, så det hjelper ikke noe særlig. Hyggelig at de sier dette, men jeg må høre det fra noen jeg liker!

Som et resultat av mitt dårlige selvbilde og selvtillit, er jeg veldig sjenert på sjekkefronten. Når jeg er ute på byen og tar meg noen øl, sjekker jeg aldri opp noen, fordi jeg er redd for og bli avvist.

Jeg opplever ofte og få blikk fra det motsatte kjønn, så jeg vet

at jeg ikke er stygg.

Forventer jenter at gutta skal sjekke opp? Isåfall er det jo på en måte forståelig. Jeg er ganske kresen også på utseende. Jeg liker det pene. Kunne ikke falt meg inn å vært sammen med en jente jeg ikke syntes var pen, men alle har selvsagt forskjellig smak.

Når vi har hatt besøk av slektninger, kusiner osv, forteller mamma at de har fortalt: "jøss, så kjekk han har blitt!", i ettertid. Skjønner ikke at han sliter med dårlig selvbilde osv. Muttern har også fortalt at venniner på jobben har sagt når hun viser bilder fra ferier osv: Jøss, hvem er han kjekke karen der? Osv. Hahah, virker sikkert som en skikkelig mammadalt.

Jeg kan jo beskrive meg selv: Er en helt normal gutt. Trener mye kondisjon og styrke. Så holder meg i form. Er veldig slank og ganske muskuløs, men jeg trener rent, så det buler ikke. Ikke av de høyeste, men sniker meg innenfor normalen:)

Er veldig sympatisk og empatisk. Spiller piano og gitar og er veldig musikalsk, kunstnerisk.

Kan vel kanskje si at jeg er til tider litt emosjonell, men ikke overfølsom da.

Hva gjør jeg feil? Er det fordi jeg er så lite frempå, jeg ikke blir sjekket opp? Jeg tar aldri initiativ til å gå bort til en jente jeg syns er pen. Jeg skal ta noen grep!

Dette ble en lang post. Lengre enn jeg på forhånd hadde ventet meg. Jeg hadde satt pris på om den ble lest og svart med kloke og fornuftige ord :) Ha en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest epica i. i.

Det med dårlig selvtillit kan bunne i barndommen, evt andre ting.Først av alt, må du jobbe med deg selv, før du kan møte noen.

Du må leve i nuet, ikke tenke så mye, bare lev her & nå og vit at du eksisterer.

Du er verdt like mye som en med masse selvtillit, du må bare SE det.

Desto mer du liker deg selv, desto mer vil andre like deg.

Du må lære å like deg selv før du kan forvente et forhold, før du har ordnet opp i tankene & følelsene dine.

Les "lev her og nå" av eckhart tolle. Kan hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men dette er da jenter jeg ikke har funnet noe særlig attraktive, så det hjelper ikke noe særlig. Hyggelig at de sier dette, men jeg må høre det fra noen jeg liker!

(...)

Jeg liker det pene. Kunne ikke falt meg inn å vært sammen med en jente jeg ikke syntes var pen, men alle har selvsagt forskjellig smak.

Sånn i utgangspunktet høres du både pen og hyggelig ut, men jeg kunne aldri tenke meg å være sammen med deg. Rett og slett fordi du er altfor overfladisk.

Et kompliment er da et kompliment, uansett hvem det kommer fra! Er jentene nødt til å være modellvakre for at du skal ta dem seriøst?

Jeg tipper at mange jenter forventer at gutta skal ta initiativ, og at det er derfor du blir sittende alene på byen.

Det beste rådet jeg kan gi deg, er at du slutter å være så opphengt i utseeende. Både ditt eget og andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Sånn i utgangspunktet høres du både pen og hyggelig ut, men jeg kunne aldri tenke meg å være sammen med deg. Rett og slett fordi du er altfor overfladisk.

Et kompliment er da et kompliment, uansett hvem det kommer fra! Er jentene nødt til å være modellvakre for at du skal ta dem seriøst?

Jeg tipper at mange jenter forventer at gutta skal ta initiativ, og at det er derfor du blir sittende alene på byen.

Det beste rådet jeg kan gi deg, er at du slutter å være så opphengt i utseeende. Både ditt eget og andres.

Ja, du har veldig rett i at jeg hørtes veldig overfladisk ut, men du skal bare vite at jeg ikke er det overhode. I know, jeg hørtes veldig sånn ut.

Uansett, så har du vel egentlig litt/veldig rett i det du sier.

Jeg må slutte å være så opphengt i utseende. Dette har gått helt i hodet på meg, men som jeg, grep skal taes :)

Takk for positive svar alle sammen :) Setter pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Les noko, lær noko, opplev noko og bli eit interessant menneske som har noko å bidra med noko i verda. Då finn du den du blir glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du hørtes jo ut som en kjekk og sympatisk fyr da, som ikke burde ha noe problemer med å sjeke opp jenter/finne den rette! :) (Hvor gjemmer sånne som deg seg forresten?)

Angående det med utseende, er jeg ("dessverre") enig med deg. Jeg får også tilbakemeldinger som sier at jeg har et pent ansikt, fin kropp osv. Men såklart ser jeg at jeg ikke er perfekt da (med fare for å bryte janteloven her). Ja, jeg er overfladisk, jeg kommer aldri til å ville bli sammen med en mann jeg ikke synes er pen/tiltrekkende. Hvorfor det ikke er "lov" å ha det prinsippet forstår jeg ikke.

Men som du sier selv, at du får høre det at du er kjekk gjennom familie og venner, pluss oppmerksomhet på gata burde si sitt! :)

Det er jo en kjempeklisjé da, men veldig sant, at det mest tiltrekkende er selvtillit og godt humør. Det virker som om det du mangler er selvtilliten, og det er ikke lett å opparbeide seg det heller hvis man ikke i utgangspunktet tør å sjekke opp noen.

Hvor er det du oftest prøver å sjekke opp jenter? Min erfaring er at det er mye enklere å bli kjent med noen på f.eks. hjemmefester, vennesammenkomster og andre happenings enn nødvendigvis ute på byen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Hvor er det du oftest prøver å sjekke opp jenter? Min erfaring er at det er mye enklere å bli kjent med noen på f.eks. hjemmefester, vennesammenkomster og andre happenings enn nødvendigvis ute på byen.

:)

Hei :) Takk for et fint svar. Vel for å si det sånn, så har jeg vel strengt tatt ikke prøvd å sjekke opp noen som helst ute på byen. Ja, det ligger noe i det du sier angående sjekking på hjemmefester og diverse sammenkomster. Det er nok lettere der.

Jeg har nok sittet litt for stille og ventet på at noe skal skje, istedenfor å faktisk ta steget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elijah

Hehe.

Jeg husker før når jenter flirte eller smilte rundt meg, så trodde jeg alltid at de flirte AV meg.

Når jeg ser en jente flire eller smile rundt meg nå, så VET jeg at det er fordi hun har LYST på meg og synst jeg er attraktiv. Det er ikke nødvendigvis alltid sant, men det er en morsom måte å bevege seg gjennom verden og jeg tror jentene synst det er forfriskende også.

Alt handler om hva du velger å tro om deg selv og verdenen rundt deg.

Kjøp deg noen bøker om å bygge opp selvtilliten din og begynne å jobbe med dette daglig.

Still deg selv positive og konstruktive spørsmål og tillat deg å tro positive ting om deg selv som f.eks at damene kikker på deg med velbehag.

Begynn med affirmasjoner.

Visualiser ditt nye jeg hver kveld før du legger deg.

Ellers når det gjelder sjekking så må du ta mer initiativ og TA det du vil ha. Ingen kommer til å gi det til deg gratis.

Good luck.

Endret av Elijah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...