Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #1 Del Skrevet 2. mars 2010 Har hatt kasko/delkasko på bilen min i mange år, men nå er bilen blitt noe gamlere og har selvsagt sunket en del i verdi. Likevel synes jeg det er litt skummelt å si opp kaskoen nå, siden jeg har betalt på det i alle år. Verdien på bilen er fortsatt så høy at jeg må ta lån i banken om jeg skal kjøpe en tilsvarende bil. Vil tippe verdien ligger på ca. 60 000,- Hva mener dere bilen minst bør være verdt for at det "lønner seg" (er økonomisk forsvarlig) å ha kasko på den? Finnes det forresten flere "grader" av kasko, eller er det enten full kasko eller delkasko? Tror det er delkasko jeg har, men ærlig talt så vet jeg ikke her og nå hva det dekker engang, eller hvor mye det utgjør på den årlige forsikringssummen. Dette kan jeg selvsagt sjekke opp i, men hvis det er noen som har litt peiling på dette, så setter jeg pris på litt informasjon og gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 2. mars 2010 #2 Del Skrevet 2. mars 2010 I forhold til full kasko må du nesten bare vurdere det ekstra forsikringsbeløpet opp mot bilens verdi, og se om du synes det er verdt pengene. Og også om du har mulighet til å erstatte bilen selv, dersom det skjer noe, og hvor viktig det er for deg å ha bil, og hva som inngår i kaskoforsikringen hos ditt selskap. Delkasko bør du uansett ha, siden det bare koster noen få hundrelapper i året, og dekker innbrudd og tyveri, noe som det er ganske stor risiko for at skjer med en bilig bil, litt avhengig av hvor du pleier å parkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 2. mars 2010 #3 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Har hatt kasko/delkasko på bilen min i mange år, men nå er bilen blitt noe gamlere og har selvsagt sunket en del i verdi. Likevel synes jeg det er litt skummelt å si opp kaskoen nå, siden jeg har betalt på det i alle år. Verdien på bilen er fortsatt så høy at jeg må ta lån i banken om jeg skal kjøpe en tilsvarende bil. Vil tippe verdien ligger på ca. 60 000,- Hva mener dere bilen minst bør være verdt for at det "lønner seg" (er økonomisk forsvarlig) å ha kasko på den? Finnes det forresten flere "grader" av kasko, eller er det enten full kasko eller delkasko? Tror det er delkasko jeg har, men ærlig talt så vet jeg ikke her og nå hva det dekker engang, eller hvor mye det utgjør på den årlige forsikringssummen. Dette kan jeg selvsagt sjekke opp i, men hvis det er noen som har litt peiling på dette, så setter jeg pris på litt informasjon og gode råd. Dette strides de lærde om. Enkelte mener at det ikke er vits med noe annet enn ansvarsforsikring når bilen ikke er verdt mer enn rundt 30.000 kroner. De som mener det har som regel penger til å kjøpe seg en ny bruktbil den dagen 30.000-kronersbilen stopper. Er du avhengig av bilen, men ikke har råd til å kjøpe en ny bil dersom bilen stopper lønner det seg med delkasko. Delkasko dekker ting som brann, innbrudd, veihjelp o.l. I og med at sannsynligheten for brann øker desto eldre bilen er, så vil jeg påstå at det lønner seg med delkasko. Det koster litt mer i året, men da slipper du å kjøpe ny bil dersom det skulle skje noe som du ikke har skyld i. Du kan lese litt her: http://www.finansportalen.no/Forsikring/Ve...ninger/6285.cms Endret 2. mars 2010 av Max Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #4 Del Skrevet 2. mars 2010 Takker for gode svar og info. Det var vel dette med å få dekket evt. skade etter kollisjon, utforkjøring osv. jeg så på som mest betryggende. Delkaskoen dekket jo omtrent bare tyveri og sånt, og da er vel ofte skadene nærmest like som egenandelen (på en eldre bil ihvertfall) så det ser jeg på som litt mindre viktig. Får finne ut hva det er jeg har idag (jaja, vet...jeg er dame...he he), er det kasko får den stå litt til. Delkasko vet jeg ikke om jeg ser helt nytten av... Men er det veldig billig, så er det jo greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ism85 Skrevet 4. mars 2010 #5 Del Skrevet 4. mars 2010 Forsikring lønner seg ikke, men det er behagelig å slippe å bekymre seg. Forsikrings selskapene får inn minst dobbelt så mye som de betaler ut og i tilegg har vi rente effekten om du heller sparer pengene. derfor har jeg altid minst mulig og billigst mulig forsikring. bruker ca 3-4k i året på forsikring. har venner med lignende bil bolig osv som bruker 20-30k i året. veldig godt å ha forskring om du ikke har råd til å tape pengene men om du sparer har du sansynligvis råd til å tape dem. vile ikke hatt kasko på bil under 200k og ikke delkasko på bil under 100k det koster deg uansett mye penger i lang tid framover å bruke forsikringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #6 Del Skrevet 4. mars 2010 Forsikring lønner seg ikke, men det er behagelig å slippe å bekymre seg. Forsikrings selskapene får inn minst dobbelt så mye som de betaler ut og i tilegg har vi rente effekten om du heller sparer pengene. derfor har jeg altid minst mulig og billigst mulig forsikring. bruker ca 3-4k i året på forsikring. har venner med lignende bil bolig osv som bruker 20-30k i året. veldig godt å ha forskring om du ikke har råd til å tape pengene men om du sparer har du sansynligvis råd til å tape dem. vile ikke hatt kasko på bil under 200k og ikke delkasko på bil under 100k det koster deg uansett mye penger i lang tid framover å bruke forsikringen. Mulig jeg er litt treg, men hvilken valuta snakker du i når du sier f.eks. 3-4 k i året? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 4. mars 2010 #7 Del Skrevet 4. mars 2010 k = kilo = 1000 Vil anta det dreier seg om kroner, 3000-4000 kroner kan være realistisk for ansvarsforsikring på enkel bil med grei bonus + innboforsikring for leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 4. mars 2010 #8 Del Skrevet 4. mars 2010 Så lenge bilen er verdt mer enn jeg har råd til å tape, synes jeg det er greit å ha full kasko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #9 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg har en bil som nå er verdt ca 50.000, 98 model som har gått en del km. Håper fremdles på at bilen skal gå i noen år til, men har valgt å redusere fra helkasko til delkaso. Har etter dette hatt behov for veihjelp to ganger som jeg fikk billig pga forsikting, samt at jeg kolliderte, og forsikringsselskapet ordet og dekket absolutt alt. (Looooove if!) Reperasjonen kostet 17.000, samt at jeg hadde leiebil med fri km i en uke. Hel supert og verdt pengene, men helkasko syns jeg koster for mye. Bare mine betraktninger på ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 5. mars 2010 #10 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg har en bil som nå er verdt ca 50.000, 98 model som har gått en del km. Håper fremdles på at bilen skal gå i noen år til, men har valgt å redusere fra helkasko til delkaso. Har etter dette hatt behov for veihjelp to ganger som jeg fikk billig pga forsikting, samt at jeg kolliderte, og forsikringsselskapet ordet og dekket absolutt alt. (Looooove if!) Reperasjonen kostet 17.000, samt at jeg hadde leiebil med fri km i en uke. Hel supert og verdt pengene, men helkasko syns jeg koster for mye. Bare mine betraktninger på ting. Selskapet kan umulig ha dekket ALT når du bare hadde delkasko. Delkasko dekker glass-skade, tyveri og redning. IKKE utbedring av skade på bilen din ved kollisjon hvis kollisjonen var din skyld. Jeg vil tro at det i kollisjonen var motparten sin skyld, og da var det ansvarsforsikringen til motparten som dekket skaden på bilen din og kostnader til leiebil! Men at ditt selskap selvsagt hjalp deg i saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #11 Del Skrevet 5. mars 2010 Selskapet kan umulig ha dekket ALT når du bare hadde delkasko. Delkasko dekker glass-skade, tyveri og redning. IKKE utbedring av skade på bilen din ved kollisjon hvis kollisjonen var din skyld. Jeg vil tro at det i kollisjonen var motparten sin skyld, og da var det ansvarsforsikringen til motparten som dekket skaden på bilen din og kostnader til leiebil! Men at ditt selskap selvsagt hjalp deg i saken. Nei, det var min skyld, jeg kjørte i en annen bilen. Jeg betalte egenandel så klart, men ellers ordnet forsikringsselakapet alt, og dekket alle omkostninger. Og jeg har kun delkasko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 5. mars 2010 #12 Del Skrevet 5. mars 2010 Nei, det var min skyld, jeg kjørte i en annen bilen. Jeg betalte egenandel så klart, men ellers ordnet forsikringsselakapet alt, og dekket alle omkostninger. Og jeg har kun delkasko. Delkasko dekker ikke skade på eget kjøretøy. Sakset fra if.no Delkasko Delkasko er vår minst omfattende bilforsikring. Delkasko brukes helst på eldre biler med liten salgsverdi. Den dekker hovedsakelig brann, tyveri, frontrute og veihjelp. Har du skylden i en kollisjon, må du selv betale reparasjonen på din egen bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå