Gå til innhold

Krabbematte

Gjest Gjest_lisa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lisa_*

Snuppen min på 6 mnd begynner nå å vise interesse for å bevege seg litt rundt på gulvet. Vi har til nå bare brukt et pledd til å leke på, men det sklir jo bare rundt og gir ikke mye hjelp når hun vil lære seg nye bevegelser.

Hva slags matte/teppe kan jeg kjøpe som har en antiskli-effekt, og som tåler litt gulp og sikkel, og som gjerne er litt stort også? Hvor kjøpte dere slik matte, og hva kostet den?

TAKK for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte en stor "gymmatte" på Barnas Hus til vår nummer 1. Den har jeg også brukt på tvillingene omtrent fra dag 1. Nå er jenta di blitt så stor at det nesten er for sent å kjøpe en matte, snart så vil hun sikkert åle seg rundt på gulvet.

Kanskje du kan kjøpe en billig yogamatte eller låne noe, evt Finn.no? Den matten de har på Barnas Hus koster litt, jeg betalte 800 kr i 2007. Sikkert mulig å finne noe billigere, siden hun sikkert ikke kommer til å ligge stille særlig lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt stor glede av gymmatte fra Barnas Hus, tror vi betalte ca 700 kr, men er enig med Caramba i at det kanskje er litt sent å kjøpe den nå. Her spretter (eller rettere sagt åler seg) lillegutt av matten i løpet av et minutt nå, så vi kommer nok til å flytte den vekk fra stua om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lulua

jeg også anbefaler sånn stor gymmatte som du får kjøpt i de fleste butikker! de er kjempe kjekke.. sønnen min er to år nå men han bruker den fortsatt, sitter på den og leiker og tuller og tøyser ;) så jeg syntes ikke det er for sent å kjøpe den nå hvertfall, det er en veldig god innvistering, senere kan du jo bruke den som treningsmatte også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Jeg har stor gymmatte som er kjøpt på sportsbutikk, kostet vel 7-800. Tok den i bruk allerede da jeg var gravid og idag står lekegymmen på den samtidig som jeg bruker den til en liten daglig treningsøkt. Men regner med at da hun begynner å bevege seg så vil hun ikke oppholde seg så veldig lenge på den matten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar, alle!

For å presisere: jeg tenkte mest på en slik stor matte som alle lekene kan ligge på, for å unngå at hun ligger rett på gulvet. Vet at hun nok kjapt åler seg av den, men verdt et forsøk. Derfor tenker jeg at treningsmatter blir litt små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår er 1*2,5 meter, så den er riktig så stor. Du kan få dem i alle størrelser. Hvis du etterhvert planlegger flere barn, så får du jo bruk for den igjen.

Mine på 9 mnd åler seg kjapt av matten, men den er fin å ha som lekesenter alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke sent å kjøpe matte ved 6-måneders alder? De fleste venter jo noen måneder før de åler seg av matten. Min jente er 8 måneder og har bare såvidt begynt å åle. Vi kjøpte forresten en stor, rosa matte på Barnas Hus til 500 kr rett før jul, da var den på tilbud. Matten har vært mye brukt og er veldig god å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vår matte nokså sent, tipper da lillejenta var 5-6 mnd, og vi har hatt god bruk for den likevel! Hun holder seg selvsagt ikke oppå den hele tiden, men lekene hennes ligger oppå den og hun sitter gjerne på den når hun sitter og pusler med ting. Den er jo myk og fin og litt lunere enn parketten. Vår matte er vel ca 1.2 x 2 meter, av den ftalat-frie sorten, og ble kjøpt på Babyshop på tilbud til 500 kr, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her hadde det bare vært bortkastet å kjøpe en matte da hun var 6 mnd.

Hun begynte å rulle da hun var på den alderen, og hun sitter jo ikke stille så lenge lenger akkurat.

Lekene ligger uansett ikke utover gulvet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp "puslespill-matte" på BR leker. Kostet 199. Lillemann er 6 mnd og ikke særlig i bevegelse enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se for meg at en slik puslespillmatte kan være tingen, men så googlet jeg litt og ser at mange sier at barna har begynt å rive i dem og spise bitene. Det er jo sånn skumgummi-ting.

Men de koster jo ikke så mye på lekebutikker, kanskje nille har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig en unge klar å rive opp en slik matte? Da må den være tynn. Jeg hadde ikke klart å rive opp vår om jeg ville, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan virkelig en unge klar å rive opp en slik matte? Da må den være tynn. Jeg hadde ikke klart å rive opp vår om jeg ville, i alle fall.

Aner ikke, jeg har ikke barn enda og har heller ikke en sånn matte ;) men jeg googlet det, og det var flere som hadde skrevet dette på andre fora som sagt :) Kan se for meg at de kan være veeeeeldig gode å bite på når tennene kommer også, hehe ;) men de hadde sikkert eldre barn enn en baby på 6 mnd :)

Jeg har uansett tenkt å kjøpe en slik selv når gutten vår kommer :jepp: om det blir et problem utover når han blir eldre så får vi vel bare finne på noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ViljaH_*

Jeg ville ikke kjøpt den aller billigste matten, da har den sannsynligvis ftalater og slikt dritt som man ikke vil ungen skal gnage på...

Jeg kjøpte på sportsbutikk da han var 4 mnd. Han er nå 6, og havner fort utenfor på gulvet. Jeg tenker matten blir fin å ha fremover selv om han ikke ligger i ro der, til å stupe kråke og turne på og slikt. Glad jeg kjøpte den. Har foreløpig babygym, og leken oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Elise_*

Tenk at for bare noen få år siden var det ingen som hadde slike matter, og de lærte både å krabbe OG gå! Fantastisk!!!!!!! Hva blir det neste? Krabbe-hjelm så de ikke skal slå hodet mot noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at for bare noen få år siden var det ingen som hadde slike matter, og de lærte både å krabbe OG gå! Fantastisk!!!!!!! Hva blir det neste? Krabbe-hjelm så de ikke skal slå hodet mot noe?

Tror du har misforstått hva det er for noe.... Tror ikke man la en baby rett på harde gulvet før heller. Det er bare et underlag til å legge babyen på. Mye bedre en et pledd, feks.

Det er en gymmatte, slik av babyen kan ligge komfortablet på ryggen. Når de krabber, så trenger de ikke matte lenger, så navnet er litt misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en vanlig yogamatte kjøpt i sportsbutikk for 250 kr (tror jeg det var, i alle fall en annen pris enn de større mattene). Denne er ganske tynn og har vel et mål på 60*200 cm vil jeg tro. Da hun lå i ro var dette greit, og nå som hun ruller og aker rundt omkring, blir ikke matten brukt i samme grad. Men nå er den morsom å gjemme seg under.

Det som er greit med en sånn tynn matte er at den er grei å rulle sammen på kvelden og legge bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...