Gjest Gjest_Edvardaen_* Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Hei Er det noen av dere som har hatt brystbetennelse her uten å amme? jeg går til utredning på sykehuset for det og venter svar på en vevsprøve de tok på fredag. Har fått vite at brystbetennelse uten amming kan være tegn på kreft så er litt spent. For et halvt år siden forandret brystvortene mine seg fra å gå utover til å gå innover. Tenkte ikke noe særlig over det siden jeg har gått ned veldig mye i vekt... dumt av meg kanskje. Noen som har vært i lignende situasjon? Hadde blitt kjempeglad for svar ! :-)
Gjest Tidligere sykepleier Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Hei Er det noen av dere som har hatt brystbetennelse her uten å amme? jeg går til utredning på sykehuset for det og venter svar på en vevsprøve de tok på fredag. Har fått vite at brystbetennelse uten amming kan være tegn på kreft så er litt spent. For et halvt år siden forandret brystvortene mine seg fra å gå utover til å gå innover. Tenkte ikke noe særlig over det siden jeg har gått ned veldig mye i vekt... dumt av meg kanskje. Noen som har vært i lignende situasjon? Hadde blitt kjempeglad for svar ! :-) Hei! Jeg hadde brystbetennelse i en alder av 38 år, sånn helt plutselig. Fikk mine 2 barn i 23-25 års alderen, ammet begge to. Var inne til ultralyd, mammografi og biopsi, men pga sommerstengte mammo-avdelinger gikk betennelsen over av seg selv uten behandling. Vevet der betennelsen satt ble konstatert dødt 1 år etterpå - noe som i seg selv er en risiko for brystkreft senere. Nå 7 år etterpå er det kommet en ny kul som skal undersøkes og ultraly er allerede bestilt.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #3 Skrevet 6. mars 2015 Hei! Jeg har også hatt brystbetennelse uten og ha ammet. Vet hvordan jeg ble smittet og det vet kanskje du også. De gule stafylokokkene kan komme inn i brystet via blodet og kan ubehandlet gå over til å bli kronisk noe som igjen kan trigge en tumorutvikling. Når det kan skje i andre organer kan det også skje i bryst. Enkelte ganger går betennelsen over av seg selv, men det kan også gå over til å bli kronisk. Det kommer muligens an på hva slags immunforsvar man har. Jeg vil svært gjerne vite hvordan det har gått videre. Mastitter eventuelt med abscesser må behandles ved bryst og endoktravd.på sykehus dvs av en brystkirurg. På brystdiagnostiske senter arbeider hovedsakelig bare radiologer og patologer. De har ikke kompetanse til å behandle og vurdere abscesser alene. Anonymous poster hash: 51bf7...68f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 Hei! Jeg har også hatt brystbetennelse uten og ha ammet. Vet hvordan jeg ble smittet og det vet kanskje du også. De gule stafylokokkene kan komme inn i brystet via blodet og kan ubehandlet gå over til å bli kronisk noe som igjen kan trigge en tumorutvikling. Når det kan skje i andre organer kan det også skje i bryst. Enkelte ganger går betennelsen over av seg selv, men det kan også gå over til å bli kronisk. Det kommer muligens an på hva slags immunforsvar man har. Jeg vil svært gjerne vite hvordan det har gått videre. Mastitter eventuelt med abscesser må behandles ved bryst og endoktravd.på sykehus dvs av en brystkirurg. På brystdiagnostiske senter arbeider hovedsakelig bare radiologer og patologer. De har ikke kompetanse til å behandle og vurdere abscesser alene. Brystbetennelsei et bryst kan øke faren for at man kan få betennelse i det andre brystet, spesielt oppmerksom bør man være viss bakteriene er kommet inn i brystet via blodet.Det er derfor svært viktig at man får en systemisk antibiotikabehandling muligens også intravenøst. Overlat vurderingen av infeksjonsbehandling til en infeksjonsmedisiner. Be om en henvisning. Man må dessverre stå på selv for å få kompetent behandling. Viss ikke kan det bli mye galt og man har i dag lite kunnskaper både når det gjelder behandling og konsekvenser av brystbetennelser.Man må derfor først og fremst være sin egen lege og sørge for å få de undersøkelsene og behandling man skal ha.Følg opp selv.Anonymous poster hash: 51bf7...68f Anonymous poster hash: 51bf7...68f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #5 Skrevet 16. februar 2017 Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg har tilbakevennende episoder med mastitt og har aldri blitt utredet eller behandlet. Jeg har aldri ammet, operert brystet eller noe sånt. Synes det er så slitsomt med disse periodene, men fastlegen sier betennelsen er såpass mild at det ikke er noe å bry seg om, og jeg har jo hatt det i mange år så da kan det visst ikke være farlig. Men det varer jo i flere uker hver gang, og det er ubehagelig å ha på tøy så det er fryktelig slitsomt. Kan det virkelig være så farlig som AB68f over her mener? Hva kan jeg gjøre når ikke fastlegen synes dette er noe som trenger videre utredning eller behandling? Anonymkode: 231f0...071
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg har tilbakevennende episoder med mastitt og har aldri blitt utredet eller behandlet. Jeg har aldri ammet, operert brystet eller noe sånt. Synes det er så slitsomt med disse periodene, men fastlegen sier betennelsen er såpass mild at det ikke er noe å bry seg om, og jeg har jo hatt det i mange år så da kan det visst ikke være farlig. Men det varer jo i flere uker hver gang, og det er ubehagelig å ha på tøy så det er fryktelig slitsomt. Kan det virkelig være så farlig som AB68f over her mener? Hva kan jeg gjøre når ikke fastlegen synes dette er noe som trenger videre utredning eller behandling? Anonymkode: 231f0...071 Skift fastlege. Anonymkode: 8e031...81c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Jeg vet at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg er overrasket over hva som står her. Kan brystbetennelse, når man ikke har født eller ammet, være et tegn på brystkreft?? Stemmer dette fremdeles? Jeg finner ingen informasjon som knytter brystkreft og brystbetennelse sammen. 😳 Anonymkode: c335f...83a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg vet at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg er overrasket over hva som står her. Kan brystbetennelse, når man ikke har født eller ammet, være et tegn på brystkreft?? Stemmer dette fremdeles? Jeg finner ingen informasjon som knytter brystkreft og brystbetennelse sammen. 😳 Anonymkode: c335f...83a https://amp.cancer.org/cancer/breast-cancer/non-cancerous-breast-conditions/mastitis.html Anonymkode: 53e5d...6e7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): https://amp.cancer.org/cancer/breast-cancer/non-cancerous-breast-conditions/mastitis.html Anonymkode: 53e5d...6e7 Se der ja. Det gjorde jo plutselig tilstanden ca 100 ganger skumlere. Fuck. Anonymkode: c335f...83a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Se der ja. Det gjorde jo plutselig tilstanden ca 100 ganger skumlere. Fuck. Anonymkode: c335f...83a " How does mastitis affect your risk of breast cancer? Having mastitis does not raise your risk of developing breast cancer." Anonymkode: ed013...23d
Rødstrupa Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 Gjest Gjest_Edvardaen_* skrev (På 2.3.2010 den 9.42): Hei Er det noen av dere som har hatt brystbetennelse her uten å amme? jeg går til utredning på sykehuset for det og venter svar på en vevsprøve de tok på fredag. Har fått vite at brystbetennelse uten amming kan være tegn på kreft så er litt spent. For et halvt år siden forandret brystvortene mine seg fra å gå utover til å gå innover. Tenkte ikke noe særlig over det siden jeg har gått ned veldig mye i vekt... dumt av meg kanskje. Noen som har vært i lignende situasjon? Hadde blitt kjempeglad for svar ! 🙂 Vil gi deg et godt råd. Ikke les, Google eller legg ut tråd her om dette. Du gjør klokt i å avvente til du får svar fra sykehuset.😌♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Inflammatory breast cancer has symptoms that are a lot like mastitis and can be mistaken for an infection. If you’ve been diagnosed with mastitis and antibiotic treatment doesn’t help within a week or so, you might need a skin biopsy to be sure it’s not cancer Det var det her som skremte meg. Anonymkode: c335f...83a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Inflammatory breast cancer has symptoms that are a lot like mastitis and can be mistaken for an infection. If you’ve been diagnosed with mastitis and antibiotic treatment doesn’t help within a week or so, you might need a skin biopsy to be sure it’s not cancer Det var det her som skremte meg. Anonymkode: c335f...83a Har du fått antibiotika? Anonymkode: 53e5d...6e7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du fått antibiotika? Anonymkode: 53e5d...6e7 Jeg er på dag 6 av 10 av kuren og hevelsen skulle gått mer ned enn den har gjort. Men jeg får vel vente og se hvordan det ser ut på dag 10. Anonymkode: c335f...83a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er på dag 6 av 10 av kuren og hevelsen skulle gått mer ned enn den har gjort. Men jeg får vel vente og se hvordan det ser ut på dag 10. Anonymkode: c335f...83a Krysser fingrene. Var ikke meningen å skremme deg med linken ❤️ Anonymkode: 53e5d...6e7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #16 Skrevet 20. februar 2023 Hvordan går det nå? Anonymkode: 53e5d...6e7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvordan går det nå? Anonymkode: 53e5d...6e7 Jeg regner med det er meg du spurte 🙂 Hevelsen er fremdeles ikke borte, men har gått noe mer ned. Jeg har oppfølgingstime onsdag neste uke og jeg har ikke fått svar på blodprøvene som ble tatt enda. Så det gjenstår å se. Anonymkode: c335f...83a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg regner med det er meg du spurte 🙂 Hevelsen er fremdeles ikke borte, men har gått noe mer ned. Jeg har oppfølgingstime onsdag neste uke og jeg har ikke fått svar på blodprøvene som ble tatt enda. Så det gjenstår å se. Anonymkode: c335f...83a 🤞 Anonymkode: 53e5d...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #19 Skrevet 23. februar 2023 Jeg har skrevet et par kommentarer her nylig. Liten oppdatering for de som er interessert. Jeg er ferdig på antibiotika og vevet rundt kulen er ikke så veldig hovent og det er ikke så vondt som det har vært. Men kulen er nå steinhard og huden flasser fordi den er så stram. Jeg mistenker abscess og har time hos fastlegen i morgen. Fremdeles ikke svar på blodprøver. Anonymkode: c335f...83a
lympho.dance Skrevet 30. mars 2024 #20 Skrevet 30. mars 2024 Hei, Ser at det var lenge siden, men lurer på hva som skjedde til slutt? 🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå