Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 jeg har i noen dager spist mindre enn jeg pleier, vil tippe rundt 500 kalorier mindre. jeg har også beveget meg mer. grunnen til at jeg har spist mindre er at jeg har vært opptatt hele tiden og ikke fått tid til å spise skikkelig. men nå som jeg har tid igjen, og vil passe på å få i meg mer, er jeg redd for at jeg kan ha skrudd ned forbrenningen så jeg nå legger på meg? er komfortabel med den vekten jeg har beklager hvis dumt spørsmål,har ikke mye greie på dette!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 virkelig? 29 som har vært innom, men ingen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Du trenger nok ikke å bekymre deg for nedsatt forbrenning, spis som normalt du.
bergans Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Problemet er nok at det blir en veldig kunstig tankegang. Metabolisme er ikke en prosess som skrus av og på, eller som en bryter som dimmer lyset. Metablisme er en helt enorm haug av prosesser som alle er styrt av hverandre, og blir finregulert kvart minutt av kvar dag for at kroppen skal klare å fungere så godt som mulig ut fra gitte forutsetninger. Så hva du spiser i to dager, eller ikke, spiller egentlig ikke så mye rolle i det store og hele. Og ikke mye skjer før kroppen blir utsatt for drastiske endringer, som f.eks sykdom, medisinering, sult, overflod, inaktivering, malernæring, hormonforstyrrelser, svangerskap, amming, høy alder (gradvis prosess men forskjellig fra et ungt individ). mange hyler ut om høy eller lav forbrenning som svar på alt som har med at de ikke klarer å gå opp eller ned i vekt. Sannheten er at kliniske metabolske forstyrrelser kan stadfesters hos ca 0.5 % av befolkingen, så det blir som å klamre seg til en svamp hvis man ikke kan svømme. Når det er sagt så diagnostiseres det flere mennesker med dia type II, metabolsk syndrom X, GTI og FGI enn før, men slike livsstilssykdommer er et resultat av feil kosthold og null trening, ikke årsaken til det. Alle har dager hvor en har det travelt og det blir lite mat, men dette kompenseres for de neste dagene hvor ting roes ned og mer mat kan inntaes. Det beste er selvfølgelig å alltid spise jevnt og etter aktivitetsnivå, men en frisk kropp har null problemer med å takle energiunderskudd noen dager. Det du kan merke det mer på er at lave blodsukkernivåer gjør deg mer ukonsentrert, lettere iriirtert, har mindre overskudd og at du er mer sulten. Vekten din forteller deg om inntak vs forbruk er stabilt, og gode indikasjoner på at kroppen din har det bra er at du har greit med overskudd, energi i kvardagen, samt spiser god, sunn mat og trener det du kan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå