Gå til innhold

Om å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Annelise_*
Skrevet

Jeg hadde over en lengre periode en skikkelig slappe-av tilværelse hvor jeg nesten hver kveld satt i sofaen og koste meg med alt jeg hadde lyst på, null aktivitet og bare heiv innpå med alt godt, og jeg mener virkelig heiv innpå. En dag var det NOK, og jeg bestemte meg for å kutte ut. Jeg har kuttet ut alt snop, spiser grovt istedet for loff, sunt pålegg, kuttet ned på mengden av mat, potetgull osv, tar trappa istedet for heisen (jobber i 8 etg) går en tur om ettermiddagen. Jeg har holdt på i en måned nå, og hvor mye har jeg gått ned? JO, hele 1,5 kg!!! Trodde dette skulle bidra til å gå litt mer ned i vekt enn dette, men dengang ei. Nå har jeg lyst til å gi opp hele greia, for dette lille vekttapet kan jeg være foruten,og heller kose meg med all sjokoladen min. Er det noen av dere som har noen tips til meg, skal ned ca 5 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bare skal ned 5 kilo så er du nok ganske slank fra før av? Da har ikke kroppen så mye å ta av heller. Man anbefaler ofte 0.5 kg nedgang i uken, så sånn sett har ligger du litt under det, men kroppen tar tid! Det kan hende du ikke spiser nok, eller fremdeles spiser ting som har mange skjulte kalorier i seg.

En tur om ettermiddagen er vel og bra den, men hvor mye fart er det i den? Er det søndagstur med hvilepuls omtrent? Hvis du setter opp pulsen eller tar deg noen joggeturer 4 ganger i uka så går du nok raskere ned i tillegg til at du kontrollerer inntaket ditt. Det er ikke så mye som skal til. Man teller ikke telle kalorier, bare spise med jevne mellomrom, og litt av alt. Ikke for sent på kvelden, og legg til en del vann per dag.

Hvis du dropper ut og heller koser deg med sjokoladen din så går jo vekta bare enda mer opp! =) Bra du tar tak nå!

Gjest Gjest_Annelise_*
Skrevet

Takk for svar. Vann har jeg ikke vært så flink til å drikke, så det skal jeg bli bedre på. Turene er nok ikke av det raskeste slaget men allikevel, jeg har tenkt at alt er bedre enn ingenting, men nå vet jeg ikke. Alle monner drar jo. Joggetur, det er jeg altfor dårlig til, har ikke kondisjon i det hele tatt og har ikke trent på mange år, ikke synes jeg det er noe spesielt gøy å løpe heller.

Jeg er ikke så veldig slank akkurat, men er heller ikke av de tjukkeste, men vil litt ned for jeg merker at buksene strammet mer og mer. Føler meg litt oppblåst i magen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Så flink du har vært da. Alle de endringene på så kort tid. En kan bli litt for ivrig og, og dersom du spiser for lite, så vli kroppen sette ned forbrenningen og ta godt vare på det lille den får av mat/næring. Jeg vet jo ikke hvor mye og hvor ofte du spiser, men litt mat mange ganger om dagen holder forbrenningen oppe.

Lykke til videre!! Ikke gi opp:-)

Skrevet

Skjønner at det er lett å miste motivasjonen.

Jeg synes du skal pumpe opp farten på gangen din litt, slika t du kjenner du blir varm og får puls. Kanskje du kan få tak i en skritteller slik at det er artig å følge med på, og sette deg noen mål på den.

Vedr mat så spiser jeg selv 5-6 ganger om dagen. Frokost, mellommåltid, lunch, mellommåltid, middag, og kanskje noe smått til kvelds.

Nøtter, avokado, frukt,lett yoghurt som mellommåltid. Grønnsaker eller salat med middagen, mye kylling både til middag og på knekkebrød. Selv spiser jeg kun brød 1 gang om dagen. Ikke less på med mye ost, ta begrenset. Kutt litt ned på sauser og slikt om du bruker det, legg til noe deilig laks du kan krydre med dill og ha 1 potet og salat ved siden av. Ren kyllingfilet med 100 gram ris og stekte grønne bønner. Og drikk 2 glass vann hver gang før du begynner å spise. Holder magen i form og du blir mettere uten å proppe i deg mer mat.

Husk å kun ta 1 porsjon til middag! =)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å bestemme deg for livsstilforandring istedet for å strebe for å miste kilo? Sunn livsstil får deg til å føle deg bedre og ikke oppblåst.

Skrevet
Takk for svar. Vann har jeg ikke vært så flink til å drikke, så det skal jeg bli bedre på. Turene er nok ikke av det raskeste slaget men allikevel, jeg har tenkt at alt er bedre enn ingenting, men nå vet jeg ikke. Alle monner drar jo. Joggetur, det er jeg altfor dårlig til, har ikke kondisjon i det hele tatt og har ikke trent på mange år, ikke synes jeg det er noe spesielt gøy å løpe heller.

Jeg er ikke så veldig slank akkurat, men er heller ikke av de tjukkeste, men vil litt ned for jeg merker at buksene strammet mer og mer. Føler meg litt oppblåst i magen.

Som en annen påpekte her så er 1,5 kg nedgang på en måned omtrent det du kan forvente hvis du skal gå ned på en sunn og varig måte.

Når det gjelder trening så er det flere ting du må tenke på. Du forbrenner like mye om du går 5 km rolig som om du beinflyr. Hvor mye energi du forbruker per tid blir selvsagt forskjellig, men det er det som i fysikken kalles effekt, og måles i watt, som er energi (joule) per tid (sekund). Derimot bruker du selvsagt mer energi om du jogger veldig raskt i en halvtime versus om du går rolig i en halvtime.

Derimot så er det veldig bra å trene for å forbedre kondisjonen uansett om du går ned i vekt eller ikke. Forbedret kondisjon gir lavere blodtrykk, mindre risiko for hjerte- og karsykdommer osv. Mange tror at det vil være et blodslit å forbedre kondisjonen, men det er heldigvis feil. Spesielt når du er helt utrent med elendig kondisjon er det viktig å ta det pent til å begynne med. Helst bør du skaffe deg en pulsklokke, hvis ikke får du bruke pusten som indikator.

Hvilken treningsform du velger er ikke så farlig, så lenge du får opp pulsen. De vanligste måtene å trene utholdenhet er løping, sykling, langrenn og svømming, men også lagidretter som fotball, håndball, basket og dans gir kondisjonstrening. Hvis du skal trene kondisjon målrettet er nok allikevel de fire førstnevnte de beste treningsformene der du lettest kan se fremgangen.

På de første turene skal du helst ikke noe særlig over syregrensen. For en utrent person er det ca. 70% av makspuls, makspulsen er som en tommelfingerregel 220 minus alder. Som helt utrent bør du ligge på 50-60% av makspulsen de første turene. Turene skal ikke være lengre enn at du kjenner deg fullt restituert i løpet av et par dager. Det blir nok et unntak her for de første to-tre turene. Siden muskulaturen din ikke er vant med trening vil du uunngåelig bli skikkelig støl etter de første gangene, det vil nok ta tre-fire dager å bli kvitt. Legg inn minst to hviledager mellom hver økt til å begynne med.

Hvis du ikke synes jogging er noe gøy så er det urealistisk at du vil klare å opprettholde et treningsregime. Da er det bedre å finne en treningsform du liker. Men du MÅ være i mer aktivitet hvis du skal gå ned på en sunn og varig måte, det kommer du ikke utenom.

Skrevet (endret)

Selv om du spiser sunn og næringsrik mat så kan det være du inntar mer mat enn du trenger for ønsket nedgang, før opp hva du spiser i løpet av en normal dag..

Endret av Lotte28
Gjest Gjest_Annelise_*
Skrevet

Jeg tror egentlig jeg får i meg for lite, skriver opp det jeg spiser. Vet at man skal kutte ned på karbohydrater, men det er ikke enkelt, jeg måå ha brød, ellers sulter jeg ihjel. Jeg spiser ingers superrug og dette inneholder de fleste karbohydratene jeg spiser. Leste på nett i går om noe lavkarbo brød??? hvor får man tak i dette? Kan jeg bare gå på bakeren og spørre etter lavkarbo brød?

Skrevet
Jeg tror egentlig jeg får i meg for lite, skriver opp det jeg spiser. Vet at man skal kutte ned på karbohydrater, men det er ikke enkelt, jeg måå ha brød, ellers sulter jeg ihjel. Jeg spiser ingers superrug og dette inneholder de fleste karbohydratene jeg spiser. Leste på nett i går om noe lavkarbo brød??? hvor får man tak i dette? Kan jeg bare gå på bakeren og spørre etter lavkarbo brød?

For mye brød er ikke nødvendigvis bra. Dog er det bare tips å være måteholden med kostholdet. Selv spiser jeg brød minst en gang om dagen, skal nå øke til 2 ganger per dag, og jeg spiser frukt som har karbohydrater, og ris f.eks til middag. Det er jo karbohydrater i alt dette, men hvis jeg kutter ned å blir jeg veldig sliten og trøtt og får ikke utbytte av treningen. Trener man så burde man få i se karbohydrater.

Det er vel mest dritt-karbohydrater som er farlig. Sukker, altså 1 pose med smågodt etc.

Ingers Rugbrød er jo anbefalt av Grete Roede, og det er mange som spiser det der inne og fyker ned i vekt UTEN lavkarbo =) Kos deg med brødet ditt du!

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Syns faktisk det var et ganske bra resultat på en måned jeg! Du kan ikke forvente å gå ned 5kg på en måned, og om det skulle skje så må du isåfall gå så ekstremt til verks at de kommer til å legge seg på igjen med en gang.

BRA JOBBA, og fortsett sånn så skal du se at det fortsetter å gå jevnt og trutt nedover og bli sånn!:D

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
For mye brød er ikke nødvendigvis bra. Dog er det bare tips å være måteholden med kostholdet. Selv spiser jeg brød minst en gang om dagen, skal nå øke til 2 ganger per dag, og jeg spiser frukt som har karbohydrater, og ris f.eks til middag. Det er jo karbohydrater i alt dette, men hvis jeg kutter ned å blir jeg veldig sliten og trøtt og får ikke utbytte av treningen. Trener man så burde man få i se karbohydrater.

Det er vel mest dritt-karbohydrater som er farlig. Sukker, altså 1 pose med smågodt etc.

Ingers Rugbrød er jo anbefalt av Grete Roede, og det er mange som spiser det der inne og fyker ned i vekt UTEN lavkarbo =) Kos deg med brødet ditt du!

Vil bare komme med en kommentar til Ingers Rugbrød. Jeg spiste mye av det i høst og gikk lett ned i vekt (selvfølgelig med andre tiltak også.) Men så sluttet jeg å spise det en periode og vekten stagnerte.

Aner ikke hva det er, men jeg syns det var ekstremt mye lettere å miste vekt når jeg spiste det brødet :P

Noen som vet hvorfor?

Gjest Gjest_Annelise_*
Skrevet

Jeg synes også at jeg har vært veldig flink, iallefall med tanke på alt jeg har kuttet ut av snop..for det er myyye! og det er derfor jeg blir litt frustrert for jeg får liksom ikke noe igjen for det. Det er totalt stopp på vekta nå, og jeg er i ferd med å gi opp hele greia. Har noen tips til sunt kalorifattig pålegg? Har nesten ikke pålegg på egentlig, feks så spiser jeg to brødskiver med en "strek" magerost til frokost

Skrevet
Jeg synes også at jeg har vært veldig flink, iallefall med tanke på alt jeg har kuttet ut av snop..for det er myyye! og det er derfor jeg blir litt frustrert for jeg får liksom ikke noe igjen for det. Det er totalt stopp på vekta nå, og jeg er i ferd med å gi opp hele greia. Har noen tips til sunt kalorifattig pålegg? Har nesten ikke pålegg på egentlig, feks så spiser jeg to brødskiver med en "strek" magerost til frokost

Hva med kalkun og kyllingpålegg? Det finnes jo utrolig mange gode magre kalkun/kyllingpålegg nå, selv bruker jeg mye Priors løvtynne kyllingpålegg og Grilstads italienske kyllingfilet. Jeg synes i hvert fall disse er nammis, rundt 100 kcal per 100 gram, og med det kan man man fråtse litt mer enn med fårepølsa :fnise:

I tillegg er det jo makrell i tomat (ikke så kalorifattig kanskje, men mye sunt fett), fiskekaker og fiskepudding er heller ikke dumt på brødskiva. En bit fiskepudding med litt rødbeter eller andre grønnsaker f. eks. Hvis dette blir noe rart har vi jo den gode gamle kokte skinka, roastbeef, lavkalori syltetøy, kokt egg...

Det er bare å bruke fantastien og lete litt etter det en liker best på skiva. Og ikke nekt deg selv et spes pålegg hvis du har en favoritt, skulle man elske nugatti på skiva er det bedre å belønne seg selv litt med den en gang i uka f. eks, enn å nekte seg selv det. Husk at det er bedre å skape en ny livsstil enn å gå på en diett en ikke liker.

Lykke til videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...