Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #1 Del Skrevet 2. mars 2010 Hva er forskjellen på engelske ordet ider og aider, som det uttales (det ene skrives i either)? Er det samme ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. mars 2010 #2 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Hva er forskjellen på engelske ordet ider og aider, som det uttales (det ene skrives i either)? Er det samme ord? Det er det samme ordet. Uttalen med "ai" er engelsk, med "i" er amerikansk. Ellers er det med stemt th-lyd der hvor du har skrevet "d". Det er på samme måte med "neither". Endret 2. mars 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #3 Del Skrevet 2. mars 2010 Hva er forskjellen på engelske ordet ider og aider, som det uttales (det ene skrives i either)? Er det samme ord? Det er samme ord ja. Kan jo bety forsjellige ting i forskjellige sammenhenger, men det kan såvidt jeg vet alltid uttales på begge måter. Ider er kanskje mest vanlig i USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #4 Del Skrevet 2. mars 2010 Det var rart, for jeg kan sverge på at jeg hørt både den amerikanske uttalen og den engelske uttalen av amerikanere i amerikanske filmer. Men det har kanskje også med dialekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 2. mars 2010 #5 Del Skrevet 2. mars 2010 Det er, som de andre sier, to måter å uttale samme ord på: either ei·ther /ˈiðər, ˈaɪðər/ Show Spelled[ee-ther, ahy-ther] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 2. mars 2010 #6 Del Skrevet 2. mars 2010 Både either og neither kan uttales på to forskjellige måter, men det er fortsatt samme ordet og skrivemåte. KOmmer litt an på UK eller US bakgrunn, samt dialektforskjeller. Det er forøvrig ord som pussig nok blir mer brukt blant den litt mer kultiverte massen, og ikke av chavs/neds. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #7 Del Skrevet 2. mars 2010 Let's Call The Whole Thing Off Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 4. april 2010 #8 Del Skrevet 4. april 2010 Det er visst som Belladonna sier, men i faktisk bruk blir begge varianter brukt på begge språk. I løpet av 5 år i England har jeg hørt mange briter som sier ˈiðər, uten at folk reagerer på det. Og jeg vet det er det samme i USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå