Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Jeg skal kjøpe meg leilighet og dette er helt nytt for meg, og jeg er usikker på mye rundt dette! Men er det noen som kan fortelle meg forksjell på andel og selveier? Kjøper man andel må man betale fellesutgifter? Betaler man KUN på lånet hvis man kjøper selveier? Gir banken lettere lån til eks selveier enn andels?
Gjest Mann på 45 Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Jeg skal kjøpe meg leilighet og dette er helt nytt for meg, og jeg er usikker på mye rundt dette! Men er det noen som kan fortelle meg forksjell på andel og selveier? Kjøper man andel må man betale fellesutgifter? Betaler man KUN på lånet hvis man kjøper selveier? Gir banken lettere lån til eks selveier enn andels? Forskjellen er at du ved selveier har full bruksrett av leiligheten. Ved en andelsleilighet eier du en forholdsmessig andel av borettslaget. Dersom du skal leie ut leiligheten vil det i praksis bety en forskjell. Ved andelsleilighet så er det som du sier fellesutgifter. Dette kan være kabel tv, strøm i fellesarealer, renhold, kommunale avgifter og evt renter og avdrag på fellesgjeld. Dersom du kjøper selveier må du fortsatt betale kommunale avgifter, strøm i fellesområder etc. Ofte er du med i et sameie også. Om banken lettere gir lån er vanskelig å si. Det kommer helt ann på din betalingsevne og prospektet. Jeg har selv hatt to andelsleiligheter og har meget gode erfaringer, men det er lurt å sjekke borettslaget litt. Ikke vær redd for høy fellesgjeld, men sjekk betingelser og hvordan laget er organisert. Husk at prisen du betaler både er "prisen" samt "andel av fellesgjeld". Mange er litt redde for høy fellesgjeld så mange er totalt sett lavt priset.
Titti72 Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 I mitt nåværende og forrige sameie, hadde vi husleie på 2.300,- - 2.600,-. Dette går til strøm, garasje (for de som har), vaktmester, renovasjon, forsikring på bygget o.l. Alle ting som skal fikser, som rebabiliteringer gjør at husleia øker. Sjekk om det er mye fellesgjeld der du skal kjøpe, og om det er et nytt sameie/andels.
Ella_Grey Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 (endret) Selveier: du må finansiere hele kjøpesummen selv. Vha egenkapital og lån. Borettslag: Du finansierer selv en del av kjøpesummen, borettslaget finansierer resten <-dette er fellesgjelden. Nye borettslagprosjekter har ofte en 60/40 finansiering - 60% fellesgjeld 40% egenkapital. MEN en tid ble egenkapitaldelen satt ned, tror nesten helt ned mot 10%. Dette gjorde at mange kom seg inn på boligmarkedet, men tok på seg en enorm fellesgjeld (dette er det som kalles lavinnskudd). Skal du kjøpe borettslag så bør du sjekke: -er det mange leiligheter i borettslaget. Unngå de med få leiligheter. Ryker en andelshaver må de andre betale dennes fellesgjeld, og er det få å dele på blir det ofte en dominoeffekt som kan ende med at borettslaget går konkurs og du taper hele innskuddet - selvfølgelig litt avhengig av hvor stor gjelda er. -er det fast eller fytende rente OG hva er renta. Endel borettslag bandt renta i panikk, da den gikk opp sist. Noen fikk en altfor høy fastrente. = høye fellesutgifter = andelshavere klarer ikke betale = mer på de andre = borettslaget kan gå konkurs. -Er fellesgjelda avdragsfri, i så fall hvor lenge. Et lån på 1,5 mill som du bare betaler renter på koster ca 4000 i mnd, når avdragene kommer må du regne med at felleskostnadene stiger med 6000. Altså kanskje dobles. -Når ble borettslaget bygd. Boligkomplekser bygd under den verste byggeboomen kan ha en del feil. Ting skulle gå fort, det var ikke alltid tid til å vente på at f.eks bygg fikk tørke ordentlig. Gamle bygg bør du sjekke når de ble renovert. Om det er planer om å gjøre noe i nærmeste fremtid, dette kan gi økt månedlige utgifter. Uansett gammelt nytt, selveier/andel; sjekk badet! Når du legger inn bud, kan du godt ta forbehold om at en fagmann skal sjekke leiligheten. Borettslag kan være et bra alternativ hvis det er veldrevet og ikke har for stor gjeld. Det oppnår oftere lavere rente enn det du vil få alene, det er en del gunstige avtaler både på strøm, kabeltv, internett etc. Fellesutgifter har du både i selveier og andel, det dekker f.eks forsikring av bygg, felles strøm, kabel-tv, vedlikehold etc. Men ved andelsleiligheter skal fellesutgiftene også dekke borettslagets gjeld, så fellesutgiftene blir mye større. Om bankene gir lettere lån til det ene eller det andre vet jeg ikke helt. Det kommer nok an på hvor stor fellesgjelden er, generelt er det 'lettere' å komme seg inn på markedet via borettslag enn selveier. Sørg for at du har finansieringen i orden først, så vet du hvor mye du kan bruke. Dette ble kanskje litt langt, og litt mye - øser virkelig av min kunnskap her Håper du fikk noe ut av det, og lykke til med boligjakten. Endret 2. mars 2010 av Ella_Grey
Blowers daughter Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Slett ikke alle borettslag har fellesgjeld, og da blir ikke forskjellen så stor økonomisk. Undersøk om styret har planer om store oppgraderinger de neste årene, som f eks fasade, bad, veranda osv. Og bruk hodet, om fasaden er veldig slitt, sier det seg selv at den bør oppgraderes innen rimelig tid, og da bør du ta høyde for at borettslaget muligens tar på seg gjeld. Sameier kan forøvrig også gjøre dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå