Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Alle forteller meg at jeg burde ha BSU. Jeg har lest på siden til banken min at man kan spare opp til 150'000 kr der.

Det jeg lurer på er da: Jeg har over 150'000 kr på sparekonto.. Hvorfor vil det da lønne seg for meg å ha penger på BSU? Jeg vet at banker ser positivt på BSU når man skal ta opp lån osv., men det virker litt meningsløst for meg å låse fast pengene mine på en konto jeg kun får bruke til bolig, når jeg allerede har en behagelig sparekonto..

Noen tanker/tips/innspill?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kjempe fint at du har klart å spare opp så mye penger på sparekonto. Grunnen til at du likevel bør spare i BSU er bl.a. at du får skattefradrag. Hvis du sparer maksimumsbeløpet på 20 000 kr i året, får du 4 000 i skattefradrag. I tillegg gir de fleste banker deg svært god rente på bsu kontoen.

I tillegg er pengene sperret sånn at du ikke kan bruke de på alt annet tull. (du kan det hvis det er krise, men da må du betale tilbake skattefordelen.)

Jeg vil derfor råde deg til å fortsette å være flink til å spare, og spare opp 150 000 kr til på bsu konto. Da stiller du veldig godt når du skal kjøpe bolig en gang.

Skrevet

Hvis du har såpass mye penger spart allerede, så er jo det bare flott og banken ser jo at du kan spare.

Det fine med BSU er jo at du får igjen penger på skatten. Hvis du har råd, så ville jeg bare opprettet en BSU-konto og puttet inn et beløp hver mnd eller når du føler for det.

Er jo alltids kjekt å ha penger til egenkapital og oppussing og andre ting til boligen.

Du må absolutt ikke ha BSU for å få lån til bolig så lenge banken ser at du kan spare.

Skrevet

Som rødtoppen skriver...

Foutsatt at du betaler skatt, så får du en fantastisk reell rente på BSU, om du regner med de 4000,- du får rett tilbake på skatten.

BSU er en helt utrolig spareform. Som attpåtil er "sikker som banken".

Mye bedre enn aksjefond til og med. Der du også må leve med usikkerheten.

Skrevet

Er det noen som vet hvorfor man ikke kan ha mer enn 150'000 der? Det virker bare så rart på meg, man har jo ikke sjans til å få bolig for den summen...

Skrevet
Er det noen som vet hvorfor man ikke kan ha mer enn 150'000 der? Det virker bare så rart på meg, man har jo ikke sjans til å få bolig for den summen...

Det er ikke meningen at du skal få bolig til den summen.

Men, det skal inspirere unge mennesker til sparing til boligformål.

Summen er nettopp forhøyet fra 100.000

Jeg har sagt det før...

Ordningen er så gullkantet at hadde det vært mulig (jeg er for gammel)så hadde jeg solgt alle mine aksjer og satt pengene i BSU.

Denne ordningen koster skattebetalerne en del, men kunne jo vært noe høyere. Enig der. Men ikke alt for høy. Maks 250.000,- f eks.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke meningen at du skal få bolig til den summen.

Men, det skal inspirere unge mennesker til sparing til boligformål.

Summen er nettopp forhøyet fra 100.000

Jeg har sagt det før...

Ordningen er så gullkantet at hadde det vært mulig (jeg er for gammel)så hadde jeg solgt alle mine aksjer og satt pengene i BSU.

Denne ordningen koster skattebetalerne en del, men kunne jo vært noe høyere. Enig der. Men ikke alt for høy. Maks 250.000,- f eks.

Enig med deg! Jeg sparte i BSU da jeg var under aldersgrensen, og det angrer jeg ikke på. Et "gratis" skattefradrag og en fordelaktig sparerente er verdt å ta med seg. Bankene er dessuten mye mer velvillig innstilt til kunder med BSU. TS har jo uansett vist god evne til sparing, men han/hun blir jo rene drømmekunden med en full BSU-konto og en pen sparekonto. Da jeg søkte boliglån i samme situasjon, altså med både sparekonto og BSU i ryggen, var banken min veldig velvillig innstilt. (Faktisk altfor velvillig etter min smak - jeg kunne fått et mye større boliglån enn jeg selv hadde satt som øvre grense, men de er noe strammere nå, noe som igjen forsterker behovet for en sunn økonomisk sans.)

Super ordning. Såfremt du har skattbar inntekt er det bare å begynne sparingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Sambo begynte å spare i BSU når han skulle ta opp huslån, dette fordi han fikk gunstigere lån i banken om han også sparte i BSU (hadde en god del spart på høyrentekonto fra før)

Jeg har spart i BSU siden jeg var 18 (ikke full sparing alle årene, da jeg er student og ikke får noe skattefritak da jeg tjener for lite.)

Skrevet (endret)

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, når det gjelder BSU.

Denne ordningen er så god, at jeg vet flere som bare fortsetter med den om de kjøper leilighet/hus.

Tar heller et høyere lån, for så å bruke BSU pengene til å betale ned lånet når man har nådd maksgrense, eller aldersgrense.

Men, man må jo selvfølgelig klare det da.....

Endret av Østlandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...