Gå til innhold

Er det dyrere å være singel?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har fått høre at det er dyrere, hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig er det det. Samfunnet er ikke lagt opp til at man er singel, man får uansett samme avgifter (lisens, kommunale avgifter, osv), og matvarer og slikt kommer ofte i store pakker som ikke er beregnet på enslige.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt klart. For å nevne noen punkter:

* Bolig. To personer behøver nødvendigvis ikke større plass enn en person.

* Strøm, telefon, internet, osv.

* Transport. Særlig bil, dersom man som par klarer seg med en bil.

* Mat. Pakninger i butikken er oftest posjonert til to eller flere personer.

* Reiser. En må f.eks. betale ekstra for enkeltrom på hotel, samt at en ofte får bedre pakkepris for to som reiser sammen.

Kort sagt masse utgifter som ikke dobler seg selv om to flytter sammen. Kostnaden per person blir altså lavere.

Synd at regjeringen ikke ønsker å ta i dette, skattemessig eller lignende.

Gjest Gjest
Skrevet

Klart det er dyrere når én person må bære alle utgiftene helt alene.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mye dyrere å være en familie enn å være singel.Som familie trenger man større plass og bo, det blir dyrere både i forhold til lån og strøm. Mat. klær, sportsutstyr, ferie, alt koster mer for min familie på fem, enn om jeg skulle bodd alene. Tv lisens og kommunale avgifter er vel de minster regninger man har når man er familie med huslån, barnehage og to biler.

Jeg synes det er sytete å klage på at det er så dyrt å være singen. Tror ikke det finnes så mange familier som har like god råd som mange single.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er mye dyrere å være en familie enn å være singel.Som familie trenger man større plass og bo, det blir dyrere både i forhold til lån og strøm. Mat. klær, sportsutstyr, ferie, alt koster mer for min familie på fem, enn om jeg skulle bodd alene. Tv lisens og kommunale avgifter er vel de minster regninger man har når man er familie med huslån, barnehage og to biler.

Jeg synes det er sytete å klage på at det er så dyrt å være singen. Tror ikke det finnes så mange familier som har like god råd som mange single.

jada, familier har større utgifter til mat, men de har også flere til å ta utgiftene, så summen hver enkelt må betale blir mindre. Skjønner?

To personer kan f.eks godt bo i samme type leilighet som en enslig person, så der blir jo boutgiftene halvert. Man diskuterer ikke her om totalutgiften blir høyere, men om det blir dyrere for enkeltpersonen.

Gjest Gjest
Skrevet

For meg er det dyrere å være samboer enn det var å være singel.

Skrevet

Jeg og samboeren bruker faktisk mer på mat nå enn vi gjorde da vi bodde hver for oss. Samboeren spiste mye billig ferdigmat før (frossenpizza etc), men også mye godteri/brus og liknende, mens jeg liker å lage "ordentlig" mat, middager med tilbehør etc.

Så nå betaler jeg mer pga alt snopet til samboeren, mens han må betale mer enn før for middag og annen mat.

Er ikke store forskjellene det er snakk om da, men blir dyrere enn før for begge iallfall :)

Når det gjelder husleie er faktisk det også dyrere for oss, vi bodde begge i små 1-roms leiligheter før vi flyttet sammen, men vi trengte større plass når det ble to som skulle bo der, og endte opp med rundt 1000 kr mer i måneden i husleie.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og samboeren bruker faktisk mer på mat nå enn vi gjorde da vi bodde hver for oss. Samboeren spiste mye billig ferdigmat før (frossenpizza etc), men også mye godteri/brus og liknende, mens jeg liker å lage "ordentlig" mat, middager med tilbehør etc.

Så nå betaler jeg mer pga alt snopet til samboeren, mens han må betale mer enn før for middag og annen mat.

Er ikke store forskjellene det er snakk om da, men blir dyrere enn før for begge iallfall :)

Når det gjelder husleie er faktisk det også dyrere for oss, vi bodde begge i små 1-roms leiligheter før vi flyttet sammen, men vi trengte større plass når det ble to som skulle bo der, og endte opp med rundt 1000 kr mer i måneden i husleie.

Men hvis du legger på forsikringer, nettleie på strømmen, lisens, telefon og andre regninger som er like store om man er en eller fler kommer du fortsatt i minus da?

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Som mann er det dyrere å være i et forhold enn å være singel.

For kvinner er det motsatt

Skrevet
Men hvis du legger på forsikringer, nettleie på strømmen, lisens, telefon og andre regninger som er like store om man er en eller fler kommer du fortsatt i minus da?

Jepp. Skal nevnes at strøm og internett var inkludert i husleien der vi bodde før, men ikke nå lenger.

Fasttelefon har vi ikke, og tvlisens er det samboeren som hele tiden har betalt:)

Så økonomisk sett er samboerskap et tapsprosjekt for oss;)

Gjest Gjest
Skrevet
jada, familier har større utgifter til mat, men de har også flere til å ta utgiftene, så summen hver enkelt må betale blir mindre. Skjønner?

To personer kan f.eks godt bo i samme type leilighet som en enslig person, så der blir jo boutgiftene halvert. Man diskuterer ikke her om totalutgiften blir høyere, men om det blir dyrere for enkeltpersonen.

Nei, om vi deler utgiftene på to blir det fortsatt dyrere enn for en. Jada, vi har to lønninger, men vi kan jo ikke dele summen på 5 fo

rdi om vi har tre barn.( om alle vi fem skal ha ski koster det ca8000 kr. Deler vi det på to blir det 4000 pr person. Om en singel skal kjøpe ski koster det kun det et par ski koster.Maks 2000.Altså mye blilligere.)

Sjekk hva det koster å ha barn så vil du fort finne ut at det er rimeligere å være singel. Jeg har jo vært det selv, og utgiftene var jo ikke i nærheten av jeg har nå som mor. Men jeg husker jo også at jeg klaget på hvor urettferdig det var at jeg skulle betalen like stor lisens som familen.Men det var vel fordi jeg faktisk ikke visste hvor mye det koster å ha familie.

Gjest Gjest
Skrevet
Som mann er det dyrere å være i et forhold enn å være singel.

For kvinner er det motsatt

:snurt: Stemmer ikke for min del. Jeg får gjøre mannen min oppmerksom på denne regelen slik at vi får ordnet opp i økonomien vår.

Skrevet
Nei, om vi deler utgiftene på to blir det fortsatt dyrere enn for en. Jada, vi har to lønninger, men vi kan jo ikke dele summen på 5 fo

rdi om vi har tre barn.( om alle vi fem skal ha ski koster det ca8000 kr. Deler vi det på to blir det 4000 pr person. Om en singel skal kjøpe ski koster det kun det et par ski koster.Maks 2000.Altså mye blilligere.)

Sjekk hva det koster å ha barn så vil du fort finne ut at det er rimeligere å være singel. Jeg har jo vært det selv, og utgiftene var jo ikke i nærheten av jeg har nå som mor. Men jeg husker jo også at jeg klaget på hvor urettferdig det var at jeg skulle betalen like stor lisens som familen.Men det var vel fordi jeg faktisk ikke visste hvor mye det koster å ha familie.

Selvfølgelig er det dyrere å være en familie med x-antall barn, men det er dyrere å være single enn å bo sammen to voksne uten barn.

Det er jo en grunn til at enkelte velger å bo i kollektiv eller dele leilighet, selv om de ikke er et par.

Skrevet

Men det er dyrere å være singel likevel, tenk om du skulle hatt de tre barna alene, da? ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Men det er dyrere å være singel likevel, tenk om du skulle hatt de tre barna alene, da? ;)

Med dagens støtteordninger er jo ikke det noe problem. Jeg jobber redusert stilling fordi jeg vil ha tid til mine egne barn. Jeg ville faktisk få bedre økonomi som alenemor.

Skrevet
Med dagens støtteordninger er jo ikke det noe problem. Jeg jobber redusert stilling fordi jeg vil ha tid til mine egne barn. Jeg ville faktisk få bedre økonomi som alenemor.

Tjener mannen din virkelig mindre enn det du ville fått i støtte som alenemor?

Gjest Gjest
Skrevet

Å være singel sier ingenting om man har barn eller ikke.

Dersom man skal sammenligne familier med barn bør den single som det sammenlignes med også ha barn...

F.eks singel far/mor med barn han/hun betaler barnebidrag for.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Har fått høre at det er dyrere, hva mener du?

Ja, det er klart.

Vi som er single og "eneboer" betaler alt selv og har ingen å dele utgiftene med.

Husleie, boliglån,TV-lisens, internett, praktiske redskap og utstyr, og andre lån, strøm, bil, veiavgift, bensin, leie av lokale ved tilstelninger, bompenger, bilservice/dekk, klær, mat, forsikringer, elektriske artikler, vedlikehold i bolig, møbler, reiser (hotellrom og flyreiser kan være dyrere for en single), ekstra uventede utgifter, fødselsdagsgaver, bryllupsgaver og julegaver: man er alene om alt - der hvor par normalt sett deler.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Jepp. Skal nevnes at strøm og internett var inkludert i husleien der vi bodde før, men ikke nå lenger.

Fasttelefon har vi ikke, og tvlisens er det samboeren som hele tiden har betalt:)

Så økonomisk sett er samboerskap et tapsprosjekt for oss;)

Dere har jo nå en å dele husleien med, samt mat- og drikkeutgifter?

Skal det ikke mye til før det lønner seg økonomisk å være single fremfor par?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...