Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anja_*
Skrevet

Jeg kjøper stadig cd'er. Fortrinnsvis musikk. Så kjøpte jeg en avspenningcd fra et nettfirma. Kjøpte den via en forhandler og veileder. Ble sagt at det var et pluss å ha den på mp3-spiller.

Den har kopisperre. Ergo så får jeg ikke den over på mp3. Jeg får ikke brukt den på reise eller på soverom. Jeg føler meg rimelig lurt. Betalte 200 kr. for den.

Jeg vet at det er mulig å omgå kopisperre.

Noen tips og råd=

Videoannonse
Annonse
Gjest VinglePetter
Skrevet

Hvis du kjøpte den som privatperson på en nettbutikk eller ett postordrefirma, kan du kreve CD'en returnert og pengene tilbake. Ingen spørsmål.

Du har også visse rettigheter om den er kjøpt i butikk, men da må du ha en fornuftig "grunn". Noe jeg synes det virker som du har.

Men du kan jo uansett snakke med dem du kjøpte den av.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du kjøpte den som privatperson på en nettbutikk eller ett postordrefirma, kan du kreve CD'en returnert og pengene tilbake. Ingen spørsmål.

Angreretten gjelder bare dersom varen koster over 300kr

Gjest VinglePetter
Skrevet

Isåfall. Tough luck - som det heter på nynorsk.

Skrevet

Har du en referanse på den?

Skrevet (endret)

Fra §2 i angrerettloven:

Loven gjelder ikke for:

[...]

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

http://lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

Så det er helt riktig. Du kan derimot kreve kjøpet hevet, siden tingen ikke har de egenskaper du ble forespeilet på kjøpstidspunkt.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Takk!

Enig når det gjelder heving av kjøpet, vil tro det for eksempel er forbrukerkjøpslovens §16c som kommer inn hvis det er forhandleren som har sagt at den egner seg til bruk i mp3-spiller, verre om det er denne veilederen som har sagt det om mp3.

Det enkleste er trolig å omgå kopisperren f.eks. gjennom et analogt hull.

Skrevet

Ja, vanskelig er det ikke. Ofte så er disse kopisperrene av en slik kvalitet at de ikke gjør noe som helst, jeg har rippet flere kopisperrede cd-er uten å trenge å gjøre noe annet enn jeg vanligvis gjør.

Gjest Gjest_Anja_*
Skrevet

Takker for svar :)

Den er kjøpt utefor fast utsalgssted. På et kurs jeg var på. Kursholder/veileder som solgte. Uten kvittering. De som lager cd'n har nettside da.

Saken er at jeg gjerne vil beholde cd'n, men også få den som mp3 så jeg får benyttet meg av den i flere situasjoner.

Til feuerstein:

Hva menes med et analogt hull?

Til Zzysx:

Jeg prøvde å rippe den, men cd'n viser kun to snarveier på 1 kb hver. Hvilket program bruker du når du ripper cd?

Noen sa at det kunne hjelpe å sette en liten tapebit på starten av plata. Leses den utenifra og innover som en LP-plate? Hvor setter jeg ev. en tape?

Skrevet

Du kan bruke mye til det, men selv har jeg brukt enten audiograbber eller quintessential player.

Skrevet
Til feuerstein:

Hva menes med et analogt hull?

At du spiller den med f.eks. discman eller annen frittstående musikkspiller, så tar du en kabel derfra og til pcen som står på opptak. Før du begynner med denslags mener jeg du bør prøve ripping med noe av det Zzyzx anbefaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...