Gå til innhold

Flytting av statlige arbeidplasser

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er så enig med E.Lae - man er faktisk et menneske fordi om man bor i Oslo!!

Synes rett og slett det er grusomt at man i det hele tatt kan tenke på å flytte arbeidplasser ut i "ødemarken".. men jeg tror kanskje det kunne vært en fordel med flere Oslofolk ute i distriktene, slik at man fikk noe vettugt ute der også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig. Resten av landet synes det er overvekt av dårer i hovedstaden.

Det har vel ikke noe med umenneskelighet å gjøre, men å unngå at alle velutdannede mennesker flytte til oslo (de er nemlig ikke fra oslo alle sammen..) Bitter pille å svelge, men resultatet tror jeg blir bra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmmm...skal jeg si dette :roll:

Ja, det er selvfølgelig mye bedre at allerede etablerte arbeidsplasser går til de "nødne" (alltid jamrende folka) i distriktene. Folka i Oslo kan man bare drite i..det gjør de jo allerede.

Skulle ikke forundre meg om det har sneket seg inn en byråkrat fra distriktsnorge inn i "maktens korridorer". Er det en ting folk der kan så er det å snakke folk rundt, og å grine til seg det som de måtte ønske seg.

Skrevet

Synes det er litt drøyt å flytte veletablerte bedrifter og ikke minst arbeidsplasser opp med roten og ut av Oslo. Man bør jobbe for å etablere interessante arbeidsplasser over hele landet - men hvorfor ikke tenke ut noe nytt enn å flytte på folk. Ganske kjipt for de som er etablerte med familie i Oslo.

Nå har jeg ikke helt oversikten over hvor mange de har flyttet til nå og hvor mange som ble med på lasset. Noe polargreier ble jo flyttet nordover og det gikk ikke så verst tror jeg. Kanskje om noen år er alt glemt ......

Jeg tror for de fleste så er arbeidssted like viktig som arbeidsinnhold. De bedriftene man skal flytte har mye erfarne folk og de må omtrent bygge opp alt på nytt ved flytting.

Så jeg er nok ikke spes. for.

Skrevet
Jeg er så enig med E.Lae - man er faktisk et menneske fordi om man bor i Oslo!!

Synes rett og slett det er grusomt at man i det hele tatt kan tenke på å flytte arbeidplasser ut i "ødemarken".. men jeg tror kanskje det kunne vært en fordel med flere Oslofolk ute i distriktene, slik at man fikk noe vettugt ute der også!

:hoho:

Nå skal jeg slippe en bombe: Det finnes et liv utenfor Oslo-gryta, også!

Faktisk finnes det et helt land, med opptil flere byer!

Helt seriøst, altså!!!

Noen påstår til og med at de har observert menneskelig liv!!! :ler:

Alvorlig talt: Hvorfor skal "alt" ligge i Oslo, når flesteparten av landets 5 millioner innbyggere faktisk bor utenfor? At det er tøft å rykke mange familier opp med rota er noe helt annet. Men i alle år har jo vi fra "provinsen" vært nødt til å flytte på oss hvis vi ønsket å beholde jobbene våre. Nå er det på tide med et rollebytte - nemlig! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, håper da for Guds skyld at alle innflytterne til Oslo flytter ut igjen nå som de har sjansen.

Skrevet

Jeg blir litt lei av språket her "ødemarken" og "distriktsnorge".

Oslo er slett ingen storby, det er en pitteliten landsby i en steinrøys nesten oppå nordpolen. jeezuz.

Hvis alle innflytterne hadde reist fra oslo (og alle jobber for de utdannede) hva hadde blitt igjen da? Trikkeførere og plata-kompiser med kniks i knea?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er en bondetamp med arbeiderklassegener, men jeg uttaler meg nå litt allikevel:

Jeg synes ikke noe om å flytte ut allerede etablerte arbeidsplasser og kompetansemiljøer ut av Oslo. Ikke er det smart, ikke er det god personalpolitikk og det er definitivt ikke billig.

Derimot synes jeg Staten bør være mye, mye mer bevisst på å faktisk etablere nye arbeidsplasser utenfor Oslo.Det som hittil har skjedd, er jo at samtidig som man med mye ståk og halloi har vedtatt å flytte ut ymse tilsyn, så har departementene est ut noe aldeles hemningsløst i sin bemanning. Hva i all verden er hensikten med sånn dobbelhet?

Skjerpings, staten! Skjerpings, Victor Normann! Og ikke løp til moderatorene og klag!

:ler:

Skrevet

På sikt er utflytting greit, helt i orden å fordele kompetanse i landet. Men å flytte alle direktoratene med over 100 juristarbeidsplasser på en gang synes jeg er å gå for raskt frem.

Skrevet
Jeg synes ikke noe om å flytte ut allerede etablerte arbeidsplasser og kompetansemiljøer ut av Oslo. Ikke er det smart, ikke er det god personalpolitikk og det er definitivt ikke billig.

Derimot synes jeg Staten bør være mye, mye mer bevisst på å faktisk etablere nye arbeidsplasser utenfor Oslo.Det som hittil har skjedd, er jo at samtidig som man med mye ståk og halloi har vedtatt å flytte ut ymse tilsyn, så har departementene est ut noe aldeles hemningsløst i sin bemanning. Hva i all verden er hensikten med sånn dobbelhet?

Jeg er så enig med deg Trøffelhelten!

Jeg synes Staten bør etablere nye arbeidsplasser utenfor Oslo, men å bare flytte arbeidsplasser til distriktene vitner om en utrolig dårlig personalpolitikk. Jeg synes det er arrogant iforhold til arbeidstakerne - dette er tross alt mennesker med familie og bolig i Oslo.

Jeg reagerer også på at ingen partier på riksplan reagerer på dette. Det er liksom greit at Oslo-folk får arbeidsplassene sine flyttet ut av byen sin.

Skrevet

Her nikkert jeg mye, gitt!

Dette dreier seg ikke bare om personalpolitikk, heller. Det dreier seg om hastverksvedtak og lavmål hva konsekvensanalyser angår.

Luftfartstilsynet...tenk på det! Norman trumfet gjennom det å flytte et så tungt, viktig, kompetanseavhengig miljø, basert på en konsekvensanalyse skrevet med venstrehånda... Hele analysen kunne leses på 5 min! Ifølge folk som har lest den...

Er ikke dette egentlig ganske skremmende? Ingen blir med på flyttelasset (lederen skal vel pendle en periode, så jeg i DN), og det eneste fagmiljøet de har å rekruttere fra i Bodø (korriger gjerne, hvis det finnes Bodø.væringer her) er Widerøe. Og ansatte i Widerøe må jo isåfall gjennom en karantenetid i første omgang.

Man ansetter ikke folk med tilknytning til et flyselskap rett inn i et tilsyn som skal behandle saker med nøytrale øyne.

Bare ett eksempel, men jeg blir helt oppgitt av sånt noe, og synes Norman har fått altfor lite kritiske sprm rundt disse vedtakene.

Dette med Luftfartstilsynet bekymrer meg faktisk. Hva med alle prosjekter som ennå ikke er avsluttet? Hva skjer med motivasjonen til de som sitter på slike prosjekter, og vet at de ikke skal fortsette i denne jobben så allikevel? Jeg kan ikke riktig huske hvor mange år man mente det ville ta å etablere et nytt fagmiljø i Bodø, men det var endel.

Hva skjer i mellomtiden? Er det ikke en stor fare for at mange viktige saker blir liggende i vakuum, evt nedprioritert?

Synes dette med distriktspolitikk blir en annen debatt, selv om Norman har valgt å bruke tunge fagmiljøer for å vise handlekraften sin og fremstå distriktsvennlig.

Litt Disneylandsk, nesten.

Trøffel sier det greit! Hvorfor ikke storme kontoret hans en dag? Vil være med isåfall. Har en zillion spørsmål å stille ham.

Skrevet

:o Sprm å stille Norman, altså. Ikke trøffel...

Gjest Anonymous
Skrevet
:o Sprm å stille Norman' date=' altså. Ikke trøffel...[/quote']

Pokker, og så jeg som håpet...

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

For de som måtte tro det; nei, jeg sitter ikke i Oslogryta og "synser"..jeg, som er fra Oslo sitter nemlig her "ufrivillig"ute i "ødemarken" og "synser"..

Og jeg kan bare si; stakkars de som må flytte ut hit!

Gjest Anonymous
Skrevet
For de som måtte tro det; nei, jeg sitter ikke i Oslogryta og "synser"..jeg, som er fra Oslo sitter nemlig her "ufrivillig"ute i "ødemarken" og "synser"..

Og jeg kan bare si; stakkars de som må flytte ut hit!

Fint om du definerer denne ødemarken din litt nærmere.

Begen? Bærum? Loppa?

:briller:

Skrevet

Hvert år legges det ned massevis med arbeidsplasser i landbruket.

Da nikkes det, og man sier: Mm. Sånn må det være. Rasjonalisering må vi ha.

Stadig vekk legges det ned bedrifter i hele Norge. Små plasser blir da ofte hardt ramma, fordi i mange tilfeller jobber "hele" bygda i samme bedrifta.

Da rister man litt på hodet og sier: Ja ja det var trist... Dagen etter tenker ingen på det.

Os stadig vekk opplever mennesker rundt i hele Norge at veldrevne bedrifter plutselig skal flytte. Hvor? Jo til Oslo. For det er jo der det skjer. (...?)

Da sier man: Ja selvfølgelig! Logisk det da!

Så jeg kunne tenke meg at det "skjedde" litt mindre i Oslo jeg. I alle fall kunne jeg tenke meg at det "skjedde" litt mer rundt om kring i de andre byene og tettstedene i dette landet.

Ved å spre statlige arbeidsplasser er man med på å starte stabile arbeidsplasser mange plasser. Og det er viktig for at mennesker skal bosette seg der, og i neste omgang skape nye arbeidsplasser.

Jeg kunne også tenke meg at det snart ble slutt på gnålet!!! Jeg synes ikke så veldig synd på de som mister jobbene sine fordi arbeidsplassen nå (kanskje!) skal ut av Oslo. Ikke mer synd enn jeg synes på alle de som opplever at det akkurat motsatte skjer i alle fall! For de første kan de velge å bli med. Det er ikke noe nytt at mennesker må flytte/pendle dit det er jobber. Og dessuten har de jo nå en gylden sjanse til å komme seg ut av Oslo som er en så "forferdelig dyr by og bo i". Argumentet så langt for å ikke flytte har jo vært at det ikke finnes arbeidsplasser andre steder.

Dessuten fikk i alle fall alle de som ha valgt å ikke bli med tilsynene ut av Oslo, garanti om at de har fortrinnsrett til andre offentlige stillinger. Det er en garanti de fleste andre som mister jobbene sine bare kan drømme om!!

Skrevet

Hva med de som ufrivillig må flytte til oslo?

Man kan vel ikke forvente annet enn at staten er en smule inkonsekvent. Jeg tror man må fokusere på det veldig store bildet, og regne med masse smuler og dritt, skal det bli noen fremgang her i landet. Det går litt på hold-deg-fast og tre hjul i svingene-metoden.

Distriktstrondheim f.eks har jo et tungt teknologimiljø, og supre forhold for rekruttering. Er det særlig miljø her? Nope. Leste et sted at Nokia hadde kunnet ligget i distriktstrondheim, hvis de som bestemmer hadde vært litt mindre sidrompa og litt kjappere. Trondheim kunne jo blitt et senter for teknologisk innovasjon. Bergen er vel store på jus? Media? Stavanger er vel den eneste byen utenfor oslo som faktisk har funnet sin nisje hvor oslo ikke kan konkurrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...