Gå til innhold

papir om erklæring fra brudeparet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

forstår ikke helt dette her. når skal disse arkene leveres? og hvor? det står at de skal leveres til presten ved vielsessamtalen, stemmer det??

men så står det noe om at det er gyldig i 4 måneder fra prøvingsdato??

noen som kan fylle meg inn??? :O

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Papirene er gyldige i fire måneder, det vil si at de "går ut på dato" hvis du sender de inn før det er fire måneder igjen til bryllupet.

Papirene skal sendes til skattekontoret du hører til, og de skal også leveres til presten. Nederst på skjemaet kan du krysse av for at de skal sende en kopi til vigsler, så slipper du å tenke noe mer på det.

Gjest Gjest
Skrevet

så nå når det er mindre enn 4 måneder til vi gifter oss kan vi sende inn papirene?

er det noe absolutt frist for å sende dem inn??

fikk helt panikk nå, trodde kanskje vi måtte sende dem når det var mer enn 4 måneder til bryllupet :sukk:

men jeg kan slappe helt av?

Skrevet

Ja, du kan slappe av og sende de inn nå :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet

åååå TAKK!! :klemmer:

huff tenk viss eg slik glemsel skulle gjort at vi ikke kunne giftet oss?

Skrevet

Hvis man hører til ulike skattekontorer da? Sender man dobbelt?

Skrevet

synes jeg leste en plass at d var ikke før 4 måneder og senest 1 uke før bryllupet..

Skrevet

Det beregnes ca. 14 dagers behandlingstid på papirene, men jeg ville ikke gamblet på det. Tenk så stresset man blir når bryllupet nærmer seg! Jeg skal sende inn våre papirer om et par dager, så har vi dem i god tid sånn at jeg kan krysse av på huskelista mi. ;)

Skrevet
Hvis man hører til ulike skattekontorer da? Sender man dobbelt?

Da sender man papirene til brudens skattekontor. Eller sånn var det i hverfall for 2 år siden :)

Skrevet

Hmmm... Vi har sendt avgårde papirene ferdig utfylt til skattekontoret vårt, men må vi levere til presten også? Trodde det bare var godkjenningen av papirene som måtte leveres til presten jeg? :sjenert:

Litt hjelp her??

Skrevet

Jeg vet ikke om det er likt overalt men i vår by må vi også sende inn eget skjema til menigheten i den kirken vi skal gifte oss.

Lurt å sjekke med kirkekontoret.

Skrevet
Hmmm... Vi har sendt avgårde papirene ferdig utfylt til skattekontoret vårt, men må vi levere til presten også? Trodde det bare var godkjenningen av papirene som måtte leveres til presten jeg? :sjenert:

Litt hjelp her??

Du sender erklæringen fra brudefolkene og forloverne til skattekontoret for å få en prøvingsattest. På erklæringen fra brudefolkene kan du krysse av for om du vil at skattekontoret skal sende en kopi av prøvingsattesten til kirkekontoret/den som skal vie dere. Dersom du ikke krysser av for dette må du sende prøvingsattesten videre til kirkekontoret/den som skal vie dere selv, når du har mottatt den fra skattekontoret.

Skrevet
Du sender erklæringen fra brudefolkene og forloverne til skattekontoret for å få en prøvingsattest. På erklæringen fra brudefolkene kan du krysse av for om du vil at skattekontoret skal sende en kopi av prøvingsattesten til kirkekontoret/den som skal vie dere. Dersom du ikke krysser av for dette må du sende prøvingsattesten videre til kirkekontoret/den som skal vie dere selv, når du har mottatt den fra skattekontoret.

Ok takk :) Var sånn jeg forstod det også.

Jeg vil heller levere prøvingsattesten til vigsler selv når den kommer, da vet jeg at den kommer fram.. er litt kontrollfreak når det gjelder viktige papirer :sjenert:

Flott, da er det bare å slappe av, og vente på attesten!

Skrevet
Da sender man papirene til brudens skattekontor. Eller sånn var det i hverfall for 2 år siden :)

Takk for svar :)

Dere som skal bytte navn, sender dere med navneendringsskjema i samme konvolutt eller tar dere det etter bryllupet? Kan man evnt skrive på skjemaet "gjelder fra 12.06.2010"?

Skrevet
Ok takk :) Var sånn jeg forstod det også.

Jeg vil heller levere prøvingsattesten til vigsler selv når den kommer, da vet jeg at den kommer fram.. er litt kontrollfreak når det gjelder viktige papirer :sjenert:

Flott, da er det bare å slappe av, og vente på attesten!

Det er det! :) Er litt kontrollfrik på sånne ting selv, men tok sjansen og sendte den videre til kirkekontoret i dag likevel. Regner med at det går bra!:)

Skrevet
Takk for svar :)

Dere som skal bytte navn, sender dere med navneendringsskjema i samme konvolutt eller tar dere det etter bryllupet? Kan man evnt skrive på skjemaet "gjelder fra 12.06.2010"?

Jeg tar navneendringen etter bryllup og bryllupsreise. Synes det blir så mye styr å ordne det nå, må jo ha nytt pass osv...

Skrevet
Jeg tar navneendringen etter bryllup og bryllupsreise. Synes det blir så mye styr å ordne det nå, må jo ha nytt pass osv...

Slenge du ikek har bestilt biletter i nytt navn så trenger du ikke nytt pass! Og folkeregisteret rapporterer ikke til flyplassen... Navnendringer er ikke offisielt før du selv har endret navn på alle kort/pass/abonemmenter.

Om passet ditt forstatt gyldig får du bare et stempel og litt info på en av sidene om at det har skjedd en endring. Det fikk i allfall jeg når jeg endret navn for noen år siden. Det er mulig det er endret grunnet slike elektroniske pass, men det finner man ut hos politiet. Pass er uansett det som er enklest å rette på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...