Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #1 Skrevet 8. september 2003 Er det sånn at vi MÅ velge den kirken der hvor vi er oppvokst? Eller kan man velge den man synes er finest? Eller kanskje den i nærheten av selskapslokalet man vil bruke? Hva har dere gjort? :kgsmil:
Gjest MrsL Skrevet 8. september 2003 #2 Skrevet 8. september 2003 Du kan velge men må sannsynligvis betale for å gifte deg i en kirke du ikke sogner til. Vi gifter oss i en kirke familien hans har tilhørighet til ettersom jeg ikke er herfra vi skal gifte oss og må betale 2000 for det. Vi bruker presten i den kirken vi sogner til. Vil du bruke en annen prest koster det også penger :-?
Gjest Tex Skrevet 8. september 2003 #3 Skrevet 8. september 2003 Vi velger en kirke i et annet fylke enn vi bor. Vi må betale 2000 for leie av kirken pluss 1500 for øeie av prest og organist.
Montezuma Skrevet 8. september 2003 #4 Skrevet 8. september 2003 Vi giftet oss i kirken som familien min alltid har brukt, i en annen by enn vi bor. Ordnet egen prest som vi betalte utgifter for (lang reise bl.a.), egen organist som vi betalte ca 500,-. Da betalte vi ingenting for å låne selve kirken. Men praksisen er veldig ulik. Du bør velge deg en kirke, og forhøre deg direkte.
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2003 #5 Skrevet 9. september 2003 Det lønner seg å ringe kirkekontoret å spørre hva slags praksis de har. Vi hadde tenkt å gifte oss i den kirken jeg er døpt, men de skulle ha 6000,- + lønn til prest og organist.(Fordi ingen av oss bor i kommunen) Den kirken vi har valgt ligger i nabokommunen og der betaler vi 1.500,- inkl. organist og prest. De mest populære kirkene har som regel litt høyere priser, f.eks. Holmenkollen kapell, Hamardomen osv.
Christinamor Skrevet 9. september 2003 #6 Skrevet 9. september 2003 Jeg er utflyttet Skiensjente, og nå gift med Oslogutt. Da jeg er døpt i SKien kirke, har jeg alltid villet gifte meg der. Det er en stor og flott kirke, og organisten der er en av landets beste. For meg var og musikken på bryllupsdagen viktig, så det ble et enkelt valg. Og selv om vi ikke sognet til kirken (bor i Oslo) slapp vi å betale noe som helst. Det var visst snakk om at vi måtte betale en liten sum, men det ble ikke noe av. :blunke: Og dagen ble perfekt!!
ringblomst Skrevet 9. september 2003 #7 Skrevet 9. september 2003 Vi har valgt den kirken min kjære sokner til, vi betaler derfor ingenting for prest og kirke. Men det er vanlig at man må både betale for leie av kirke og prest, hvis man velger en annen soknekirkene sine. Prisene varierer veldig mye fra kirke til kirke, så ring og hør.
viblie Skrevet 9. september 2003 #8 Skrevet 9. september 2003 Vi har valgt å gifte oss, i den kirken jeg har sognet til. Den er jeg også konfirmert i. Siden ingen av oss sogner til kirken i dag, så skal vi betale ca.6000kr for leie av kirken.
nessi Skrevet 11. september 2003 #9 Skrevet 11. september 2003 Jeg har alltid sagt at jeg vil gifte meg i kirken jeg er konfirmert i, men har nå ombestemt meg. Det er jo 13 år siden jeg flyttet fra den bygda. Vi velger kirken der vi bor i dag, for der har vi tenkt å bli boende. Det er også kirken hvor forloveden min er døpt og konfirmert.
April Skrevet 11. september 2003 #10 Skrevet 11. september 2003 Vi har flytta fra den bygda vi begge vokste opp i, skal flytte dit igjen i løpet 4-5år. Men vi skal gifte oss der til sommeren og vi slapp å betale noe fordi vi hadde trådd våre barnesko der...
Gjest Tex Skrevet 11. september 2003 #11 Skrevet 11. september 2003 Siden ingen av oss sogner til kirken i dag' date=' så skal vi betale ca.6000kr for leie av kirken.[/quote'] Seks tusen!!!??? :o
Augustbrud02 Skrevet 11. september 2003 #12 Skrevet 11. september 2003 Vi giftet oss i kirken hvor jeg var døpt, konfirmert og min far gravlagt, og det betydde mye for meg at det var akkurat der vi giftet oss. Mest naturlig er det vel å gifte seg i en kirke man har tilknytning til, men det finnes mange som også velger kirke etter "utseende".
monja Skrevet 11. september 2003 #13 Skrevet 11. september 2003 Vi har fire kirker i det prestegjeldet vi sokner til, så det var liksom bare å velge og vrake. Derfor valgte vi den vi synes er finest av de fire - og som et pluss lå den nærmest festlokalene :D Har hørt at det mest populære kirkene er ganske dyre å leie, og jeg tror f.eks Nidarosdomen skal ha over 5000 kroner for en vielse :o
kimmi Skrevet 11. september 2003 #14 Skrevet 11. september 2003 vi gifter oss i kirken hvor jeg er døpt og mine foreldre er gift. uten om dette har jeg faktisk nesten ikke vært i kirken!!! det rare er (og helt tilfeldig) at nå sokner vi til denne kirken etter div flyttinger. jeg gleder meg. det er en liten og koslig kirke.
Arwen Skrevet 11. september 2003 #15 Skrevet 11. september 2003 Vi gifter oss i kirken vi hører til. Synes det er en nydelig kirke, og en ekstra bonus er at moren og faren min også giftet seg der. Sambo er oppvokst i området, han er ikke dpøt, så han hører ikke til noen kirke. Allikevel er det hyggelig at begge er knyttet til den.(Han har også nær familie begravet på kirkegården.)
viblie Skrevet 11. september 2003 #16 Skrevet 11. september 2003 Seks tusen!!!??? :o Ja, Nidarosdomen krever det fra neste år av. Det er ihvertfall det vi har fått beskjed om. Dette står inne på hjemmesiden til Nidarosdomen: "Fra 01.01.2002 er kostnaden kr. 5.393.- for en vielse (inkl. prest)."
gego Skrevet 11. september 2003 #17 Skrevet 11. september 2003 Hei, vi giftet oss i kirken der hvor jeg er oppvokst, men jeg er flyttet derfra nå, men vi måtte ikke betale noe. Så jeg tror det kan være greit å sjekke viss du ikke har noen spesiell kirke du ønsker
Tyren Skrevet 11. september 2003 #18 Skrevet 11. september 2003 For oss var det helt naturlig å velge Grorud kirke i oslo, til tross for at vi har flyttet til våler i østfold (her er forøvrig kirken utrolig flott, men liten). Mannen min er både døpt og komfirmert her og har nær familie begravet på gravlunden. Vi betalte ikke noe, i og med at foreldrene hans soknet til kirken. Ett vennepar av oss, gifter seg i holmenkollen kapell til neste år og må betale 6.500,- fordi de ikke sokner dit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå