Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Jeg og en venninne, som nå er min uvenn skylder meg 200 000. Det fordi vi startet et firma i sammen. Hun var dne som allerede hadde org.nr og firma, og jeg kom inn etter en kort stund, og spyttet inn 200 000. Vi skrev en hjemmelaget kontrakt, hvor det står at 50% av verdiene av firmaet er mine. Vi er nå uvenner, og det virker ikke som hun har tenkt å betale. firmaet skal også slåes konkurs. Jeg var den som kom inn med ren kapital for å få firma til å gå (ser jeg i ettertid). hvor stor sjangse er det for å få tilbake pengene? Er det en instans eller lignende som kan hjelpe meg å rette et krav mot henne? Vanskelig hvis firmaet blir konkurs, for det er et AS, men finnes det noen utveier?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Hvis firmaet skal slåes konkurs ligger du nok dårlig an, det tyder jo på at firmaet ikke har penger til å drive videre.. Avtalen din er heller ikke noe å skryte av, 50 prosent av firmaets verdier er dine. Hvilke verdier har firmaet? Er det noe fast eiendom eller er alt leid? FIkk dere en verdivurdering av firmaet når du gikk inn i det. Hadde venninnen din investert like mye som du gjorde? Er innskuddet ditt på 200 000 regnet som aksjekapital? Er du registrert som aksjeeier i firmaet? Hvis dette er et lån du har gitt til venninnen din kan jeg være enig i at hun skylder deg 200 000 kr. Men hvis du har investert disse pengene i firmaet og firmaet har gått dårlig/ konkurs og det ikke er verdier igjen, skylder hun deg ikke noe. Det er mange forhold her og ta hensyn til og det kommer an på hva dere har avtalt, og hva som har skjedd med firmaet. Mistenker du hun for å ha undratt penger eller gikk selskapet bare dårlig? Det jeg ville gjort var å kontakte en advokat som er flink på selskapsrett, å få han til å hjelpe deg å få oversikt over hva som har skjedd med pengene og hvilke skritt du kan ta for å redde evt. verdier som er igjen i firmaet. Pass på at du får en advokat som spesialiserer seg på selskapsrett. Hvis ikke det er noen verdier i firmaet og venninnen din ikke har opptrådt svært uredelig, tror jeg at du kan glemme pengene. Ønsker deg lykke til.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Snakk om å drite på draget.. Ja, jeg er helt enig i det du vil formidle, men jeg ville vel ikke brukt et sånt uttrykk, sart i øyne og ørene som jeg er. De 200 000 tror jeg vedkommende kan se langt etter i alle fall, men hjemmelaget kontrakt, ja, ja, det gjør jo ikke ting bedre. Hvordan går det an å være så naiv.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Ja, jeg er helt enig i det du vil formidle, men jeg ville vel ikke brukt et sånt uttrykk, sart i øyne og ørene som jeg er. De 200 000 tror jeg vedkommende kan se langt etter i alle fall, men hjemmelaget kontrakt, ja, ja, det gjør jo ikke ting bedre. Hvordan går det an å være så naiv. En hjemmelaget kontrakt/avtale er bindende så lenge begge har signert på den. Poenget her må vel være hva som står i kontrakten! Hvis TS har spyttet inn 200.000,- i et firma som hun skulle drive sammen med venninnen så er det ikke slik at venninnen skylder henne 200.000 hvis TS trekker seg ut. Hun skylder henne høyest 100.000,-. Dette fordi jeg tolker det dit hen at de 200.000 skulle være egenkapitalen til firmaet og at TS betalte inn hele, men at beløpet representerer 100.000,- fra henne og 100.000,- fra venninnen. Eller er det slik at man kan kreve tilbake den delen av egenkapital som man selv har spyttet inn? Går firmaet dårlig og det ikke er noen verdier og heller ikke noen egenkapital igjen så er det jo ikke noe å hente. Det er risikoen man tar det når man er med å driver et firma.
Cava Queen Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Jeg og en venninne, som nå er min uvenn skylder meg 200 000. Det fordi vi startet et firma i sammen. Hun var dne som allerede hadde org.nr og firma, og jeg kom inn etter en kort stund, og spyttet inn 200 000. Vi skrev en hjemmelaget kontrakt, hvor det står at 50% av verdiene av firmaet er mine. Vi er nå uvenner, og det virker ikke som hun har tenkt å betale. firmaet skal også slåes konkurs. Jeg var den som kom inn med ren kapital for å få firma til å gå (ser jeg i ettertid). hvor stor sjangse er det for å få tilbake pengene? Er det en instans eller lignende som kan hjelpe meg å rette et krav mot henne? Vanskelig hvis firmaet blir konkurs, for det er et AS, men finnes det noen utveier? En hjemmelaget kontrakt/avtale er bindende så lenge begge har signert på den. Poenget her må vel være hva som står i kontrakten! Hvis TS har spyttet inn 200.000,- i et firma som hun skulle drive sammen med venninnen så er det ikke slik at venninnen skylder henne 200.000 hvis TS trekker seg ut. Hun skylder henne høyest 100.000,-. Dette fordi jeg tolker det dit hen at de 200.000 skulle være egenkapitalen til firmaet og at TS betalte inn hele, men at beløpet representerer 100.000,- fra henne og 100.000,- fra venninnen. Eller er det slik at man kan kreve tilbake den delen av egenkapital som man selv har spyttet inn? Går firmaet dårlig og det ikke er noen verdier og heller ikke noen egenkapital igjen så er det jo ikke noe å hente. Det er risikoen man tar det når man er med å driver et firma. Tilbøyelig til å være enig med sistnevnte gjest/Gro her. TS har spyttet inn 200.000 og deretter skrevet en kontrakt på at 50% av verdiene er hennes. Ja, 200.000 delt på 2 er 100.000 det... Og er det ingen verdier i firmaet så er 50% av ingenting... ingenting....
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #7 Skrevet 2. mars 2010 En hjemmelaget kontrakt/avtale er bindende så lenge begge har signert på den. Poenget her må vel være hva som står i kontrakten! Eh, ja... og medmindre man liker å gamble med skjebnen bør man ha rimelig peil på saker og ting for å få med alle eventualiteter og formelle hensyn, hvis man skal snekre sammen en hjemmelaget kontrakt når man investerer i et aksjeselskap. Meeeeen det er jo selvsagt mulig at ts har peil... det er vel derfor skjegget er så tomt for postkasser for øyeblikket.
Cava Queen Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 Men altså.... Venninna hadde allerede opprettet firmaet. Minimum krav til aksjekapital er kr 100.000 som skal være fullt ut innbetalt ved registrering av selskapet i Foretaksregistret. Og TS sier at venninna allerede hadde org.nr. før hun fikk låne de 200.000 så da hadde vel venninna allerede spyttet inn 100.000 til egenkapital? Før hun fikk låne penger? De 200.000. Hva var de til? Hva slags kontrakt ble skrevet vedr. disse pengene. At dere hadde 50/50 av verdiene i firmaet er så sin sak. Men skrev dere ingen kontrakt på at venninna lånte penger og hvordan dette skulle tilbakebetales? Lånte du pengene til venninna personlig eller lånte du penger til AS'et? Hvis firmaet nå skal slås konkurs så betyr vel det at det ikke er så mye å hente der.
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 3. mars 2010 #9 Skrevet 3. mars 2010 Jeg og en venninne, som nå er min uvenn skylder meg 200 000. Det fordi vi startet et firma i sammen. Hun var dne som allerede hadde org.nr og firma, og jeg kom inn etter en kort stund, og spyttet inn 200 000. Vi skrev en hjemmelaget kontrakt, hvor det står at 50% av verdiene av firmaet er mine. Vi er nå uvenner, og det virker ikke som hun har tenkt å betale. firmaet skal også slåes konkurs. Jeg var den som kom inn med ren kapital for å få firma til å gå (ser jeg i ettertid). hvor stor sjangse er det for å få tilbake pengene? Er det en instans eller lignende som kan hjelpe meg å rette et krav mot henne? Vanskelig hvis firmaet blir konkurs, for det er et AS, men finnes det noen utveier? Hvordan får du dette til å bli at hun skylder deg 200.000? Du tok et valg med å spytte inn penger i et firma og skrev kontrakt på at 50% av verdiene i firmaet var dine. Det er ikke det samme som å låne penger privat til en venninne. Du har investert penger i et firma som nå går konkurs. Du tok en risiko og det gikk ikke bra. Da sitter du igjen med ingenting. Hvis du skrev avtale om at du står 50% ansvarlig for firmaet så betyr ikke det bare at du eier 50% av verdiene i firmaet - det betyr også at du er 50% ansvarlig for firmaet også når det går galt. Om du hadde lånt penger til venninnen og skrevet en avtale om at det var et lån og at du skulle få tilbakebetalt pengene i avdrag iløpet av en viss tidsperiode så hadde det vært noe annet. Sånn jeg ser det så er ikke dette her snakk om et privat lån til en venninne.
Kamikatze Skrevet 3. mars 2010 #10 Skrevet 3. mars 2010 Hvis det er et aksjeselskap er det ikke et firma, men et selskap. Det er ikke uvanlig i nyetablerte småselskap at en investor går inn med kapital, andre med arbeidsinnsats, atter andre med ulike former for driftsmidler. Hvis ikke du har gitt henne penger som et privat lån, ser det mørkt ut. Trøst deg med at du taper din investering, men slipper å gå personlig bankerott, og miste hus og hjem.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #11 Skrevet 3. mars 2010 Om du hadde lånt penger til venninnen og skrevet en avtale om at det var et lån og at du skulle få tilbakebetalt pengene i avdrag iløpet av en viss tidsperiode så hadde det vært noe annet. Sånn jeg ser det så er ikke dette her snakk om et privat lån til en venninne. Sånn tenker jeg også. Du har investert i et firma og tilegnet deg en eierandel. Firmaet går konkurs: investeringen er tapt. Sånn er forretningslivet! Om det hadde vært et lån ville saken sett noe annerledes ut: Hadde du lånt bort pengene til firmaet, ville du hatt krav i konkursboet. (I praksis kunne du kanskje fått igjen småpenger.) Hadde du lånt bort pengene direkte til venninnen din hadde du hatt et krav mot henne personlig. Dette kravet vil stå såfremt hun ikke blir slått personlig konkurs. Husk at svarene du får her inne ikke er kvalitetssikret. Du bør uansett koste på deg etpar timer hos advokat for å finne ut av om det er noe vits i å gå videre med saken.
Gjest Gjest_Felicia_* Skrevet 3. mars 2010 #12 Skrevet 3. mars 2010 Husk at svarene du får her inne ikke er kvalitetssikret. Du bør uansett koste på deg etpar timer hos advokat for å finne ut av om det er noe vits i å gå videre med saken. Det er riktig. Samtidig er det vanskelig å gi kvalitetssikre svar all den tid man ikke har all informasjon i saken. Er der snakk om et privat lån til en venninne eller penger som er investert i et AS. Kan hende TS tror at hun kan få igjen penger fra venninnen fordi de snakket om at det liksom var et lån til venninnen. Men i praksis så har det fungert som en investering i et AS. Vanskelig å si noe konkret når man ikke vet hva som spesfikt står i avtalen om de pengene. Det kan jo stå at pengene var et lån til venninnen privat selv om det også står at TS skulle eie 50% av firmaet. Greit om TS hadde kommet inn i tråden igjen.
Gjest nobilian Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Husk at svarene du får her inne ikke er kvalitetssikret. Du bør uansett koste på deg etpar timer hos advokat for å finne ut av om det er noe vits i å gå videre med saken. *** Mitt første svar er kvalitetssikret så det holder.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 Jeg og en venninne, som nå er min uvenn skylder meg 200 000. Det fordi vi startet et firma i sammen. Hun var dne som allerede hadde org.nr og firma, og jeg kom inn etter en kort stund, og spyttet inn 200 000. Vi skrev en hjemmelaget kontrakt, hvor det står at 50% av verdiene av firmaet er mine. Vi er nå uvenner, og det virker ikke som hun har tenkt å betale. firmaet skal også slåes konkurs. Jeg var den som kom inn med ren kapital for å få firma til å gå (ser jeg i ettertid). hvor stor sjangse er det for å få tilbake pengene? Er det en instans eller lignende som kan hjelpe meg å rette et krav mot henne? Vanskelig hvis firmaet blir konkurs, for det er et AS, men finnes det noen utveier? Sånn går det når amatører skal drive butikk.
Gjest Individualisten Skrevet 5. mars 2010 #15 Skrevet 5. mars 2010 Ut fra det faktum ts her presenterer ser saken ganske opplagt ut. Venninnen til ts eide et selskap. Slik avtalen er referert synes den å klart gi uttrykk for at ts kjøpte seg inn i 50% av dette selskapet for kr 200 000. Ts eier fortsatt 50% av selskapets verdi, men dersom selskapet nå er konkurs så er ts den lykkelige eier av 50% av 0. Noe grunnlag for å hevde at venninnen skylder ts 200 000 kr gir ikke det refererte faktum. Dersom ts derimot ble lurt til å investere i et allerede "synkende skip" kan det tenkes at ts kan rette et erstatningskrav mot venninnen. Men ut fra det som sålangt har fremgått i denne tråden tviler jeg på at det er noe grunnlag for et slikt krav. Ts får heller se på pengene som betaling av skatt på dumskap...
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #16 Skrevet 5. mars 2010 Jeg skjønner ikke helt: Enten - Har du lånt pengene til venninnen din som så har investert dem i firmaet. eller - Har du investert pengene i firmaet mot å eie halvparten av verdiene i firmaet. Dersom det første alternativet er tilfelle kan det tenkes du fortsatt har et krav mot henne. Det avhenger av hva som står i kontrakten.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #17 Skrevet 5. mars 2010 Ut fra det faktum ts her presenterer ser saken ganske opplagt ut. Venninnen til ts eide et selskap. Slik avtalen er referert synes den å klart gi uttrykk for at ts kjøpte seg inn i 50% av dette selskapet for kr 200 000. Ts eier fortsatt 50% av selskapets verdi, men dersom selskapet nå er konkurs så er ts den lykkelige eier av 50% av 0. Noe grunnlag for å hevde at venninnen skylder ts 200 000 kr gir ikke det refererte faktum. Dersom ts derimot ble lurt til å investere i et allerede "synkende skip" kan det tenkes at ts kan rette et erstatningskrav mot venninnen. Men ut fra det som sålangt har fremgått i denne tråden tviler jeg på at det er noe grunnlag for et slikt krav. Ts får heller se på pengene som betaling av skatt på dumskap... Dumskap eller ikke,men det er vel selvklart for enkelte at man sjekker de faktiske forhold før man går inn i noe. Ved konkurs,så kansje hun er ansvarlig for gjelden som oppstår også`? Å gå inn i et selskap ved en hjemmesnekret kontrakt vitner om drømmen om å bli rik på luft. Tror ts skal skrive dette på kontoen for tabber. Man kan ikke skylde på at man er lurt inn i et synkende skip. I dag er det en smal sak å sjekke hvordan det står til. tenker banken ble glad for at noen kastet 200.000 på bålet. Uff, det er trist å lese om slike ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå