-lij- Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Som titelen sier luer jeg på om noen har kjennskap til hunderasen eurasier? har forelsket meg helt i denne rasen, søkt litt rund på nettet og funnet mange positive egenskaper ved rasen som jeg ser etter.. men luere på om kanskje noen har noen personlige erfaringer på godt og vondt de kan dele?? Gjerne også noen erfaringer ved det å være student og ha hund? =)
Sølvdugg Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Jeg kjenner to stk som har Eurasier. Hvis du går inn på forumet til canis, kan du få kontakt med folk som har rasen, og som kan dele sine erfaringer med deg. Jeg er selv student som har hund (ikke eurasier, men likevel), og det fungerer utmerket. Fikk hunden vår i juli. Kan styre dagene mine sånn som det passer meg, og det gjorde det mye enklere med å lære han opp til alene hjemme treningen osv.
Sugerøret Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 eurasierklubben Masse info der Jeg har selv kikket på denne rasen og er type betatt.Så om jeg når pensjons alderen,blir Leonbergern byttet ut med eurasier (trooor jeg )
la Flaca Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Har hatt eurasier i to år og er utrolig fornøyd både med oppdretter og individ. Han er blitt en ekstremt lydig, omgjengelig og førerorientert hund som alle forelsker seg i. Men jeg har også jobbet veldig mye med han, og tror langt på vei man får den hunden man fortjener uansett rase. Negativt med eurasier; -den er ung (godkjent i 1960) og det gjør at det er store variasjoner i eksteriør og gemytt. - finnes en del i overkant myke individer som grenser til nervøse. - mange spiser dårlig og kan være vanskelig å motivere med mat - gidder ikke terping når man trener lydighet, går fort lei. - krever en del inntil to års alder, sterke og aktive unghunder - særlig hannene. Positivt; -ekstremt lettlært og lynende intelligent. (også derfor de kjeder seg lett med lydighetstrening) - dersom man ønsker det kan man få veldig god hverdagslydighet på dem. Mange går alltid uten bånd og er tilnærmet 100% til å stole på. Lite jaktinstinkt. - det vennlige utseendet gjør at folk alltid er positive til hunden og det har faktisk en del å si i mange situasjoner i løpet av et liv. - lite krevende som voksne. -frisk rase, veldig lite helseproblemer Uansett rase er det jo bare generelle likheter ute og går. Det viktigste syns jeg er å finne ei tispe og en hannhund man liker og har lyst på valp etter. Lurt å forsikre seg om at hundene kan samarbeide og fungerer på utstilling, har gode nerver. Og i siste instans må man jo velge en god valp i det kullet. Lykke til med rasevalget
Gjest Gjest30 Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Jobber med hunder til dagen og har sett en del av denne rasen. Har sett Eurasier som er helt fantastisk, men har også sett agressive utgaver av rasen. Den krever mye og jeg ville ikke anbefalt den til en førstegangs hundeeier.
toyses Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Jeg vet det er en stund siden du spurte, men her kommer et lite innspill fra meg likevel Har hatt Eurasier i 2 år og er storfornøyd med rasen, får mange komplementer fra både dommere og andre hundeelskere om at hunden har et veldig godt lynne. Den er glad og sprudlende hele tiden virker det som. Den er ikke en typisk bjeffehund, som mange spisshunder er, men den passer likevel på. Den har vært veldig lettlært både når det gjelder vanlig lydighet, men også andre ting, vi har prøvd litt agility. Det skal nevnes at det skal veldig mye til for å få en Eurasier i toppsjiktet i agility, så dette er ikke noe man bør ha i tankene når man får i seg en Eurasier. Som noen nevner her så går den fort lei. Derfor har vi tatt litt trening hver dag uten for lange økter. Oppdretter hadde mange eurasiere og når vi kom dit ble vi møtt av dem, men de var så rolige og behagelige, de ville se hvem vi var og så gikk de bare å la seg igjen. Og det er noe jeg har merket med vår eurasier også at den er behagelig å omgås, det er ikke for mye styr når det kommer besøk. Ellers er den livlig og glad og når vi er ute elsker den å springe løst, vi har et stort inngjerdet område hvor den får springe fritt på. Har møtt et par eurasiere som har vært veldig folkesky, men tror dette har mye med hvordan man sosialiserer hunden fra den er valp. Personlig kan jeg absolutt anbefale Eurasier. De er jo bare nydelige Ta deg turen på en hundeutstilling hvor de stiller ut eurasiere og snakk med noen av eierne/oppdretterne, de svarer nok mer enn gjerne på de spørsmål du måtte ha. Lykke til! Håper du fant svaret mitt litt til hjelp ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå