Gå til innhold

Hva er kriteriene for å KUN betale renter

Anbefalte innlegg

Gjest gjest-ts
Skrevet

Hei,

jeg har et kredittkortlån på 30 tusen som jeg ønsker å kvitte meg med. Jeg lurte da på om det går an å kun betale renter på boliglånet mitt en periode, og hvordan går man fram hvis det?

Er det ikke slik mange gjør, betaler kun rente og ikke avdrag..?

(Har 750.000 i lån, første lånet jeg har tatt opp for 1,5 år sia)

Trenger noen tips her :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest-ts
Skrevet
Hei,

jeg har et kredittkortlån på 30 tusen som jeg ønsker å kvitte meg med. Jeg lurte da på om det går an å kun betale renter på boliglånet mitt en periode, og hvordan går man fram hvis det?

Eller er det kun avdrag man betaler?

Kan noen gi meg en forklaring på dette? :)

Skrevet

Du må nesten bare spørre i banken, tror det er litt forskjellige kriterier, og det spørs vel hvor lenge du tenker også. Tror noen ikke vil gi deg det hvis du har lånt over maks tid (er vel 30 år i de fleste banker?).

Men det er avdragsfritt det heter ja, avdragene er jo bare en liten del av det du betaler (tipper rundt 1000,- i måneden i ditt tilfelle).

Gjest Gjest
Skrevet
Hei,

Du kan betale kun renter for noen måneder hvis banken går med på det... Da blir avdragene fordelt på resterende lånetid, det vil si at avdragene øker for resten av løpetiden på lånet, hvis ikke løpetiden forlenges med like mange måneder som du ønsker avdragsfrihet. (Slik var det for oss i alle fall)

Litt kronglete forklart, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Du må kontakte banken, legge fram saken for dem, så får du raskt vite om det er mulig eller ikke, men vanligvis brukes dette kun som en nødløsning ved spesielle omstendigheter.

Gjest Gjest
Skrevet
Men det er avdragsfritt det heter ja, avdragene er jo bare en liten del av det du betaler (tipper rundt 1000,- i måneden i ditt tilfelle).

Det heter "Avdragsfrihet", og betyr at det kun er rentene som betales i den perioden.

Skrevet (endret)

Banken blir vel bare glad til de, hvis du ikke betaler avdrag på en stund?

Jeg fikk betale renter i et år når jeg gikk ferdig på Høgskolen, det var ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg har lån innenfor 60% hvis det har noe å si.

Endret av isse
Gjest gjest -ts
Skrevet

Har lånet på 30 år. Og har lånt 100% av det boligen kostet.

Jeg tenkte "Avdragsfrihet" i maks 4 mnd hvis det hadde gått an.

Skrevet
Har lånet på 30 år. Og har lånt 100% av det boligen kostet.

Jeg tenkte "Avdragsfrihet" i maks 4 mnd hvis det hadde gått an.

Da hadde jeg ringt banken og snakket med konsulenten din :) Legg frem hva som er problemet, så pleier de å være villige til å hjelpe :)

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Jeg vil ikke sagt at jeg trenger avdragsfrihet for å betale kredittkort gjeld!

banken driver forestinger og de gjør det for å tjene penger de ønsker i utgangspunktet å låne deg så mye som mulig så lenge som mulig. dvs de vil gjære at du kun betaler renter!

Men de er også opptatt äv å sikre seg selv hvis du kommer i problerm og ikke betaler for deg må lånet ditt (grovt regnet) være innenfor 80% for at banken skal få dekket utgiftene. du har lånt 100% og i tilegg har du rotet det til å skaffet deg dyr kredittgjeld du er en risiko kunde. om du sier det til banken er det sansynlig at de ikke ønsker å øke denne risikoen yterligere ved å gi deg avdragsfihet.

Send en mail til banken og be om Xmnd med avdragsfihet uten begrunnelse!

Evt spør arbeidsgiver om å få ut fereiepengene nå og spar deg opp feriepenger til sommern!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...