Gjest Gjest_L_* Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Nettopp flyttet til nytt sted og forrige månede betalte jeg første husleie osv. Det gikk litt fort i svingene den dagen da det var flytting, jobb, hund osv og det viser seg nå at jeg har klart å betale en hel husleie inn på feil konto!! Jeg skjønner ikke at det er mulig, men ser jo at jeg gjorde feil osv i banken.. De skulle hjelpe meg å finne ut hvem det er utbetalt til, og ta kontakt med vedkommende- Men personen er ikke pliktig på noen måte til å betale det tilbake til meg og håper bare at det er en ærlig og redelig person Har mest lyst til å begynne å grine nå, hvordan går det ann av meg
Gjest Maxtor Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Oi, den er kjip den. Håper virkelig det ordner seg =/
Gjest Gjest_jeanett_* Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 stakkar... så kjedelig ! ring så fort som mulig, kanskje du får det utev hodet og kan smile igjen
¤Pernille¤ Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Uff, dette er min store skrekk! Har ikke skjedd enda, heldigvis... Håper dette er snille folk! Lykke til!
Gjest Marlo Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Ring banken så fort som mulig så hjelper de deg. Har selv betalt inn til feil konto en gang, men banken min ordnet opp i det for meg (DNB Nor)
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Ring banken så fort som mulig så hjelper de deg. Har selv betalt inn til feil konto en gang, men banken min ordnet opp i det for meg (DNB Nor) Så lenge det er kunden som har gjort feil, slik som i dette tilfellet, har ikke banken lov til å tilbakeføre beløpet ref. Finansavtaleloven.
Gjest TS Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Så lenge det er kunden som har gjort feil, slik som i dette tilfellet, har ikke banken lov til å tilbakeføre beløpet ref. Finansavtaleloven. Nei er nettopp det Men banken sa de skulle ta kontakt med personen og hjelpe meg så mye som de kunne, tror de skjønte hvor frustrerende og leit dette var for meg. Er student som jobber ved siden av, så 4000 kr er MYE for meg på en mnd
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #8 Skrevet 2. mars 2010 Nei er nettopp det Men banken sa de skulle ta kontakt med personen og hjelpe meg så mye som de kunne, tror de skjønte hvor frustrerende og leit dette var for meg. Er student som jobber ved siden av, så 4000 kr er MYE for meg på en mnd Ja, får håpe mottaker er en ærlig sjel som går med på at banken kan tilbakebetale beløpet!!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #9 Skrevet 2. mars 2010 men den som mottok pengene kan jo ikke beholde pengene? når banken ringer den personen så må h*n bare tilbakeføre de? eller hvordan fungerer det der? kan vanskeligt se at det er lov å beholde de.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #11 Skrevet 2. mars 2010 De har fullt lov å beholde pengene. Nei, det er nok ikke så enkelt. Banken kan ikke gjøre noe, man må kreve den/gå til sak mot den som urettmessig har mottatt pengene. Det finnes ingen hovedregel om at en har krav på pengene tilbake, men spørsmålet avgjøres etter den ulovfestede læren om condictio indebiti.
Meaty Skrevet 2. mars 2010 #12 Skrevet 2. mars 2010 Jeg vet ikke om det er nettbank du har brukt, for da vil vel mottakerens navn komme opp automatisk, og du kan se hvem det er du har betalt til. Jeg hadde ikke latt dem få fred hvis de ikke betaler tilbake, for å si det sånn...
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #13 Skrevet 2. mars 2010 Jeg vet ikke om det er nettbank du har brukt, for da vil vel mottakerens navn komme opp automatisk, og du kan se hvem det er du har betalt til. Nei, selvsagt fungerer det ikke slik... Da kunne du jo trykket inn all verdens kontonummer og fått opp eierne av kontiene... Du får kun opp navnet der det er registrert i ditt eget mottakerregister, eller at det er et firma som det betales til. Ikke til privatpersoner som du ikke manuelt har lagt til i mottakerregister.
Meaty Skrevet 2. mars 2010 #14 Skrevet 2. mars 2010 Nei, selvsagt fungerer det ikke slik... Da kunne du jo trykket inn all verdens kontonummer og fått opp eierne av kontiene... Du får kun opp navnet der det er registrert i ditt eget mottakerregister, eller at det er et firma som det betales til. Ikke til privatpersoner som du ikke manuelt har lagt til i mottakerregister. Det kommer opp navn etter at jeg har overført penger, jeg overførte penger til en slektning for noen dager siden, jeg har aldri lagt ham til manuelt, og det var en helt ny bankkonto han hadde.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #15 Skrevet 3. mars 2010 Det kommer opp navn etter at jeg har overført penger, jeg overførte penger til en slektning for noen dager siden, jeg har aldri lagt ham til manuelt, og det var en helt ny bankkonto han hadde. Bruker dere samme bank?
Gjest Marlo Skrevet 3. mars 2010 #16 Skrevet 3. mars 2010 Så lenge det er kunden som har gjort feil, slik som i dette tilfellet, har ikke banken lov til å tilbakeføre beløpet ref. Finansavtaleloven. Visste jeg ikke om. Så rart at jeg fikk tilbake alle pengene jeg hadde overført feil da ....
Meaty Skrevet 3. mars 2010 #17 Skrevet 3. mars 2010 Bruker dere samme bank? Ja, det gjør vi. Kanskje det var derfor det skjedde? :klø:
Gjest Vilma Skrevet 3. mars 2010 #18 Skrevet 3. mars 2010 Jeg gjorde samme tabben og mottakeren i andre enden var ikke villig til å betale tilbake, så jeg så aldri mer til de pengene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. mars 2010 #19 Skrevet 3. mars 2010 Jeg gjorde samme tabben og mottakeren i andre enden var ikke villig til å betale tilbake, så jeg så aldri mer til de pengene. Trodde det var slik at en må skjønne at en ikke er rettmessig eier til pengene... altså du må selv vite hva du får inn og hvis du får inn penger du ikke skjønner hvor kommer fra så må du betale tilbake..
¤Pernille¤ Skrevet 3. mars 2010 #20 Skrevet 3. mars 2010 Jeg gjorde samme tabben og mottakeren i andre enden var ikke villig til å betale tilbake, så jeg så aldri mer til de pengene. Skummelt hvordan folk blir av penger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå