Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rina_*
Skrevet

Jeg har aldri hatt særlig stor interesse for mat, og har hele livet hatt ganske dårlig matlyst. Da jeg var singel kunne jeg gjerne ta noen brødskiver til middag en dag, nudler neste dag, en salat den andre osv.. og passet på å lage et ekstra godt måltid i helgen i stedet. brukte altså lite tid og penger på mat, men hadde likevel et godt og variert kosthold.

Nå har jeg hatt kjæreste i nesten 2 år, og vi har det slik at vi kjøper og betaler mat i en uke hver. han er veldig opptatt av og glad i god mat, så han krever at hvert måltid (altså middag) skal ha salater og sauser og alt mulig vedsiden av. Han er ikke glad i ferdig eller halv-ferdig produkter, så det meste skal lages fra start hjemme, så alle mulige ingredienser skal kjøpes inn.

Dette blir altfor mye mat for både magen og lommeboka mi, og i tillegg er det retter og div, ting som jeg alltid har spist, som blir avfeid eller "bygget på" med grønsaker eller saus eller noe annet, så det ikke lenger smaker som jeg likte det, og koster mye mer..

Jeg synes det er urettferdig at jeg skal bruke en formue på denne maten som jeg ikke vil ha.. Vi har begge veldig dårlig råd, og vi snakker mye om å spare, men han sier at han MÅ ha skikkelig mat for å fungere. Jeg har foreslått at vi handler hver for oss, og spiser det vi vil, men han mener at det er veldig viktig i et forhold dette med å spise en god middag sammen. Jeg er jo til en viss grad enig i det, men synes ikket er SÅ viktig, at jeg vil bruke 3 ganger så mye penger på all denne maten.

Det skal sies at han er flink til å lage mat, og har fått meg til å smake og like mye forskjellig som jeg ikke likte før. Det skal også sies at vi begge har gått opp i vekt en del siden vi møttes.. det sier vel sitt..

Er jeg smålig på dette, eller har jeg rett? Noen tips om hva vi kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jeanett_*
Skrevet

Når jeg har hatt kjærester som trener og spiser 6 ganger om dagen så sier jeg at jeg gir blaffen i hva de spiser, jeg spiser som jeg gjør normalt. det vil si frokost, middag og kvelds med ungene.

Jeg ser ikke at dette skal være ett problem. si han får bruke sine egne penger på all den maten om han vil ha den.

Men ditt kosthold virker jo absolutt ikke sundt da, så litt skikkelig mat har du nok ikke vondt av^^

Gjest Gjest
Skrevet

Dere betaler mat i en uke hver, så du trenger altså ikke å betale for mer enn en halv måned.?

Ser ikke helt problemet her..

Hos oss er det jeg som handler mat hver uke, han betaler div andre ting. Og da er det jeg som lager handlelister, og kjøper det jeg synes vi har råd til.

Hvis han vil ha noe ekstra mat som koster litt, så betaler han det selv. Har aldri vært noe problem.

Skrevet

Betal selv for den maten dere spiser. Han kan ikke kreve at det f.eks skal være saus til hvert måltid. Har han ikke ernæringsvett?

Skrevet

Generelt sett når det kommer til økonomi i forhold (så lenge man ikke har felles økonomi) bør man legge listen etter den som har dårligst råd og så får heller den som har bedre råd spytte i mer hvis vedkommende har lyst på dyrere mat enn den andre. Nå virker det strengt tatt som ingen av dere har kjempegod råd ut ifra innlegget ditt.

Kanskje det kunne være en idè å ta utgangspunkt i sifo budsjette : http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2009.pdf

Du kan foreslå for din kjære at du betaler matpenger tilsvarende standarbeløpet i sifo budsjette og at hvis han vil kjøpe dyrere ting så får han betale det selv.

Jeg synes egentlig det er ganske frekt av han å kreve at du skal være med å dekke halvparten av matutgiftene når det er han som styrer hvor dyrt det skal bli...

Hvis man skal dele 50/50 man være enige om hvor mye man skal bruke

Gjest Gjest
Skrevet

Her har vi "matpott" hvor vi putter i like mye hver som skal gå til mat den aktuelle måneden. Det fungerer veldig greit. Og det som han trenger av proteinshaker o.l grunnet trening det tar han fra egen lomme.

Jeg ser jo at en slik matpott kan bli vanskelig hos dere når han ønsker flotte måltider hver dag, og du kun ønsker pasta. Forstår at du ville følt det urettferdig å måtte betale dyre dommer for ting du ikke ønsker. Dere er hvertfall nødt til å snakke sammen, og finne en løsning som fungerer for dere begge.

Men for å si det slik, du spiser for lite. Og han for overdådig. Hadde dere kommet fram til en løsning med enkle middager til hverdags og flottere måltider i helgene kan det kanskje fungere bedre. Du har selv godt av å spise noe mer enn salat, eller pasta. Kjøtt og sauser er ikke et onde. Og når det gjelder han så trenger han å vite at det finnes gode og sunne middager en kan lage uten å måtte diske opp med allverdens dyre ingredienser.

Dere må snakke sammen om dette! Hva med å regne litt på det? Hvor mye ønsker han at dere skal bruke på mat i måneden? hvor mye ønsker du? Se om dere kan komme frem til et kompromiss!

Gjest CookieMonster
Skrevet
Betal selv for den maten dere spiser. Han kan ikke kreve at det f.eks skal være saus til hvert måltid. Har han ikke ernæringsvett?

Det er ingenting galt med å spise saus til middag hver dag, dersom den er laget av sunne varer fra bunnen av.

Skrevet

Jeg må si meg enig med kjæresten din at måltider sammen er både viktig og koselig, men jeg skjønner også deg som føler at det blir et pes i og med at du hverken har samme apetitt på mat som ham, og at lommeboken din får svi. Sunn og god hverdagsmat kan være så mye; gode supper laget fra bunn trenger ikke koste så mye. Lag en god gryte som holder i to-tre dager. Wok trenger heller ikke å koste skjorta. Gjør en avtale med ham om å kose dere ekstra i helgen, kanskje ?

Skrevet

Nå sier TS ingenting om hva det faktisk er han lager, bare at hun synes det er for ekstravagant etter hennes standard. MEN hennes standard er jo brødskiver og nudler, så det betyr jo gjerne at helt vanlig hverdagsmat som består av grønnsaker, kjøtt/fisk og poteter er avansert gourmetmat.

Jeg synes god hverdagsmat er viktig, både for kropp og sjel, så hadde nok fort blitt ganske utsultet og grinete om jeg skulle levd på TS sitt kostnivå. Dessuten spiser jo TS tydligvis maten uten å klage, så såfremt matudsjettet er innenfor et akseptablet nivå burde det gå an. At hun får høyere utgifter skal jo ikke så mye til når man ellers bare kjøper spaghetti og ketschup.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Mener i utgangspunktet at det blir feil at dere skal betale like mye når det er han som setter premissene for hva som skal spises.

Men når jeg ser på kostholdet ditt mener jeg plutselig det motsatte :)

Du trenger mat, og kjæresten din mener nok det aller beste for deg ved å arrangere god middag hver dag.

Skrevet

takk for alle svar. For å oppklare litt må jeg si at jeg hadde et bedre kosthold enn det jeg dro frem sok meksempler først, det var jo bare for å si noen lette måltid jeg valgte innimellom, ikke at jeg bare spiste sånn hele uken..

dette med et bestemt beløp i mnd fungerer ikke, for da blir den bare satt høyt opp for å ha råd til alt.. Og jeg betaler jo uansett halvparten..

..og dette med å ha gode måltider i helgen fungerer dårlig siden han sier han MÅ ha ordentlig mat hver dag.. Han vil gjerne være sunn i det han spiser, men han er så glad i mat at han glemmer det litt. Kaster heller litt ekstra grønnsaker på, ( noen som jeg som regel ikke liker), og overbeviser seg selv om at han spiser sundt..

Dette plager meg så mye at jeg gruer meg til vi skal ut å handle, vi krangler nesten hver gang på butikken pgs dette...

Gjest Gjest
Skrevet

Neste gang dere skal på butikken, pass på å ha kun et bestemt beløp tilgjengelig å handle for.

Så gir du han enten beskjed om at du er nesten blakk og ikke har råd til å kjøpe alt det, eller venter til dere kommer til kassen og du ikke kan betale fordi du har for lite penger..

Hvor vanskelig kan det egentlig være?

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet

Jeg lurer på:

- hvor mye bruker du på mat i måneden slik det er nå?

- hva mener du med at 'potten settes for høyt' angående fast beløp? det er da ikke han som bestemmer potten.

Jeg er definitivt mer som kjæresten din, jeg liker mat med smak og næring, men av den grunn har jeg f.eks. alltid 'meldt meg ut' av fellesmiddager i kollektiv og lignende fordi jeg vet jeg spiser bedre og dyrere mat enn dem (frossenlapskaus fra Euroshopper er ikke middag i mine øyne).

Gjest nobilian
Skrevet
Her har vi "matpott" hvor vi putter i like mye hver som skal gå til mat den aktuelle måneden. Det fungerer veldig greit. Og det som han trenger av proteinshaker o.l grunnet trening det tar han fra egen lomme.

Jeg ser jo at en slik matpott kan bli vanskelig hos dere når han ønsker flotte måltider hver dag, og du kun ønsker pasta. Forstår at du ville følt det urettferdig å måtte betale dyre dommer for ting du ikke ønsker. Dere er hvertfall nødt til å snakke sammen, og finne en løsning som fungerer for dere begge.

Men for å si det slik, du spiser for lite. Og han for overdådig. Hadde dere kommet fram til en løsning med enkle middager til hverdags og flottere måltider i helgene kan det kanskje fungere bedre. Du har selv godt av å spise noe mer enn salat, eller pasta. Kjøtt og sauser er ikke et onde. Og når det gjelder han så trenger han å vite at det finnes gode og sunne middager en kan lage uten å måtte diske opp med allverdens dyre ingredienser.

Dere må snakke sammen om dette! Hva med å regne litt på det? Hvor mye ønsker han at dere skal bruke på mat i måneden? hvor mye ønsker du? Se om dere kan komme frem til et kompromiss!

Ingen trenger proteinshake bare fordi de trener.

Skrevet

Hvor mye penger du vil bruke på mat skal være helt opp til deg akkurat nå, synes jeg. Iallefall frem til dere er enige om hvordan dere spiser. Hadde jeg hatt en så usympatisk kjæreste hadde jeg sagt at han fikk vær så god å kjøpe og tilbrede den dyre middagen sin selv, og lagt min egen rimelige mat, men fortsatt spist sammen. En barnslig løsning på et barnslig problem.

Jeg synes det er rart at du ikke har noe du skulle ha sagt hva middag angår. "Ordentlig" middag kan være så mangt, og det er slett ikke dyrt om man lager en ordentlig plan for uka. Med et budsjett på 350 kr/uka til middag kan du lage mye godt som metter en stor mannemage.

Si til kjæresten din at denne uka tar du over; kjøper og tilbreder maten. Lag ordentlig middag fra bunnen og vis kvitteringen etterpå. Han vil bli overrasket over hvor billig en middag kan være.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet
Si til kjæresten din at denne uka tar du over; kjøper og tilbreder maten. Lag ordentlig middag fra bunnen og vis kvitteringen etterpå. Han vil bli overrasket over hvor billig en middag kan være.

Men hun er jo ikke interessert i ordentlige middager laget fra bunnen hver dag. Det handler ikke bare om pris her, men også om matvaner. Han spiser jo også tydeligvis mer grønnsaker enn henne, synes ikke han skal lide fordi hun ikke vil ha grønnsaker.

Skrevet
.og dette med å ha gode måltider i helgen fungerer dårlig siden han sier han MÅ ha ordentlig mat hver dag..

Jeg reagerer litt på dette. Alle må jo ha ordentlig mat hver dag?? Hvis dere begynner å krangle pga. dette er jeg nok mest enig med kjæresten din TS. Men kanskje du kan forklare litt mer hva du mener med gode helgemåltider og ordentlige hverdagsmiddager?

Skrevet

HAN høres helt urimelig ut. Som en gammal gubbe, som krever varme retter til middag hver dag(, ellers er dagen hans ødelagt?)

Be han lage mat oxo. Sånn er det bare.

Han har sikkert lyst at du oxo skal ha det koselig. Snakk med han om dette, når det passer og jeg er sikker på at dere kommer frem til en form for ukesplan.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og mannen min lager ofte hver vår middag og sitter sammen og spiser.

Handler hver for oss dersom det er noe vi vil ha utenom matbudsjettet/ handlelista.

Vi har det akkurat slik som dere, jeg spiser lite/ billige middager og han vil ha dyrere ting, men da kjøper han det selv, og det har aldri vært noe problem, og vi har i hvert fall aldri kranglet i butikken. Noe så barnslig.

Hva med å ta en prat med ham?

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Går det ikke ann å inngå et komprimiss da? For eksempel av typen; Han er glad i og opptatt av mat, så da finnansierer han det meste av dette.

Jenter er for eksempel mer glad i inreriør, planter osv enn gutter, så du finnansierer mesteparten av dette.

Han synes det er viktig å spise det samme og ha felles mat. Du synes det er viktig at dere skal trives i omgivelsene deres når dere spiser ekle grønnsaker du ikke vil ha :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...