Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Jeg lurer på om det er noen med erfaring eller kunnskap om betakaroten som kan fortelle meg om du får en gyllen tone av betakaroten uten sol eller om man MÅ i solen for å få noen som helst virkning?? Jeg har veldig lys hud og får bare fregner i solen så jeg bruker istede sunblock og selvbruning, men dette begynner å bli slitsomt... Så lurer jeg også på om jeg med min hudtype da kun vil få sterkere farge på fregnene eller om hele huden vil få en glød (med eller uten sol)? er ikke ute etter å bli så fryktelig brun eller noe, bare ikke vere hvit som et laken uten selvbruning:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

ingen som vet noe...?

Skrevet

Betakaroten hjelper deg til å få en jevnere og mer holdbar farge, men den farger ikke huden din. Da må du i så fall ta enormt store doser (over 30mg, og du vil bli gul i huden og på det hvite i øyet. Den samme effekten vil du få ved å spise 3-4 kg gulrot til dagen. Betakaroten er også gunstig dersom du er plaget med soleksem.

Fregnene vil nok få farge de også, men når huden blir mer gyllen går de mer i et med resten. Solkrem må du fortsette med.

Gjest Tavira
Skrevet (endret)

Betakaroten vil IKKE farge huden din uten at du er i solen, men den kan gi deg jevnere, dypere og mer langvarig brunfarge. Betakaroten er som oftest utvunnet av alger eller gulrot, og blir omdannet til vitamin A i kroppen, og stimulerer hudens naturlige pigmenter.

Anbefalt dagsdose i Norge ligger på 3mg per dag, men det er ikke skadelig å ta en høyere dose. Men alt med måte. Noen kosttilskudd med betakaroten blir man gul av, ja. Dette er betakaroten som er syntetisk fremstilt, og dette vil jeg IKKE anbefale! Dra heller på helsekost og kjøp betakaroten som er naturlig fremstilt (sunkost, solaray). Mange som er plaget med soleksem har også veldig god virkning av betakaroten. Håper du fikk noen svar :)

Endret av Tavira
Skrevet

Inne på velvære, hud, hår og kosmetikk mener jeg det har vært flere tråder om emnet.. Hvertfall, og etter hva jeg husker virker det som om det er vaiabelt hva folk mener om effekten, og flere opplevde å bli litt gulere, spesielt i håndflater osv. Selv har jeg ikke opplevd å bli gul av det, men er heller ikke så flink til å ta hver dag over lengre tid.

Gjest Betina
Skrevet (endret)

hei ts.

jeg kjenner meg veldig igjen.

jeg har veldig fregnet hud og forblir enten hvit eller solbrent :s

men sist sommer prøvde jeg noe som ei venninne tipset meg om, som jeg skal gjøre i år også. for det første bruker jeg cosmopharma sine solkremer, de er de beste jeg har prøvd. og jeg har prøvd alle fra vanlig butikk og til og med de fra apoteket uten å være fornøyd... disse solkremene bruker jeg først solfaktor 15, og litt ut i sommeren bruker jeg solfaktor 8. de er vannfaste og smører meg ca. annenhver time. de er etter australsk standard, setter ikke flekker eller merker på tøy/klær og er ikke klissete som andre solkremer er. det liker jeg. og disse får jeg til å tåle solen mer. jeg kan være lengre ute i sola, jeg får ikke solskader lengre. jeg smører meg mer fordi solkremene er bedre å smøre ut og ikke er klissete.

ellers tar jeg betakaroten så straks sommersola kommer. da tåler jeg sola sykt mye mer :D brunfargen blir mye jevnere, finere, dypere og varer lengre.

ellers er det viktig å smøre seg ofte, fordi de fleste solskader ser man ikke. og det er litt skummelt synes jeg. dessuten skyldes 90 % av aldringen solskader :s

det finnes utallige forskjellige betakaroten tabletter der ute, mange billige, noen gode og noen ikke så gode. så her er det bare å prøve.

betakaroten øker fargepigmentene i huden din og kan være bra for de med hudeksem, fregnete hud eller de som ønsker brunfarge.

betakaroten vil ikke gjøre deg brun uten soling, altså via solen ute eller solarium.

ellers kan du rett og slett bare google ordet betakaroten. da finner du ganske mye forskjellig informasjon og mange forskjellige butikker som selger det. men de aller fleste helsekost butikker har dette vil jeg tro.

Innlegget er endret

Bond, mod

Endret av Bond
Skrevet

Tråden er ryddet

SportyShorty, mod

Skrevet
hei ts.

men sist sommer prøvde jeg noe som ei venninne tipset meg om, som jeg skal gjøre i år også. for det første bruker jeg cosmopharma sine solkremer, de er de beste jeg har prøvd. og jeg har prøvd alle fra vanlig butikk og til og med de fra apoteket uten å være fornøyd... disse solkremene bruker jeg først solfaktor 15, og litt ut i sommeren bruker jeg solfaktor 8. de er vannfaste og smører meg ca. annenhver time. de er etter australsk standard, setter ikke flekker eller merker på tøy/klær og er ikke klissete som andre solkremer er. det liker jeg. og disse får jeg til å tåle solen mer. jeg kan være lengre ute i sola, jeg får ikke solskader lengre. jeg smører meg mer fordi solkremene er bedre å smøre ut og ikke er klissete.

ellers tar jeg betakaroten så straks sommersola kommer. da tåler jeg sola sykt mye mer :D brunfargen blir mye jevnere, finere, dypere og varer lengre.

ellers er det viktig å smøre seg ofte, fordi de fleste solskader ser man ikke. og det er litt skummelt synes jeg. dessuten skyldes 90 % av aldringen solskader :s

det finnes utallige forskjellige betakaroten tabletter der ute, mange billige, noen gode og noen ikke så gode. så her er det bare å prøve.

betakaroten øker fargepigmentene i huden din og kan være bra for de med hudeksem, fregnete hud eller de som ønsker brunfarge.

betakaroten vil ikke gjøre deg brun uten soling, altså via solen ute eller solarium.

ellers kan du rett og slett bare google ordet betakaroten. da finner du ganske mye forskjellig informasjon og mange forskjellige butikker som selger det. men de aller fleste helsekost butikker har dette vil jeg tro.

Innlegget er endret

Bond, mod

Tusen takk for svar! dette hjalp mye:) da kan det vel kanskje fungere på meg også da:)

Skrevet

Tråden er ryddet

SportyShorty, mod

• 1 måned senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

hei ts.

Innlegget er endret

Bond, mod

Det ser ut som du har akkurat samme hudtype som meg. Hvor kjøper du betakaroten? Jeg vet det finnes mange steder, men vil gjerne prøve den som virket for deg :)

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med betakaroten, fikk bedre brunfarge og ikke minst ble jeg mindre solbrent. Men OBS - ikke ta betakaroten hvis du røyker!!

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med betakaroten, fikk bedre brunfarge og ikke minst ble jeg mindre solbrent. Men OBS - ikke ta betakaroten hvis du røyker!!

Hvorfor ikke når man røyker?

Skrevet

Hvorfor ikke når man røyker?

Øker faren for kreft ytterligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...