Gå til innhold

Barnehagespørsmål

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har null erfaring med barnehager, så jeg trenger noen fakta.

1. Jeg har hørt at barnehager har opptak i august hvert år, med søknadsfrist i mars. Stemmer dette eller er dette å betrakte som et hovedopptak, men at det er mulig å få plass resten av året også?

2. Hvor lenge er barnehagene vanligvis oppe utover ettermiddagen/kvelden?

3. Jeg regner med at barnehageprisene varierer mye, men hvor mye koster de vanligste fulltidsplassene?

4. Hvor får man søknadsskjema og er dette et standarsskjema som bruker i alle barnehager?

5. Hvis man ønsker deltidsplass, velger man da hvilke dager man vil selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare komme med mine erfaringer om privat barnehage.

Vi fikk barn i september og trodde vi måtte vente til søknadsfrist i mars. Vi burde søkt med en gang, har vi fått hørt i ettertid. Siste frist i mars, ja.

Antakelig andre regler i kommunale barnehager.

Vår er åpen fra 0730 - 1630.

Vi betaler foreløpig 4175 inkl. matpenger (3 måltider pr. dag, ett varmt og to med brød). Pris på vei ned.

Søknadsskjema for kommunen vår ligger på nettet (Stavanger kommune). For private hos de respektive barnehagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har hørt at barnehager har opptak i august hvert år' date=' med søknadsfrist i mars. Stemmer dette eller er dette å betrakte som et hovedopptak, men at det er mulig å få plass resten av året også? [/quote']

Det varierer fra kommune til kommune når opptaket er. Ofte er det 1. februar eller 1. mars. Som regel 1. mars. Du kan også sende inn søknad om barnehageplass midt i året, til kommunen eller den enkelte barnehage, og stå på venteliste i tilfelle noe skulle bli ledig, og de som står foran deg i køen allerede har takket ja til andre tilbud.

Dette er også noe som varierer. Det finnes til og med døgnåpne barnehager noen steder! Veldig vanlig er 16.30, eller 17.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Opptak: I tillegg til det Væren skrev, er det og en del kommuner som har delvis felles opptak på private og kommunale barnehager. Dette vil du i såfall få info om om du skaffer søknadspapirene hos barnehageetaten.

-Åpningstider: kan variere fra 7 og frem til ca 8, noen barnehager har åpning for å åpne enda tidligere (har jobbet et sted der vi kunne åpne så tidlig som 6:15). Dette er også avhengig av hvor du bor, er det en pendler kommune er det større sjanse for at den åpner tidlig eller er lengre oppe.

Stengetider fra 16-17:15

Vær oppmerksom på at barnet har en max tid i barnehagen på 8,5t !

-Prisene har sunket en mye i en del kommuner her bataler vi 2.500 på 0-3. Prisene vil og være forskkjellige på 0-3 og 3-6, da 0-3 krever mer ressurser.

-Dette varierer noen steder tilbyr man 40, 60, 80 og 100% plasser andre steder har man 50% og 100%. Har til og med vært borti 20%, men det er sjelden! Innenfor de rammene som er gitt kan man komme med ønsker. Og så langt det er mulig vil man prøve å følge disse ønskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...