Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare et pr spørsmål ang trening og mat, håper noen vil svare:)

1. Sånn for å forbrenne mest mulig kalorier / fett er det best å trene før man spiser, eller etter ? Jeg føler meg bedre når jeg trener etter, for da "trener jeg bort maten" på en måte.

Men føler jo at det også er feil.

2. Hvor mye aktivitet burde man ha gjennom en dag?

Jeg har friår, ikke jobb så har nok med tid til å trene, men blir alltid med 30 min på ellipse om kvelden, 1 time husarbeid, og en gåtur-er det nok?

3.Er det noe som er lettere å forbrenne vekk enn annen mat? Som 2 brødskiver med noe pålegg (ca 250 kalorier?) Eller om jeg hadde spist tilsvarende i fekst grønnsaker eller sjokolade?

4. Om man trener før man legger seg, er det bra eller dumt? Om man tilvanlig forbrenner mindre om natten, er det vel bra å sette den opp litt ?

5. En gåtur på 45 min (går raskt, noen bakker..) vil det hjelpe til å gå ned i vekt ? trener på ellipsemaskin vedsiden av.

6. ser denne matplanen bra ut?

Frokost : 1 banan.

Lunce:1 knekkebrød med hvitost (sånn ferdig oppskjært, en halv "skive"

Middag:grønnsaker, salat, pita...

Kveld:en skyr.

drikker kun sukkerfri saft og brus. Tar kanskje 1 glass med oboy til kveldskos.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Spiller ingen rolle. Eller jo, hvis du ikke klarer å trene hardt uten mat i magen, er det lurt å spise ført. Og det er forsåvidt lurt å ha mat i magen restitusjonsmessig også - hvis man trener hardt. Så svaret bør kansje bli: Lett trim - spiller ingen rolle. Hard trening - spis først.

2. Kommer an på hva du vil oppnå. Det er nok til å hente ut størstedelen av helseeffekten trening gir.

3. Egentlig ikke. Men hvor mye av maten som lagres som fett avhenger mye av hva du spiser.

4. Det kan gi dårligere søvn hvis du trener tett opp mot leggetid og det er ikke bra. Ellers spiller det ingen rolle, kan ikke styre forbrenning slik du teoretiserer over - eller, hvis man kan, vil det ikke ha noen effekt.

5. Alt hjelper.

6. Nei. Alt for lite, alt for lite protein, og for lite fett. Du må drikke tran! Og å spise mye protein er veldig viktig hvis man kutter hardt ned på kaloriinntaket.

En liten utfordring til deg: Prøv å regne ut hvor mye tomater du kan spise for kaloriene i det ene glasset oboy :-P

Skrevet

Kostholdet ditt er så mangelfullt og dårlig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Du mangler karbohydrater, fett, protein, jern, sink, b-vit, kalsium, og bør ihvertfall doble kaloriinntaket (opp mot ca 2000 kcal om dagen).

Når du trener spiller liten rolle, det er opp til hva du føler selv er best. Et par-tre timer før trening så bør du spise godt, og det samme etter trening, slik at kroppen kan restituere seg. Alle dagens måltider bør inneholde alle makronutrienter (fett, karbo, proteiner), men i forskjellige proporsjoner.

Nyttige tlf.numre kan være IKS og ROS sine:

IKS: 22 94 00 10

ROS: 55 32 62 60

Lykke til :)

Skrevet
Jeg har bare et pr spørsmål ang trening og mat, håper noen vil svare:)

1. Sånn for å forbrenne mest mulig kalorier / fett er det best å trene før man spiser, eller etter ? Jeg føler meg bedre når jeg trener etter, for da "trener jeg bort maten" på en måte.

Men føler jo at det også er feil.

Her blander du snørr og bart. Kalori er en måleenhet for energi, riktignok en gammel enhet som ikke passer inn i SI-systemet, der enheten joule, J, brukes. Kroppen kan få energi fra karbohydrater, fett og proteiner. Drøvtyggere kan også få energi fra cellulose, det kan ikke vi mennesker.

Så til hoveddelen av spørsmålet ditt: Du forbrenner like mye om du lunter 5 km som om du beinflyr 5 km. Dette gjør du enten du har spist på forhånd eller ikke. En annen sak er at du ville neppe klart å holde på med høy intensitet hvis det er lenge siden du har spist. Forskjellen er at ved moderat puls forbrenner du mest fett, men ved puls over syreterskelen (den pulsen der kroppen kvitter seg med like mye melkesyre som den produserer) forbrennes mest karbohydrater.

For å kunne bedrive aktivitet må man få i seg mat, så det er absolutt lurt å spise først.

2. Hvor mye aktivitet burde man ha gjennom en dag?

Jeg har friår, ikke jobb så har nok med tid til å trene, men blir alltid med 30 min på ellipse om kvelden, 1 time husarbeid, og en gåtur-er det nok?

Dette er mer enn minstestandarden som helsemyndighetene i vestlige land anbefaler, dvs. 30 minutter hver dag, så du forfaller i hvertfall ikke. Om det er "nok" kommer an på hva som er målet ditt. Du vinner neppe Oslo Maraton, men du kommer nok i brukbar form.

3.Er det noe som er lettere å forbrenne vekk enn annen mat? Som 2 brødskiver med noe pålegg (ca 250 kalorier?) Eller om jeg hadde spist tilsvarende i fekst grønnsaker eller sjokolade?

Sjokoladen vil gi deg en høy og kortvarig blodsukkertopp som gjør at man typisk vil føle seg litt hyperaktiv i noen minutter, så daler blodsukkeret bratt. Grovbrød med sunt pålegg gir et mye mer stabilt blodsukker, og gjør at det føles lettere å ta fatt på og gjennomføre en treningsøkt.

4. Om man trener før man legger seg, er det bra eller dumt? Om man tilvanlig forbrenner mindre om natten, er det vel bra å sette den opp litt ?

Her fins det mange oppfatninger vet jeg. Jeg har ikke studert noe faglitteratur om dette, så her snakker jeg kun som legmann, men jeg synes det går greit å trene rett før jeg legger meg, men pass på å spise kveldsmat. Etter trening trenger kroppen tilførsel av næring for å restituere seg, hvis du trener og så legger deg uten å spise vil kroppen tære på muskelcellene.

Det er litt avhengig av hvor hard treningsøkt jeg har gjennomført. Hvis jeg har gjort en lang økt (12-15 mil på sykkel) trenger jeg å få spist en del og roe meg ned før jeg klarer å sove skikkelig.

5. En gåtur på 45 min (går raskt, noen bakker..) vil det hjelpe til å gå ned i vekt ? trener på ellipsemaskin vedsiden av.

Selvsagt vil du forbrenne noe på slike gåturer. Om du går ned i vekt avhenger av om du forbrenner mer enn du spiser. Jeg synes tid er en veldig dårlig måleenhet på gåturer, det er mye mer interessant hvor langt du går.

Dette ser veldig lite ut, jeg kan ikke skjønne hvordan du skal ha overskudd til å trene med så lite mat.

Skrevet

Kjære deg, spis for all del mer mat..

Gjest Gjest
Skrevet

Ville bare foretelle om hva jeg spiser, for en liten sammenligning. Her er en omtrentlig dagsmeny.

Frokost: 1 halvt beger skyr naturell med smoothie og valnøtter i. 1 knekkebrød med flere skiver nøkkelost. Gjerne et glass o’boy med ekstra fiber.

Lunsj: 4 knekkebrød med rikelig med pålegg, juice eller melk til.

Mellom: Kaffe au chocolat med ekstra espresso og melk

Middag: Spiser det vi har, er stort sett altetende. Og det er lite salater.

Kvelds: Varierer, her spiser jeg lite, men har gjerne o’boy etter trening, ev. noe lett jeg finner.

I tillegg drikker jeg te med sukker, saft med sukker og slikt gjennom dagen. Og jeg går ikke opp i vekt av dette. Skeier ut en gang i uka med godteri. Kan også bli noe mer mat mellom måltidene.

Sukkerfri saft og brus bør du begrense inntaket av. Kroppen har ikke godt av for mye søtstoffer.

Og jeg ville ikke en gang tenkt på hvor mye tomat en får av kaloriene i et glass o’boy.

Dersom du skal få noe effekt av treningen din må du altså spise mer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...