Gå til innhold

det kommer blod når jeg bæsjer

Anbefalte innlegg

Gjest anelilja
Skrevet

vet noen hva det kan være , er det farlig? , det er friskt blod , tør ikke ringe legen , tenk vist det er noe arlig:( , det stikker og gjør litt vondt når jeg må gjøre nr 2,, --?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trolig har du hemorider. Det er ikke farlig. Google og les... :)

Skrevet

Hemoroider? Bit det i deg og bestill legetime, bare tull å gå rundt å plage deg selv med noe slikt som helt sikkert bare er en bagatall :)

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

du kan ha en blødning i tarmen... Kom deg til lege!

Skrevet
du kan ha en blødning i tarmen... Kom deg til lege!

Tror også det er hemoroider..

Men for sikkerhetsskyld er det kanskje best med en legetime. Sikkert ikke farlig.

:)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Blør du hver gang, eller bare noen ganger? Hvis det bare er noen ganger kan det jo hende du bare fikk en liten flenge, hvis bæsjen var veldig stor eller veldig hard?

Men jeg holder forøvrig en knapp på hemoroidene jeg også :)

Gjest luremegpå
Skrevet

Hei

Les dette: Jeg har blødninger fra endetarm. Hva skal jeg gjøre?

Har du oppdaget blod i avføringen eller på toalettpapiret, er det lett å bli skremt. Det er også et tema som mange opplever som vanskelig å ta opp, og derfor blir det lett oversett. Men helsepersonell er veldig vant til denne typen problemer fordi det er vanlig, så det er ingen grunn til å tenke at det er pinlig.

All blødning fra endetarmen eller endetarmsåpningen (anus) skal alltid undersøkes av lege. Vanligvis er det en forbigående plage som er lett å behandle, men det kan også være tegn på mer alvorlige lidelser. Er det noe mer alvorlig, er det alltid best å begynne behandling så tidlig som mulig.

Det kan være mange årsaker til denne typen blødninger. Hemoroider er veldig vanlig. Det er hovne årer i eller ved endetarmsåpningen som kan briste og forårsake blødninger, kløe og smerte. Hemorider er vanligvis forbigående, men går de ikke over av seg selv kan du få råd og behandling hos din lege.

Blødninger fra anus kan også være et tegn på små rifter i endetarmen som kommer av hard avføring eller forstoppelse.

Du kan selv minske ubehaget ved hemorider og små rifter av denne typen ved å:

• Holde området rent ved å bade eller dusje daglig

• Tørke området forsiktig men grundig

• Bruke mykt toalettpapir og ”klappe” heller enn tørke

• Unngå å klø

• Unngå forstoppelse ved å drikke nok vann (8 – 10 glass per dag) og spise fiberrik mat og frukt

Hemorider og små rifter leges ofte av seg selv. Men vedvarer problemene mer enn noen dager, oppsøk din lege.

Du skal umiddelbart søke medisinsk hjelp dersom du i tillegg blødninger fra endetarmen har noen av følgende symptomer:

• Svart eller svært mørkebrun avføring

• Blødninger som blir verre

• Feber

• Svimmelhet eller besvimelser

• Kvalme

• Oppkast

• Magesmerter eller at magen sveller opp

• Nylig vektreduksjon

• Kraftig diaré

• Diaré som varer mer enn noen få dager

• At du ikke klarer å holde på avføringen

• At det ikke kommer avføring som normalt

Ordner seg , lykke til;)

Skrevet

har hatt det sånn jeg og en liten stund nå, tørr ikke helt å gå til legen, hva gjør legen når du skal sjekke det?

Skrevet

Legen må nok sjå på det!

Og er det noe du er redd for, så lar du ikke det stoppe deg..

Greitt nok, det er en privat plass.. men legen er da profesjonell og har sikkert mange verre tilfeller hver dag.

Lykke til :)

Skrevet

:klemmer: tusen takk til alle som har vært så snille og svart , skal ringe legen i morgen å høre , er litt redd men får bare bite sammen tennene slik som ole sier, og ekstra takk til deg (luremegpå) for et så godt å utfyllende svar ,

så snille alle dere her inne er:)

Gjest Blondie65
Skrevet

Vil bare understreke at siden dette er en pinlig plass og et flaut problem så går alt for mange alt for lenge med disse plagene når det finnes helt greie midler som hjelper på et par dager. Så avsted til legen for å sjekke og få behandlingen som trengs.

Skrevet

Legene er veldig vant til å se sånt :) Samboern min var hos legen pga hemorrider for noen år siden, og var litt flau og lurte på om han burde vasket seg grundigere osv, men hun sa at hun var vant til å se myemye verre ting (tenk på pasienter som ikke klarer å stelle seg selv f eks..). Og det er VELDIG vanlig å være plaget av slikt. Men gå til legen! Samboern min ble operert pga mye plager, men de fleste trenger nok bare å bruke salve eller endre litt matvaner. Og det er viktig å utelukke noe alvorlig også, selv om sjansen er omtrent 0 hvis det er friskt blod og du er i god form forøvrig.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

vet det hørest ekkelt ut, men ta et speil og se oppi selv.. og når du ser med speilet, så tar du i litt, så det opner seg.. da ser du lett om det er hemoroider..

Skrevet

Visst du sier ifra til legen at du synes at det er ubehaglig tema-

så forklarer han nok litt hva han gjør.

og alle leger foretar ikke undersøkelser noen kan si hva det er bare ved og høre symptomer.

og om han ser etter hemorider så løfter han nok bare på sinkene.

Gjest Gjest
Skrevet

Tenk på dette: Hvis du ikke går til legen fortsetter du å blø og være redd. Hvis du går til legen kan han/hun finne ut av det så du kan slutte og blø og ikke være redd. En legeundersøkelse er fort gjort og så kan du jo unne deg selv noe etterpå når du har vært så flink og gått til legen. :)

• Liker 2
  • 8 måneder senere...
Skrevet

vet noen hva det kan være , er det farlig? , det er friskt blod , tør ikke ringe legen , tenk vist det er noe arlig:( , det stikker og gjør litt vondt når jeg må gjøre nr 2,, --?

• 4 måneder senere...
Gjest Only4uMyBoy
Skrevet

Huff.. jeg har det samme problemet.. har hatt det lenge nå.. men hele tiden sagt til mamma: ,,Mamma jeg tror rumpa mi produserer b***en i helt feil form, for det gjør så vondt når jeg sitter på do!''

Men nå faktisk, så tror jeg at jeg har fått hemoroider. Jeg sliter som bare det når jeg er på do.. Må ofre pusten min totalt for å få ut det som må ut.. I tillegg har jeg merket blod på toalettpapiret. Har hatt dette problemet i et par mnd nå da. Kanskje pga jeg jobber på et kontor hvor jeg sitter 8 timer i strekk? :S

Er det noen som vet om dette kan være farlig? Skal til legen og sjekke ut neste uke, men fortsatt litt skummelt.. er litt redd.. =/

Takk for gode svar !

Gjest Tammie
Skrevet

Helt sikkert hemorider eller en rift. Hvordan er avføringen? hard? Kan den ha laget rifter?

Hemorider er HELT vanlig, det er mange mange mange som har det. Og det kan komme av graviditet, analsex, pressing på do. Noen får det uten å vite hvorfor. Det trenger ikke være stress. Gå til legen si hva som har skjedd, så får du noen stikkpiller. de gjør sakene sine og vips ikke emr vondt! :-)

Så lenge blodet er friskt trenger du ikke bekymre deg, det betyr at problemet sitter langt ute og ikke i buk eller tarm. Legg fra deg frykten, gå til legen som får daglig henvendelser om dette og bli kvitt problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...