kiri Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Jeg har en datter på 15 mnd og både jeg og faren jobber mer enn 100%. Jeg har fastlønn og det blir forventet at jeg jobber overtid (uten ekstra lønn) når det er mye å gjøre og dette er jeg nå ganske lei. Jeg har veldig lyst til å gå ned til 80% og jobbe 1,5t mindre pr dag. Kan arbeidsgiver nekte å gi meg denne reduksjonen i arbtid når jeg har barn under 3 år? Vet man har krav på permisjon, men må man da ta 100% permisjon eller har man krav på 20% permisjon om man ønsker? Så i en annen tråd at noen skrev at "jeg jobber redusert noe arb.miljøloven gir meg rett til når jeg har små barn". Er dette riktig? Jeg håper det, men vil gjerne være sikker før jeg går i møte med sjefen. Om jeg får innvilget at jeg slutter 1,5t tidligere hver dag, hvordan er det da med overtid? Jeg frykter at jeg ikke får færre arbeidsoppgaver, kun 80% lønn og ansvar for å finne ut hvordan jeg vil løse dette. Har noen opplevd tilsvarende og hvordan løste dere dette? Jeg ønsker å jobbe redusert kun for en kortere periode, feks fram til sommeren. Har jeg krav på å gå opp til 100% stilling igjen om jeg ønsker det da? Om jeg så skulle bli permittert, hvilket grunnlag vil ligge til grunn for mine permisjonspenger? Er det fjordårets inntekt, de siste mnd eller noe helt annet?
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 Ja. Du har krav på det. Finn lov om arbeidsmiljø på lovdata og vis til paragrafen.
Kaffeavtalen Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Det er ikke sikkert det er lønnsomt for deg om du må gjøre samme arbeidsoppgaver på 80% tid og lønn..Vurder det nøye! Ellers har du sannsynligvis krav på overtidsbetaling ved overtid, om du ikke har i kontrakten at fastlønnen er inklusive forventet overtid. Har du det får du uansett betaling for overtiden. Hvis du ikke har en jobb hvor overtid er inkludert så kan du nekte å jobbe overtid uten overtidsbetaling.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Som andre sier , du har rett på det. Men å kombinere det med jobben din høres ikke ut som en god ide. Jeg har selv en jobb der det er mye overtid i perioder. Jeg får riktignok overtidsbetalt, men presset er jo det samme. De hos oss som har prøvd å jobbe redusert har bare opplevd at de jobber like mye som før, de skriver bare mer overtid. Jeg elsker jobben min, og det var uaktuelt å slutte. Så for oss var det bedre om mannen min (lege, så selv om han jobber mye tar andre over jobben hans i det han slutter på jobb) gikk ned til 80%, mens jeg fortsatte som før. Synes dette var helt optimalt frem til barnet var 2-3 år, for å slippe så lange dager i barnehagen, samt at mannen da kunne ta unna en del ekstra i huset.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2010 #5 Skrevet 28. februar 2010 Man har vel ikke automatisk rett på 80% dersom jobben man har er en 100% stilling? Hvilken paragraf sier at man har det? Men de aller fleste vil vel strekke seg langt dersom en ansatt søker om dette, med god grunn. Jeg vil også tro at man kan lage en kontrakt der redusert stilling gjelder for en oppgitt periode, og deretter fortsetter man i 100% stilling. Eller at man har en avtale om f.eks. 1 mnd. varsel før du ønsker å begynne i full stilling igjen. Dersom firmaet må ansette en vikar/deltidshjelp for å dekke dine 20%, så må de jo ha noe å forholde seg til, altså vite når du kommer tilbake i full stilling eller få varsel om det en tid på forhånd. Når det gjelder overtid, så kan man vel ikke pålegges planlagt overtid over tid. Det er vel ikke lovlig? Ikke hvis arbeidstiden du har fast virkelig er 100%. Men det er jo noen som har et visst arbeid de skal gjøre og får betalt for 7,5 time pr. dag, selv om det bare tar f.eks. 5 timer. Da kan man pålegges å jobbe "ekstra" de 2,5 resterende timene også, hvis det dukker opp noe viktig som må gjøres. Jeg tror også at det er en fare for at du må gjøre samme jobben på kortere tid, men med mindre lønn. Om de er åpen for å redusere stillingen din, ville jeg spurt hvordan de har tenkt å løse det. Om de kommer til å ansette en vikar i de 20%, eller om noen andre overtar noe av jobben din for en periode? Jeg hadde ikke tatt en avgjørelse før jeg visste dette.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2010 #7 Skrevet 28. februar 2010 Jeg reduserte stillingen min med 20% en liten periode. Måtte gjøre omtrent like mye som før, men med redusert lønn. Men ærlig talt, for en kort periode, la oss si 6 mndr syns jeg faktisk mine barn er verdt "bryet". Jeg kjenner jeg blir litt provosert over at det skal være så forferdelig at vi faktisk "ofrer" oss litt for familietilværelsen. Det er da vi selv som har valgt å få barn. Og som ts sier, det gjelder bare noen korte måneder.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Arbeidsmiljøloven §10 - 2. Men det gjelder vel kun når det uten vesentlig ulempe for arbeidsplassen kan gjennomføres?
rachel who Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Jeg reduserte stillingen min med 20% en liten periode. Måtte gjøre omtrent like mye som før, men med redusert lønn. Men ærlig talt, for en kort periode, la oss si 6 mndr syns jeg faktisk mine barn er verdt "bryet". Jeg kjenner jeg blir litt provosert over at det skal være så forferdelig at vi faktisk "ofrer" oss litt for familietilværelsen. Det er da vi selv som har valgt å få barn. Og som ts sier, det gjelder bare noen korte måneder. Helt enig. Jeg tok 1 år med redusert. Synes helt klart det er verdt det.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Men det gjelder vel kun når det uten vesentlig ulempe for arbeidsplassen kan gjennomføres? Ja, men det holder ikke at bedriften hevder at dette medfører stor ulempe. Det finnes presedens i saker som dette, og det skal være svært(!!!) vanskelig, for ikke å si nærmest umulig, for bedriften å gjennomføre før de kan nekte. De fleste ansatte gir opp kampen i slike situasjoner nettopp fordi de møter sterk motbør og tildels også svært gode argumenter fra bedriftens side, og er dermed usikker på hvor hardt de kan gå ut. Dersom flere hadde fått gjennomført dette, hadde det gått mer automatikk i ordningen for oss alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå