Gå til innhold

Hvordan ville bed.øk's her i KG løst følgende?

Anbefalte innlegg

Gjest Terje, fersk student
Skrevet

Ja, skal begynne studier nå i bed.øk, og gleder meg. Men, det er noen år siden sist jeg var borte i matte, og kan ikke engang regne med en ukjent i ligningen... :sjenert:

Tenkte å forberede meg før jeg starter og har gjort en del oppgaver. Men: denne her var utfordrende! Hvordan starte?! Takknemlig for alle innspill fra bedriftsøkonomer/revisorer/flinke bed.øk.-studenter :)

En liten industribedrift skal sette opp et driftsregnskap etter bidragsmetoden for første gang. Tallene for april og mai forteller at:

Råvarekjøpet var 130 000

Lønn utgjorde 192 000

Diverse kostnader ble 70 000

Salget innbrakte 420 000

NB! Se bort fra merverdiavgift!

Bedriften har tre kostnadssteder, materialavdeling, tilvirkningsavdeling og salgs-/administrasjonsavdeling. Etter de foretatte registreringene er kr 2 000 av råvarekjøpet variable indirekte kostnader i tilvirkningsavdelingen, resten er direkte materialforbruk. Av lønnen er kr 36 000 fast kostnad. Av diverse kostnader er kr 60 000 variable og fordeles på avdelingene etter forholdet 1:3:1, mens resten er faste kostnader. Renter/avskrivninger er faste kostnader.

Indirekte variable kostnader i materialavdelingen innkalkuleres med 10 % av direkte materialkostnader.

Indirekte variable kostnader i tilvirkningsavdelingen innkalkuleres med kr 100 per maskintime. I perioden har det vært 400 direkte maskintimer.

Indirekte variable kostnader i S/A-avdelingen innkalkuleres med 3,5 % av tilvirkningsmerkost solgte varer.

Bedriften hadde følgende tidsavgrensinger:

01.04 31.05

Råmaterialer 60 000 64 000

Varer under arbeid 23 600 20 000

Ferdige varer 36 000 40 000

Forskuddsbetalt lønn 6 000 2 000

Forskuddsbetalte diverse kostnader 2 000

Skyldige diverse kostnader 6 000

Renter og avskrivning er kr 10 000 per måned.

c)Sett opp driftsregnskapet.

Hva vil du fortelle bedriften om eventuelle fordeler ved å gå over til bidragsmetoden i driftsregnskapet?

Innsendingsoppgave 4.3

Av regnskapene for en bedrift ser du at den gjennomsnittlige totalkapitalen er kr 2 750 000, gjennomsnittlig egenkapital er kr 892 000. Resultatregnskapet viser et overskudd på kr 176 000 før ekstraordinære poster og årsoppgjørsdisposisjoner. Renter på fremmedkapitalen er kr 152 000. Alt salget i løpet av året var kredittsalg og utgjorde kr 6 350 000. Kundeinnbetalingene var til sammen kr 6 176 000, og kundefordringene per 1.1. var kr 628 000.

Utbetalinger til leverandører i løpet av året var kr 5 250 000. Per 1.1. var leverandørgjelden kr 495 000. Varekjøp på kreditt beløp seg til kr 5 432 000. I regnskapet er varebeholdningen per 1.1. oppført med kr 340 000. Per 31.12. var den kr 400 000.

d)Foreta en regnskapsanalyse av firmaet der du uttaler deg om rentabilitet, omløpshastigheter, kredittider, soliditet og rentedekningsbidrag.

Her følger et utdrag av balansetall for en bedrift (alle tall i 1000 kroner):

31.12.X0 31.12.X1

Likvider 55 45

Inventar 10 25

Biler 110 80

Kundefordringer 135 135

Aksjekapital 75 75

Leverandørgjeld 170 130

Kassekreditt 100 80

Div. egenkap.fond 45 60

Varebeholdninger 155 165

Beregnet skattegjeld 40 50

Årsoverskudd 35 55

Per 31.12.X1 er den reelle verdien av bilene 130, mens den virkelige verdien av inventar er 70, og av varebeholdningen 200. Det var ingen skjulte reserver per 31.12.X0.

e)Hvordan har bedriftens soliditet, finansiering og likviditet utviklet seg?

f)Hvilken betydning har endringer i kredittidene for kunder og leverandører for bedriftens likviditet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Terje, fersk student
Skrevet
Hei!

Vil anbefale deg til å kjøpe ei lærebok, der står alt du etterspør. Ta kontakt med skolen, og få tak i leseliste. Selv hadde jeg bedriftsøkonomi som valgfag og brukte denne boka: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146842

Lykke til!

Halloen, eg har allereie bok nyinnkjøpt, den er av K. Boye og heter innføring i "Kostnads- og inntektsanalyse" (NHH og BI bruker den).

Tenkte noen her ville tenke høyt sammen med meg? :)

Skrevet
Halloen, eg har allereie bok nyinnkjøpt, den er av K. Boye og heter innføring i "Kostnads- og inntektsanalyse" (NHH og BI bruker den).

Tenkte noen her ville tenke høyt sammen med meg? :)

Står ikke det hvilke formler du trenger der? Det pleier jo å være forklart ganske nøye med løsningsforslag o.l. Jeg syntes bare det var litt rart at du la ut en så omfattende oppgave, kunne skjønt det om var et spesielt spørsmål du ikke forstod. Jeg kan sikkert regne litt på det, om det er noe du synes er helt ubegripelig, men å løse hele oppgava, det har jeg ikke tid til.

Gjest Elin, HiO
Skrevet

Skal bli Key Account Manager, og er i første året på høyskola nå...lurer på det samme som han som starta tråden!

Hvor starter vi lissom?

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er galt med å lese læreboka? Løs gjerne noen mindre øvingsoppgaver først også.

Hvor starter man med denne oppgaven? Gå gjennom opplysningene som er oppgitt og finne ut hva hvert enkelt punkt innebærer for regnskapet. Verre er det faktisk ikke. Selv om man har fått oppgitt en del fakta her så er det fremdeles ikke på langt nær så komplisert som et virkelig regnskap for en reell bedrift. Når dere først har regnskapet klart så er det vel enkelt å analysere dette i forhold til de kravene man vanligvis stiller til totalkapitalrentabilitet osv.

Gjest Gjest
Skrevet

Oppgven er ikke vanskelig, men den er tidkrevende!

Jeg gjelper gjerne om det er et spørsmål eller to du lurer på, men å gjøre hele greia må du gjøre selv. Det er dessuten det du lærer av; oppgaver, oppgaver, oppgaver!

Gjest BI-freshman
Skrevet

Når pris eller antall produserte enheter er oppgitt, hvordan finner en det?

Gjest BI-freshman
Skrevet
Når pris eller antall produserte enheter ikke er oppgitt, hvordan finner en det?

Ikke er oppgitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...